Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google voorspelt uitslag Europese verkiezingen

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: Minder dan 1 minuut

Wat zeggen cijfers over zoekgedrag over de wereld erbuiten?

Wat betreft de uitslag van de Europese verkiezingen gisteren, lijkt de voorspellende waarde groot. Op woensdag 3 juni, een dag voor de daadwerkelijke verkiezingen, was het PVV zoekvolume het grootst, gevolgd door D66. Beide partijen behaalden een dag later de grootste winst met respectievelijk een groei van 4 en 2 zetels. Het kleinste zoekvolume is in deze vergelijking voor de grote verliezer (-4 zetels), de PvdA.

google-voorspelt-uitslag-verkiezingen

Bekijk hier de volledige statistieken van Google insights for Search.

Google de grote voorspeller?
Wat zegt bovenstaande nu over de voorspellende waarde van Google? In dit geval is gebruik gemaakt van Google Insights for Search. Hiermee kunnen zoekvolume patronen van verschillende zoektermen worden vergeleken, en zie je wanneer, waar, waarnaar en hoeveel er werd gezocht.
logo-insights-for-search
Uitslagen van voetbalwedstrijden kan je er niet mee voorspellen, maar zoekvolume patronen geven wel weer naar welke informatie mensen op zoek zijn. Vooral op zo’n dag voor de verkiezing (als mensen op zoek gaan naar het partijprogramma van de partij van hun voorkeur) is de voorspellende waarde dus wel degelijk groot.

Discussie- 4 reacties

Mark van de Laak

5 juni 2009, 15:24

Erg interessant. Opgemerkt dient wel te worden dat de onderlinge verhoudingen niet kloppen. Uiteindelijk is bijvoorbeeld de CDA de grootste partij geworden. Maar super dat je wel kunt zien ‘welke kant’ het opgaat.

Misschien nog interessant om dieper in te duiken: komt de geografische indeling binnen Google Insights for Search overeen met het daadwerkelijke stemgedrag? Als dat zo is, kan een partij precies zien waar ze op de laatste dag campagne moeten gaan voeren.

Reageer hier op

Bauke Bergstra

5 juni 2009, 15:57

Goed opgemerkt inderdaad. Complete zetelverdelingen zal je er van te voren niet uit kunnen aflezen.

Reageer hier op

Jens Swelson

8 juni 2009, 11:42

Senioren die niet internetten maar wel stemmen krijg je hier inderdaad niet mee te maken. Voor specifiekere doelgroepen werkt dit beter. De concurrent bijvoorbeeld, voorspelde wie er zou winnen bij het Eurovisie songfestival. Uiteindelijk klopte dit ook. Hier was het veel representatiever.

Reageer hier op

Bauke Bergstra

8 juni 2009, 16:36

@Jens
Kwam deze tegen, mooi voorbeeld. Bedoelde jij die ook?

hyped.nl/details/20090507_google_voorspelt_uitslag_songfestival_toppers_laag

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF