Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Trends voor websites

Door: Bart Martens

Geschatte leestijd: 1 minuut

We gebruikten Google trends natuurlijk al voor het volgen en vergelijken van trends in zoekwoorden. Google heeft vandaag aangekondigd dat voortaan ook de trends in website traffic bekeken kunnen worden.

Geen absolute getallen te zien natuurlijk, maar onderlinge verhoudingen en groei binnen traffic t.o.v. concurrenten geven wel zeer waardevolle informatie. Informatie waar anders peperdure abonnementen bij o.a. Multiscope voor betaald moeten worden.

Eens kijken dan

Een eerste vergelijking tussen de grootste retailers geeft al direct een interessant plaatje weer:


Zo vertoond Bol.com een duidelijk afname in traffic t.o.v. de andere retailers en is de eindejaars piek (sinterklaas, kerst) duidelijk te zien bij Bol en Wehkamp, maar niet bij de 2 anderen.

Eens kijken wat de banken laten zien:

In deze grafiek weinig bijzonderheden te zien, of het moet zijn dat ABN Amro en Fortis weinig extra traffic hebben gekregen, ondanks de hoeveelheid nieuws coverage ze vorig jaar hebben gehad.

Een inkoppertje is altijd om de onderlinge verhoudingen tussen voetbalclubs te laten zien, levert altijd genoeg stof tot discussie op.

Hier valt vooral op dat de traffic (en interesse?) gedurende het seizoen afneemt. Wellicht dat transferperikelen ervoor dat meer mensen de website van hun favoriete club raadplegen. Geeft in ieder ruimte om vervolg onderzoek te combineren met zoekopdrachten.

Wat zeggen deze cijfers?

Google geeft zelf erg duidelijk aan dat deze nieuwe feature nog tot Google Labs behoort en dat er niet al te veel waarde aan de cijfers gehecht moet worden. Ook komt de data uit allerlei bronnen, zoals search data, Google Analytics en externe onderzoeken. Het is dus erg afhankelijk van de aanwezigheid van een site in deze bronnen om zuivere cijfers te krijgen.

Om toch een beeld te krijgen om de cijfers juist te waarderen, heb ik bovenstaande grafieken afgezet tegen data van Multiscope. Daaruit blijkt dat de onderline verhoudingen in Google Trends in veel gevallen overeenkomen met die in Multiscope.

Google trends voor websites is absoluut een tool die ik regelmatig zal gebruiken en nu ook voor het grote publiek meer transparantie in onderlinge verhoudingen tussen websites zal geven.

Update

Zoeken naar Google.com in Google Trends voor websites levert nul resultaat op… Google wil dus wel transparantie geven in aantallen van andere websites, alleen niet van zichzelf…

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF