Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Update augustus en september

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Ondanks de zomer heeft Google wederom niet stilgezeten, want het algoritme is continue in ontwikkeling. Dit heeft weer effect op de resultatenlijsten en dus ook op de dingen die je moet doen om je website hoog in die resultaten te behouden. Gelukkig houdt Google zelf die lijst met de veranderingen die doorgevoerd zijn bij!
Omdat augustus en september zomermaanden zijn en er in deze periode  geen grote wijzigingen doorgevoerd zijn, heeft Google deze wijzigingen gebundeld in een 65 punten tellend overzicht. De belangrijkste dingen uit dit overzicht kun je in dit artikel lezen.

Page Quality

Zoals altijd blijft Google een strijd leveren tegen webpagina’s van een lage kwaliteit. Degene die zoekt, ziet het liefst de meest relevante resultaten van websites die hij of zij kan vertrouwen. Daarom is het voor Google van groot belang alleen de  websites van de hoogste kwaliteit te tonen. In de afgelopen twee maanden heeft er weer een verversing van de Panda-data plaatsgevonden. In deze lijst met updates wordt nogmaals het belang van betrouwbare websites benadrukt. Reden te meer om je alleen maar bezig te houden met ‘eerlijke’ zoekmachineoptimalisatie.

Other Ranking Components

Ook de volgorde en de manier van het bepalen van deze volgorde van de getoonde resultaten blijft een heet ijzer voor de zoekmachine. Bij de laatste doorgevoerde wijzigingen heeft Google aandacht besteed aan het verbeteren van de relevante resultaten bij zoekopdrachten met locaties of locatiegerelateerde termen. Waar mogelijk worden enkel lokale URL’s getoond. Dit is prettig voor  internationale bedrijven waarvan de productpagina’s hetzelfde zijn, maar waarvan de URL voor de dichtstbijzijnde locatie anders is.

SERP

De meest opvallende update, die jullie misschien al wel opgemerkt hebben, is het krimpen van de resultatenlijst. Voor een aantal specifieke zoektermen worden nog maar 5 tot7 resultaten per pagina getoond. Dit doet Google om de meest relevante resultaten zo snel mogelijk te tonen aan de gebruiker van de zoekmachine.

Daarnaast worden er minder vaak irrelevante beschrijvingen van pagina’s gegeven, zoals ‘comments on’ of ‘logo’. Ook heeft Google de manier om de relevantie van de titels van de pagina’s  die in de resultatenlijst verschijnen bijgeschaafd. Maar de meest spectaculaire wijziging hierin is toch wel het vermogen om titles te genereren voor PDF bestanden. Waar voorheen de bestandsnaam gegeven werd, kan Google nu daadwerkelijk de inhoud van het PDF bestand bekijken en daar een relevante titel uithalen.

Knowledge Graph

Google is natuurlijk onder andere altijd bezig met het doorvoeren van wijzigingen om de gebruikerservaring te verbeteren. Larry Page heeft het ooit omschreven als de zoekmachine van de toekomst, de zoekmachine die aanvoelt wat je precies bedoelt  en je daarom ook een lijst aanbiedt met datgene waarnaar je echt op zoek bent. In de aanloop daar naartoe is Google bezig met het samenstellen van een grote database met meer dan 500 miljard ‘real-world’ mensen, plekken en dingen. Hierdoor kan Google deze gegroepeerd aan je tonen wanneer je bijvoorbeeld gezocht hebt op ‘things to do in Paris’.

Extra’s

En om de gebruikerservaring leuker te maken (en de bezoeker langer in de zoekmachine te houden) wordt al enige tijd het antwoord op bepaalde vragen gewoon direct op Google weergegeven. Bijvoorbeeld scores in MLB, specifieke financiële data zoals beursgetallen en dingen als valuta standen. En daar is sinds afgelopen maand iets nieuws bijgekomen namelijk trailers van films. Als filmfanaat hoef je de trailers dus niet meer op een externe website te bekijken, maar gewoon meteen in Google zelf!

Ook is er een update doorgevoerd op het gebied van gezondheid. Wanneer je op Google.com je symptomen ingeeft, die je normaal gesproken alleen aan je dokter zou vertellen, probeert dokter Google een juiste diagnose te stellen. Because health matters…

 

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF