Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Update maart: 50 veranderingen

Door: easy_admin & Redactie

Geschatte leestijd: 3 minuten

Een maand geleden schreven we voor het eerst over de Google Update. Voor maart heeft Google wederom een lijst opgesteld van de doorgevoerde veranderingen. Dit keer zijn het er maar liefst vijftig. Elke update heeft een eigen codenaam en deze varieert van ‘Blackboard’ en ‘Deep Maroon’ tot ‘Mm’ en ‘Dejavu’. Ze zijn niet allemaal even waardevol, sterker nog, er stond een hoop tekst, met soms maar erg weinig uitleg waardoor ook wij niet altijd weten wat er bedoeld wordt. Ervaringen zijn daarom zeker welkom. Er staan zeker ook punten bij die bijdragen aan de kwaliteit van de zoekmachine en die interessant zijn om te weten. Hieronder volgt een beknopte samenvatting.

Anchor Tekst

Het eerste wat opvalt is dat er twee updates staan over anchor tekst. Dit is het zichtbare gedeelte van een link. Hieronder de exacte woorden uit de blogpost:

Tweaks to handling of anchor text. [launch codename “PC”] This month we turned off a classifier related to anchor text (the visible text appearing in links). Our experimental data suggested that other methods of anchor processing had greater success, so turning off this component made our scoring cleaner and more robust.

Better interpretation and use of anchor text. We’ve improved systems we use to interpret and use anchor text, and determine how relevant a given anchor might be for a given query and website.

De eerste update geeft aan dat ze een bepaalde ‘classifier’ uit hebben gezet en de tweede update geeft aan dat ze de systemen om anchor teksten te begrijpen hebben verbeterd. Het is op dit moment onduidelijk wat dit precies zal betekenen voor de gebruikte anchor teksten dus ervaringen zijn welkom.

Navigatie zoekopdrachten

Soms zoekt iemand op een bepaalde URL. Dit kan gebeuren om verschillende redenen. Ook op dit gebied zijn veranderingen doorgevoerd. De updates:

Improvements to results for navigational queries. [launch codename “IceMan5”] A “navigational query” is a search where it looks like the user is looking to navigate to a particular website, such as [New York Times] or [wikipedia.org]. While these searches may seem straightforward, there are still challenges to serving the best results. For example, what if the user doesn’t actually know the right URL? What if the URL they’re searching for seems to be a parked domain (with no content)? This change improves results for this kind of search.

Better handling of queries with both navigational and local intent. [launch codename “ShieldsUp”] Some queries have both local intent and are very navigational (directed towards a particular website). This change improves the balance of results we show, and helps ensure you’ll find highly relevant navigational results or local results towards the top of the page as appropriate for your query.De eerste update spreekt voor zich. In principe is dit een positief signaal, vooral voor klanten die een URL niet precies kennen, zij zullen de website die zij zoeken nu beter kunnen vinden.

Het is bekend dat lokale resultaten steeds belangrijker worden. Bijvoorbeeld een zoekopdracht naar ‘jumbo‘ waarbij de locatie op Den Bosch ingesteld staat levert als eerste resultaat de bekende supermarkt met een kaart er naast van dichtbijzijnde locaties, eronder vinden we andere domeinen met de naam jumbo er in. Dezelfde zoekopdracht, maar dan met locatie Amsterdam, geeft ongeveer dezelfde 10 zoekresultaten maar met een andere kaart.

Synoniemen

Het valt ook op dat er maar liefst 5 updates zijn over synoniemen. De belangrijkste update hierbij is dat de zoekmachine algoritmes minder aggresief synoniemen mee zullen nemen. Dit betekent concreet dat de zoekresultaten relevanter zullen worden, waar je nu nog af en toe rare zoekresultaten tegenkomt als het synoniem verkeerd wordt geïnterpreteerd.

Profielen

Google heeft een aanpassing gedaan waardoor ze publieke profielen van meer dan 200 websites beter kunnen begrijpen. Het lijkt ons nu nog belangrijker om er voor te zorgen dat een profiel up to date is en regelmatig voorzien van interessante updates.

Better indexing of profile pages. [launch codename “Prof-2”] This change improves the comprehensiveness of public profile pages in our index from more than two-hundred social sites.

Afbeeldingen zoeken

Er zijn wijzigingen aangebracht in de zoekmachine voor afbeeldingen. Ook hier worden er twee updates vermeld:

More relevant image search results. [launch codename “Lice”] This change tunes signals we use related to landing page quality for images. This makes it more likely that you’ll find highly relevant images, even if those images are on pages that are lower quality.

Improvements to Image Search relevance. [launch codename “sib”] We’ve updated signals to better promote reasonably sized images on high-quality landing pages.

Het lijkt erop dat de eerste update er voor zou zorgen dat pagina’s van lagere kwaliteit maar met goede afbeeldingen gemakelijker terug zullen komen bij relevante zoekopdrachten. Daarentegen geeft de tweede update aan dat pagina’s van betere kwaliteit, met ‘reasonably sized’ afbeeldingen ook gemakkelijker zullen ranken. Dit lijkt tegenstrijdig; en dat is het ook.

In totaal zijn er dus vijftig updates voor maart. Mocht je geïnteresseerd zijn in alle updates dan verwijzen je graag naar de blogpost. Wij vonden de genoemde updates het meest interessant maar horen ook graag jullie mening. Wat vonden jullie interessant, wat viel jullie op en wat is jullie mening over bovenstaande updates? Laat het achter bij de opmerkingen.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF