Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google zet “Penguins” in ter bescherming van het internet

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Naast de Panda 3.5 update van 19 april heeft Google op 24 april de Penguin update uitgerold. Deze update was midden april door Matt Cutts al onbedoeld aangekondigd, dus iedereen heeft tot vorige week de kans gehad zich voor te bereiden op de Penguin update.

Wat weten we van de Penguin update

Google heeft de Penguin update ontwikkeld om overgeoptimaliseerde websites aan te pakken en ze hiervoor te straffen. Maar wanneer weet je nu of je pagina overgeoptimaliseerd is? Controleer je website op de volgende punten:

  • Keyword stuffing
  • Onnatuurlijk linkprofiel
  • Pagina’s enkel voor de zoekmachine

Keyword stuffing

Keyword stuffing is het op een onnatuurlijk manier (en in overvloed) zoekwoorden in de teksten en paginatitels verwerken. Dit wordt gedaan om een zoekmachine er van te overtuigen dat deze de pagina ‘relevant’ zal vinden voor het gekozen zoekwoord.

Als je het zoekwoord wilt opnemen in de paginatitel en de content, zorg er dan voor dat het ‘natuurlijk’ is en een toegevoegde waarde is voor je bezoekers. Dit kun je testen door de tekst eens hardop te lezen, luister dan vooral of het goed klinkt.

Onnatuurlijk linkprofiel

Als een website wordt geoptimaliseerd, wordt er vaak linkbuilding (het aanvragen van linkjes) uitgevoerd. Hierbij wordt voornamelijk op de belangrijke zoekwoorden geoptimaliseerd, wat ervoor kan zorgen dat het linkprofiel niet meer natuurlijk is.

Een onnatuurlijk linkprofiel laat weinig variatie zien in linkteksten en een belangrijk zoekwoord komt ook nog vaker voor als linktekst dan de bedrijfsnaam. Dit is natuurlijk erg verdacht en gemakkelijk te achterhalen door een zoekmachine. Staar je daarom niet blind op het verkrijgen van de juiste linkteksten, maar varieer hiermee.

Google heeft daarnaast aangekondigd de linknetwerken die enkel voor SEO bestaan aan te gaan pakken en de kracht die hiermee door wordt opgedaan te verwijderen. Deze links verliezen hiermee hun waarde.

Naast het hierboven besproken externe linkprofiel, heeft een website ook een intern profiel. Het interne linkprofiel bestaat uit de koppelingen van de pagina’s uit het hoofdmenu of links in de content. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar wanneer een zoekwoord voorkomt op pagina A, B en C moet je deze niet allemaal linken met het zoekwoord naar de geoptimaliseerde pagina. Bij het interne linken is het ook belangrijk om te variëren met linkteksten.

Pagina’s enkel voor de zoekmachine

Het kan voorkomen dat je zoekwoorden hebt die erg op elkaar lijken en wilt optimaliseren. Wanneer de relevantie groot is, kunnen deze woorden gemakkelijk op één pagina verwerkt worden. Vaak worden hier echter aparte pagina’s voor aangemaakt.

Zoals hierboven is te zien kunnen beide pagina’s eenvoudig samengevoegd worden tot 1 relevante pagina.

Nu heb je een relevante pagina op de website. Is deze pagina er voor de gebruiker of voor de zoekmachine? Wanneer de pagina is opgenomen in de structuur van de website (via bijvoorbeeld het menu) is er niks aan de hand. Heb je de pagina enkel voor de zoekmachine, dan kan dit wel voor problemen gaan zorgen. Dit is iets wat Google al een tijdje afstraft.

Let dus goed op wat je doet bij het optimaliseren van je website. Houd het ‘natuurlijk’ en je zult geen last hebben van de Penguin update.

Discussie- 1 reactie

Recente berichten | Paula Latifa . nl | A SEO geek's blog

14 mei 2012, 21:40

[…] Google zet “Penguins” in ter bescherming van het internet […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF