Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google update: Veranderingen in het algoritme

Door: easy_admin & Redactie

Geschatte leestijd: 1 minuut

Het is algemeen bekend dat Google jaarlijks meer dan 500 wijzigingen doorvoert aan het zoekalgoritme. Sinds enkele maanden worden deze wijzigingen door google periodiek beschreven in een blog. Voor februari zijn de wijzigingen beschreven in de 40 wijzigingen van februari. Een aantal wijzigingen heeft weinig tot geen invloed op de rankings in Nederland, maar er staan enkele punten in die in de toekomst de rankings ook hier kunnen gaan beïnvloeden.

Het anders waarderen van links

Een belangrijke rankingfactor voor een goede organische positie in de zoekresultaten van Google zijn het aantal relevante links die naar je website verwijzen. Nu zeggen ze bij Google de links anders te gaan waarderen, hoe? Dat hebben ze net als over alle andere belangrijke rankingfactoren niet nader uitgelegd. In de blogpost beschrijft Google de aanpassing in het waarderen van de links als volgt:

Link evaluation. We often use characteristics of links to help us figure out the topic of a linked page. We have changed the way in which we evaluate links; in particular, we are turning off a method of link analysis that we used for several years. We often rearchitect or turn off parts of our scoring in order to keep our system maintainable, clean and understandable.

Zoals gezegd laat Google er verder weinig over los en moeten we er zelf achterkomen hoe de links in de toekomst worden gewaardeerd.

Panda update 3.3

Van de Panda-update hebben we nu ook allemaal gehoord. Het heeft een enorme impact gehad op sommige website en anderen zijn er juist beter van geworden. We zijn nu bij update 3.3. Hierbij wordt o.a. naar de ‘freshness’ van de website gekeken; wordt de content op de website up-to-date gehouden en veranderd deze regelmatig? Echter heeft Google deze aanpassing al in november van vorig jaar aangekondigd met de ‘freshness  update’. Wat er dit keer anders is, moeten we afwachten tot de Panda Update 3.3 in Nederland wordt gelanceerd.

Google Shopping rich snippets

Afgelopen weken heb je op ons blog al regelmatig over rich snippets kunnen lezen en wat je er allemaal mee kunt doen. Nu heeft Google wereldwijd de rich snippets met betrekking tot productresultaten in de rest van de wereld geïntroduceerd.

Google Shopping rich snippets

Deze rich snippet heeft als voordeel dat jouw website meer opvalt tussen de andere zoekresultaten, wat kan bijdragen aan een betere CTR. Voor de mensen die zoeken heeft het ook een voordeel, zij kunnen nu zonder op het resultaat te klikken zien of het product op voorraad is en wat de prijs is. Ze kunnen zo beter filteren welke websites bezocht gaan worden.

Googlebar

Misschien niet de grootste wijziging, maar wederom een cosmetische aanpassing vanuit Google is de Googlebar.

De Googlebar laat nu andere opties zien en erg opvallend is dat ‘Google Shopping’ hier niet meer tussen staat en dat ‘Video’ is aangepast naar ‘YouTube’. Benieuwd naar alle beschreven veranderingen m.b.t. zoeken in Google? We verwijzen je graag naar de blogpost met de 40 wijzigingen van februari.

Discussie- 1 reactie

Remco

5 maart 2012, 20:11

Bedankt voor dit artikel, staan een paar dingen in die ik nog niet wist.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF