Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Website Optimizer FAQ – antwoord op wat jij je vast al eens hebt afgevraagd

Door: Lenny de Rooy

Geschatte leestijd: 3 minuten

De Google Website Optimizer (GWO) is een handige en bovendien gratis tool van Google, waarmee je diverse varianten van je webpagina’s kunt testen en kunt analyseren welke variant de meeste conversies oplevert.

Hoewel het opzetten van een test in de GWO relatief eenvoudig is (het bepalen wat je gaat testen en op welke manier vereist veel meer kennis en ervaring), hoor ik toch regelmatig dezelfde vragen. Hieronder vind je daarom de meest gestelde vragen over het gebruik van de Google Website Optimizer, plus natuurlijk de antwoorden.

Q: Kan ik maar twee varianten testen bij een A/B-test?
A: Nee, in principe kun je zo veel varianten testen als je wil. Eigenlijk is het een A/B/C/n-test.

Q: Wat is precies het verschil tussen een A/B-test en een multivariate test?
A: Bij een A/B-test meet je het verschil in prestaties tussen twee of meer pagina’s in hun geheel. Een multivariate test focust zich niet op het verschil tussen de pagina’s als totaal, maar gaat uit van een mogelijke onderlinge samenhang van de verschillende elementen op de pagina waarmee je varieert. Het variëren van de tekst kan bijvoorbeeld meer van invloed zijn dan het variëren van de afbeelding. Er wordt geanalyseerd welk element de meeste invloed heeft en alle mogelijke combinaties van elementen worden uitgeprobeerd om te zien welke combinatie het beste werkt.

Q: Wat is het verschil tussen een multivariate test volgens de Taguchi methode en een multivariate test via de Google Website Optimizer?
A: Het verschil zit in de manier van dataverzameling. De Google Website Optimizer test alle mogelijke combinaties (‘full factorial’). Bij de Taguchi methode test je slechts enkele combinaties, op basis van aannames (‘fractional factorial’). Dit is complexer, maar wel efficiënter.
De GWO heeft gekozen voor de full factorial methode, omdat de tool bedoeld is voor het testen van landingspagina’s. Daarbij is het uitgangspunt dat je zelf al een idee hebt welke elementen van invloed zijn op de effectiviteit van de pagina. Je verwacht dus al een grote samenhang tussen de variabelen, waardoor de kans klein is dat je varianten test die niet relevant zijn.

Q: Hoe weet je hoe lang een test moet lopen?
A: De looptijd van een test is afhankelijk van een aantal factoren: het aantal varianten, het aantal conversies, de mate van verschil tussen de varianten en het gewenste zekerheidspercentage van de uitslag van je steekproef. Hoe meer varianten, hoe minder conversies per dag, hoe minder verschil tussen de varianten en hoe zekerder je wil zijn, hoe langer de test zal lopen.
Google heeft een calculator gemaakt om de verwachte looptijd te berekenen, maar omdat je hier het percentage ‘verwachte verbetering’ moet invoeren, is deze niet heel nuttig.
Als richtlijn kun je hanteren dat een test minimaal twee weken moet lopen (om invloeden vanwege de dag van de week uit te sluiten) en maximaal 6 weken (om te voorkomen dat te veel externe invloeden een rol spelen). Verzamel minimaal 100 conversies per variant (om een valide steekproef te garanderen) en wacht bovendien totdat de Google Website Optimizer een uitslag heeft gegeven (pas dan is er voldoende data verzameld voor een statistisch relevante conclusie).

Q: Kan ik meer dan 1 type conversie meten?
A: Nee, dat is niet mogelijk. Wel is het mogelijk om een conversie te definiëren als een klik op een link, het verzenden van een formulier, of de tijd dat een bezoeker op een pagina verbleef.

Q: Kan ik meer dan 1 pagina testen?
A: Het is af te raden om meerdere testen tegelijk uit te voeren, omdat deze elkaar mogelijk kunnen beïnvloeden. De Website Optimizer is in principe bedoeld voor het testen van één landingspagina. Desondanks is het mogelijk om een complete funnel te testen, bijvoorbeeld door de eerste pagina van het bestelproces te variëren en afhankelijk van de getoonde pagina, de bezoeker naar een alternatief afrekenproces door te sturen. Wanneer je website gebruikmaakt van templates, kun je ook testen met het wijzigen van de template, die dan over de gehele website doorwerkt.

Q: Heeft het testen van mijn pagina invloed op de SEO-ranking van die pagina?
A: Nee. De GWO maakt gebruik van javascript dat wordt aangeroepen voordat de pagina wordt geladen, om de bezoeker eventueel door te verwijzen naar een alternatieve pagina. De spider van zoekmachines begrijpt dit script niet en zal altijd de originele pagina indexeren.

Q: Wat gebeurt er als een bezoeker vaker de testpagina bezoekt? Het is toch raar als hij steeds een andere pagina te zien krijgt?
A: De GWO plaatst een cookie op de computer van de bezoeker dat 2 jaar blijft staan. Dit zorgt ervoor dat hij altijd dezelfde variant te zien krijgt. Wanneer de bezoeker een andere computer gebruikt, is het wel mogelijk dat hij een andere versie van de pagina ziet dan hij tijdens een eerder bezoek zag.

Q: Kan ik testen met de GWO als ik Google Analytics op mijn site heb geïmplementeerd? Stoort dit elkaar niet?

A: Nee, dit is geen probleem. Plaats het GWO tracking script bij voorkeur na het Google Analytics script in de broncode. Wel is het zo dat de referrer van de variantpagina(‘s) wordt gewist, zodat deze altijd als ‘direct bezoek’ in de webstatistieken terug is te zien.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF