Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google update april 2012

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 4 minuten

Zoals wellicht bij iedereen bekend is, voert Google regelmatig updates door aan het algoritme.

Het algoritme van Google bepaalt op welke volgorde de websites uit de index van de zoekmachine getoond worden. De veranderingen die Google daar elke keer aan toevoegt, zijn  gericht op het nog beter tegengaan van spam. Immers, wanneer je als bezoeker van Google de zoekmachine gebruikt, ben je op zoek naar kwalitatief goede websites.

In april zijn er wederom een aantal wijzigingen doorgevoerd. Axel heeft al een uitgereid artikel geschreven over de Penguin update, de belangrijkste update van afgelopen maand. Maar er zijn meer dingen veranderd!

Grotere index

Google heeft de index, de collectie van geïndexeerde websites om te matchen met zoekopdrachten, met 15% vergroot! Daarnaast zijn de ‘tiers’, niveaus waarin alle documenten geïndexeerd zijn op basis van relevantie klassering, wederom bijgesteld om de veelomvattendheid van zoekopdrachten bij te kunnen benen.

SERP

The Search Enginge Result Page zal gaan veranderen. De hoeveelheid paginated results die getoond worden op de resultatenpagina na een zoekopdracht zal kleiner worden. Daarnaast zijn er veranderingen aan de titles, sitelinks en snippets doorgevoerd:

  • Titles
    Google genereert in sommige gevallen eigen titles, in plaats van de <title>tag over te nemen, wanneer de zoekmachine dat nodig acht. Dit doen ze om de titles informatiever en to the point te maken. De manier waarop ze dit doen is efficiënter geworden, maar ze vertellen nog steeds niet op welke signalen ze de titles baseren!
  • Sitelinks, de links die weergegeven worden onder een bepaald aantal zoekresultaten en die dieper in de website linken, worden gedeeltelijk gegenereerd in het offline proces. Hierin wordt de websitestructuur geanalyseerd en vervolgens besluit Google welke links het meest relevant zijn om aan zijn bezoekers te tonen. Dit proces is verbeterd. De ranking van deze sitelinks wordt gedaan aan de hand van een score, gebaseerd op de score voor dezelfde URL in de algemene ranking. Daarnaast wordt er dieper in de structuur gedoken door het tonen van een sub-sitelink in plaats van de normale snippet. Kopieën van deze sitelinks worden voorkomen door een nieuwe techniek, die ook geïntroduceerd is in april.sitelinks
  • Snippets
    Naast bovenstaande wijzigingen, is er de belofte om meer tekst te tonen van de webpagina’s zelf, zoals bijvoorbeeld het begin van een pagina. Het wordt dus steeds belangrijker om met het schrijven van de tekst op de website zelf, rekening te houden met de mogelijkheid dat deze getoond wordt in de resultaten. Beschrijvende inleidingen bovenaan een pagina worden dus eigenlijk een must!

Lokale resultaten

Google neemt steeds vaker de beslissing om bezoekers te bedienen met lokaal relevante resultaten.
Zo toont de zoekmachine nu meer relevante resultaten voor lokale organisaties wanneer er op een bedrijfsnaam gezocht wordt in plaats van direct matches op de zoekterm te tonen. Een voorbeeld; Bol.com is in Nederland een grote online boekhandel, maar in Brazilië is https://www.bol.uol.com.br/ een e-mailservice. Waarschijnlijk is het dus zo dat zoekers in de Portugese taal eerder op zoek naar de e-mailservice dan naar de online boekhandel in Nederland. Ondanks dat dit wel dematch is op de zoekopdracht ‘bol.com’.

Daarnaast heeft Google de landherkenning voor webpagina’s verbeterd. Er is al lang een systeem dat zo ontworpen is dat detecteert wanneer een website, subdomein of directory relevant is voor een set landen. En  nu is dit ook uitgebreid naar webpagina’s. Kortom, delen van een website kunnen nu relevant zijn voor Frankrijk, terwijl andere delen wellicht relevanter zijn voor Spanje.

Spelling

Google is continu bezig met het verbeteren van de spellingherkenning en de auto-aanvulling. Zo zijn er meer internationale woorden en uitdrukkingen toegevoegd, zodat je niet meer de vraag krijgt of je soms ‘mint tea’ bedoelt wanneer je ‘mango thee’ zocht. Daarnaast is het het herkennen van correcties voor lange zoekaanvragen toegevoegd, zodat ook aanvragen langer dan 10 zoektermen nog gecorrigeerd worden. De ware voordelen hiervan zal Google nog verder uitleggen.

Daarnaast wordt soms de spelling van woorden die niet vaak voorkomen ten onrechte verbeterd. Nu krijg je vaak de resultaten te zien voor de meer voorkomende woorden die op de zoekopdracht lijken, en kun je klikken wanneer je toch de resultaten wilt zien voor het woord dat je in eerste instantie ingevoerd hebt. Nou wil Google het gaan omdraaien en je dus laten klikken wanneer je wel het vaker gebruikte woord bedoelt.

Ook gaat de zoekmachine voorzichtiger om met het vragen van ‘bedoelde u soms….?’. In veel gevallen zijn de resultaten nagenoeg gelijk, waardoor de extra klik nauwelijks tot geen nut heeft.
Autocomplete wordt ook selectiever, niet alle ‘voorspellingen’ leiden tot kwalitatieve resultaten (‘why is… my poop green’).

auto aanvulling

Ook heeft Google een query interpretation verbetering gelanceerd, zodat de zoekaanvragen beter geïnterpreteerd kunnen worden aan de hand van je eerdere zoekgedrag.

Freshness- Verse content

Zoals je vaker terug gaat naar een slager die vers vlees verkoopt, kom je ook vaker terug op websites met verse content. Google kwalificeert websites die de content regelmatig verversen hoger dan andere websites. Ook de resultaten van de zoekmachine moeten up-to-date blijven, met regelmatig nieuw bloed! Er zijn drie voorname wijzigingen geweest:

  • Ranking
  • Signalen herkennen
  • Kwaliteit

Safe Search

De filter op de resultaten voor ongepaste inhoud is ook doorgetrokken naar de resultaten van de categorieën video en afbeeldingen.  Daarnaast zijn de mogelijkheden om de pagina’s te categoriseren op ongewenste inhoud verder uitgebreid.

Fun

Tenslotte heeft Google een aantal fun-features toegevoegd. De Spaanse voetbalcompetitie (La Liga) en de Formule 1 zijn toegevoegd, zodat de teams en hun resultaten prominenter naar voren komen. Probeer het maar eens door [mark webber] te zoeken op Google.com! Op het moment van schrijven staat hij derde in de race voor het kampioenschap!
Daarnaast kun je nu in China, Korea en Japan op je mobiel zoeken naar de bioscooptijden van diverse films.

Maar de leukste feature is toch echt het internationaal uitrollen van de sunrise en sunset search functie (‘zonsopkomst’ of ‘zonsondergang’ zoeken op Google.nl).

zonsondergang

Zoals Google zelf zegt:

“So now you can more easily plan an evening jog before dusk or set your alarm clock to watch the sunrise with a friend”

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF