Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Updates: Hummingbird en Penguin 2.1

Door: Esther de Pooter

Geschatte leestijd: 2 minuten

De afgelopen weken heeft Google wederom  enkele updates doorgevoerd. 1 grote update aan het zoekalgoritme (Hummingbird) en  een update aan de eerder doorgevoerde updates Penguin 1.0 en  Penguin 2.0, welke destijds is ontwikkeld om overgeoptimaliseerde websites aan te pakken en ze hiervoor te straffen.  Ik zal per update toelichten wat de update inhoud en wat de impact zal zijn voor de zoekresultaten. 

Google’s Hummingbird

hummingbird

Hummingbird is niet te vergelijking met een Panda of Penguin update. Dit waren kleine wijzigingen aan  het grote geheel, terwijl Hummingbird een wijziging is van het grote geheel. Je kunt het vergelijken met het vervangen van onderdelen aan je huidige auto (Panda en Penguin) of het aanschaffen van een compleet nieuwe auto (Hummingbird).

Dankzij Hummingbird is Google beter in staat om antwoord te geven op de zoekopdrachten die steeds langer en complexer worden. Vandaar de naam Hummingbird, net zo snel en precies als een kolibrie. Steeds meer mensen typen hele zinnen in plaats van enkele zoektermen om te vinden wat ze zoeken. Door Hummingbird is Google beter in staat te begrijpen waar de gebruiker naar op zoek is, in plaats van de focus op bijpassende zoektermen.

Knowledge Graph-functionaliteit

Hummingbird breidt de kennis uit van de Knowledge Graph-functionaliteit (kenniskaart), een database met meer dan 570 miljoen aan elkaar verbonden begrippen. Deze kaart is vorig jaar reeds ingevoerd en is nu beschikbaar in Google.nl.

De kenniskaart van Google is bedoeld om de Google-gebruiker nog sneller van informatie te voorzien en antwoord te geven op gestelde vragen. Google zal aanvullende informatie geven bij een zoekopdracht, mits deze informatie relevant  is voor de gebruiker.  Deze aanvullende informatie wordt getoond in een extra blok aan de rechterkant van de zoekresultaten. Als we bijvoorbeeld zoeken op ‘taj mahal’ krijgen we allereerst informatie te zien over het gebouw de Taj Mahal.  Omdat met deze zoekopdracht ook een blueszanger bedoeld kan worden staat deze ook als optie weergegeven.

Taj Mahal

Google’s Penguin 2.1

penguin

Deze update van Google draagt bij aan het bieden van hoge kwaliteit websites in de zoekresultaten en richt zich voornamelijk op het tegengaan van spam.  Waar de voorgaande updates  nog voornamelijk keken naar alleen de homepage van een website, gaat Penguin 2.1 veel dieper.

Penguin 2.1 zal websites die de richtlijnen van Google schenden lager plaatsen in de zoekresultaten. Google is al langere tijd bezig om spam websites te laten verdwijnen uit de zoekresultaten en deze update zet daarbij weer een stapje in de goede richting.

Wat betekent dit nu voor mij?

De updates sluiten aan bij de verschuiving in de SEO wereld die reeds is ingezet: het bieden van kwalitatieve zoekresultaten zonder spam websites. Waar eerder de focus lag op het verkrijgen van zoveel mogelijk links, is het nu zaak je website zo goed mogelijk te laten aansluiten op de zoekopdracht door middel van de kwalitatieve content.  Als jouw website kwalitatieve informatie biedt die aansluit bij de behoefte van je doelgroep en je houdt aan de richtlijnen van Google, heb je weinig om je echt zorgen over te maken.

Als we Google mogen geloven zou Hummingbird impact hebben op zeker 90% van de zoekresultaten. In de praktijk hebben wij hier nog veel van mogen vernemen.

Wat zijn jouw ervaringen? Is jouw website gezakt of juist gestegen door de doorgevoerde updates? Deel het hieronder.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF