Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Zeitgeist: Nieuwe vormen van content

Door: Myrna van Ballekom

Geschatte leestijd: 4 minuten

Google’s Zeitgeist als inspiratiebron

Jaarlijks organiseert Google de Zeitgeist conferentie, gericht op Europa, het Midden Oosten en Afrika. Hiervoor nodigt Google de 400 belangrijkste relaties uit, de zogenoemde EMEA landen. Daarbij zijn grote bedrijven vertegenwoordigd, zoals uit Nederland VNU, Wehkamp, Bol.com, Unilever en Booking. Daarnaast zijn enkele internet marketing bureaus aanwezig, waaronder Tribal Internet Marketing. Zo ook dit jaar, van zondag 18 mei tot en met 20 mei.

Mark van Werven, CEO van Tribal Internet Marketing, geeft een samenvatting van belangrijke punten die tijdens deze conferentie besproken zijn.

Vrij vertaald komt ZeitGeist neer op het denken en doen van de mensheid in een bepaalde tijd. Om dit tijdsbeeld neer te zetten, nodigde Google een zeer illuster gezelschap uit, zoals Gordon Brown, de Britse prime minister, Queen Rania van Jordanië en de voormalige minister president van Noorwegen, Dr Gro Harlem Brundtland. Maar ook CEO’s van bedrijven in opkomende landen, zoals de founder van Youku, het video platform van China en ondernemers uit Rusland en India waren aanwezig op de conferentie. Ook Chad Hurley, de oprichter van Youtube, Larry Page en Serge Brin, de oprichters van Google en Eric Schmidt, de CEO van Google, waren aanwezig.

Een sfeerimpressie:

De focus op de eerste dag lag op vragen als: Wat is de rol van het internet in opkomende landen als India? Wat betekent het (mobiele) internet voor Afrika en hoe kan het internet mensen uit verschillende landen met verschillende economische en culturele achtergronden bij elkaar brengen? De tweede dag stond in het teken van de ontwikkelingen op het gebied van content en de rol van de consument daarin. De twee onderwerpen die hierin werden uitgelicht zijn User Generated Content en Video Content.

User Generated Content
De eigenaar van de website zelf is lang niet meer altijd degene die de content produceert. De drie grootste sites van Nederland bestaan uit content die door anderen is samengesteld:

  • Google is een verzameling van websites van derden;
  • Hyves is een platform waarop leden dagelijks grote hoeveelheden content met elkaar delen.
  • Marktplaats is gemaakt voor elkaar en vooral ook mét elkaar.

Door consumenten geproduceerde content biedt voordelen. Voor Tribal Internet Marketing bijvoorbeeld is het een manier om met meer content in zoekmachines te komen, ook op zoektermen waarmee je anders niet naar voren zou komen. Denk aan woorden in de longtail of spelfouten die je anders zelf niet op de site zou willen zetten, maar nu – omdat het door iemand anders is geschreven – met goed fatsoen kunt laten staan. Veel belangrijker nog is dat consumentenmeningen het koopgedrag beïnvloeden. Forrester Research laat zien dat mensen meer waarde hechten aan meningen van consumenten dan aan de mening van experts.

Stimuleer de productie van content
Maar is User Generated Content dan het ei van Columbus? Het probleem is dat mensen liever content consumeren dan produceren. Een grote betrokkenheid bij een site en/of een grote bezoekersstroom lijken randvoorwaarden om User Generated Content in de praktijk te kunnen brengen. Je zult moeten bijhouden wat er op blogs over je geschreven wordt, welke resultaten op je merknaam in zoekmachines verschijnen en je zult beleid moeten formuleren over hoe je met meningen van consumenten omgaat. Je kunt de productie van content hierbij wel stimuleren, door mensen uit te nodigen een reactie te plaatsen of beloningen uit te schrijven voor het plaatsen van content.

Video Content
De nieuwste vorm van User Generated Content is Video Content. Youtube wordt steeds populairder en behoort al tot de top 20 van populairste sites in Nederland. De opkomst van interactieve video is hierbij erg interessant en bestaat al op Youtube. Je kunt steeds een stukje video laten zien, waarna mensen zelf hun vervolg kunnen kiezen. Op die manier kan een vraag-antwoordspel op gang komen, zoals “Is de batterij opgeladen” Ja? “Heeft u ontvangst”?, enzovoorts.

Over de invloed van video op conversies is nog weinig bekend. Wel mag duidelijk zijn dat hoe beter je een product kunt laten zien, des te lager de drempel voor consumenten is om dat product aan te schaffen. Video zal daarbij echter niet te opdringerig moeten worden: leg de keuze om een video af te spelen vooral bij de gebruiker zelf.

Daarnaast zijn er vele andere aspecten die in overweging genomen moeten worden bij het inzetten van video, zoals het wel of niet gebruiken van eigen content, de kosten en of je de video alleen op je eigen website plaatst. Enkele voor- en nadelen:

  • Voordeel eigen content: je kunt de boodschap helemaal inkleden zoals je zelf wilt.
  • Nadeel eigen content: het is afwachten hoe de content ontvangen wordt. Het alternatief is consumenten uitdagen een leuk filmpje te maken en te plaatsen op je eigen kanaal op Youtube, waarbij de meest bekeken video beloond wordt.
  • De kosten van het produceren van content is kostbaar. Stel je hebt 10.000 producten op je site die je allemaal met een videodemonstratie wilt tonen, dan lopen de kosten behoorlijk op. Het alternatief is aanhaken bij bestaande content en die integreren in je site. Ook in dit geval kan je ervoor kiezen de consument de content te laten produceren, waardoor deze vaak authentieker zal zijn en de productiekosten lager.
  • Het nadeel van content opnemen in Youtube en vervolgens ‘embedden’ in je eigen site, is dat andere adverteerders bij jouw filmpje kunnen verschijnen.
  • Het voordeel daarvan kan zijn dat je niet alleen bezoekers via je eigen site triggered, maar ook via een andere omgeving, zoals Youtube. Als je video erg populair wordt, kan je langs die weg bijvoorbeeld ook in de zoekmachine van Google terecht komen.

Maar wat maakt een video nu populair in Youtube en hoe zorg je ervoor dat een video hoog in Youtube gaat ranken? Meerder factoren spelen hierbij een rol, zoals het onderwerp van een video: hoe populairder het onderwerp, des te meer concurrentie, maar ook des te groter het potentiële publiek. Verder moet gelet worden op het openingsframe van de video, de mate waarin mensen de video positief raten, het aantal keren dat de video bekeken is en het aantal keren dat anderen de video in hun site hebben opgenomen.

Je kunt video’s ook gebruiken om als merk in contact te komen met consumenten en zo aan merkopbouw te doen. Hiervoor zijn globaal vier manieren:

  • Adverteren bij video’s. In Youtube verschijnen bijvoorbeeld advertenties uit het netwerk van Google Adwords. Google koppelt daarbij de advertenties aan het thema van de video’s die je te zien krijgt.
  • Je gebruikt video als advertentieformaat. In plaats van de traditionele statische of flash banner pas je video toe. Ook dit is al mogelijk via Google Adwords. Daarbij geeft Google een aantal tips over waaraan een goede video ad moet voldoen. De video moet er bijvoorbeeld niet te veel als commercial uitzien, maar hij moet mensen uitdagen om verder te kijken.
  • De video zelf wordt een reclamemiddel. Een leuk of zeer nuttig filmpje kan zich zo viraal over het web verspreiden.
  • Video advertising, waarbij advertenties in beeld verschijnen. Dit staat nog in de kinderschoenen en deze vorm van adverteren is nog niet in Nederland beschikbaar (verwacht eind 2008 of begin 2009).

Mark van Werven

Jeannette Franken

Foto’s: Mark van Werven (boven) en Jeannette Franken (onder) waren namens Tribal Internet Marketing aanwezig bij de Google Zeitgeist.

Discussie- 1 reactie

SES Den Bosch - Een impressie | Tribal Internet Marketing - Weblog

26 juni 2008, 12:34

[…] Presentatie Mark van Werven: Nieuwe vormen van content […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF