Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google zoekresultaten: Het einde van “links” en “rechts”?

Door: Wim Nomen

Geschatte leestijd: 1 minuut

Google en Google AdWords zijn constant in beweging. Nieuwe functies komen en gaan, nieuwe tools worden aan de lopende band geïntroduceerd en wellicht krijgen we in de nabije toekomst ook te maken met een nieuwe interface wanneer we de zoekresultaten getoond krijgen. Google is aan het testen…

Links en Rechts

Wanneer we (potentiële) klanten uitleggen wat het verschil is tussen SEO en SEA, hebben we het altijd over respectievelijk het linker- en rechter rijtje, wat voor iedereen makkelijk te begrijpen en te onthouden is.

Eigenlijk klopt dit niet helemaal, omdat we al enige tijd te maken hebben met topadvertenties; 3 advertenties (gesponsorde koppelingen) die boven de organische zoekresultaten verschijnen.

En wellicht is deze manier van uitleggen binnenkort wel helemaal niet meer toepasselijk. Google is namelijk aan het testen met een andere indeling van organische zoekresultaten en AdWords advertenties.

Indeling

U moet niet raar staan te kijken als u binnenkort uw zoekresultaten getoond krijgt zoals in de afbeelding hieronder. De advertenties staan niet meer rechts van de natuurlijke zoekresultaten, maar zijn onderaan de pagina komen te staan. De 3 topadvertenties staan nog gewoon boven de natuurlijke zoekresultaten.

 

Gevolgen

Deze indeling heeft een aantal belangrijke gevolgen:

•    Minder advertenties: 6 (3 + 3), waar dit er eerst nog 11 waren (3 + 8).
•    Topadvertenties worden wellicht nóg meer gewild.
•    Optisch verschil tussen organische en gesponsorde resultaten wordt kleiner.
•    Instant preview blokkeert de Google Adwords advertenties niet meer.
•    Advertenties bestaan allemaal uit 1 lange regel tekst.
•    Google Maps schuift bij lokale zoekopdrachten niet meer over de advertenties heen.

Mogelijke reden

Het lijkt er dus op dat Google het optische verschil tussen organische resultaten en de gesponsorde koppelingen kleiner wil maken. De eindgebruiker zal alle resultaten namelijk veel meer ervaren als een natuurlijke lijst, wat er weer voor kan zorgen dat meer mensen op de advertenties gaan klikken.

Wie weet biedt dit dus juist extra (omzet) kansen voor adverteren op Google, wat deze ontwikkeling ineens heel begrijpelijk maakt. Ook voor Google kan dit voor extra inkomsten gaan zorgen.

Mogelijkheden

Hierop doorbordurend, is het niet ondenkbaar dat we de volgende ontwikkelingen ook kunnen verwachten:

•    Andere verdeling organisch en advertenties; in bovenstaand voorbeeld zien we 3-10-3 (ad-org-ad), maar dit kan zomaar 4-8-4 worden.

•    Er ontstaat ruimte om ook de advertenties onderaan de resultatenpagina sitelinks te geven (dat zijn de blauwe extra linkjes die nu de topadvertenties kunnen krijgen).

•    In plaats van 2x 35 tekens, krijgen we misschien wel 2x 80 tekens, zodat het optische verschil tussen advertenties en organische resultaten vrijwel helemaal verdwijnt. Stelt u zich eens voor wat u allemaal kunt communiceren een AdWords advertentie met 2x 80 tekens. Er ontstaat dan veel meer ruimte om u te onderscheiden van uw concurrenten…

Maar wellicht lopen we nu wel erg ver vooruit op de feiten. Interessant is in ieder geval wel om te zien dat we ook qua interface nieuwe dingen van Google kunnen gaan verwachten!

Discussie- 3 reacties

Martijn Dirkx

22 november 2010, 12:35

Zeker interessant! CTRs zullen natuurlijk gigantisch gaan stijgen 🙂

Enig idee wanneer deze interface live gaat?

Reageer hier op

Wim Nomen

22 november 2010, 14:57

Nou, of het positief of negatief uitpakt voor adverteren via AdWords, is nog maar de vraag denk ik. Zo op het eerste gezicht zal het inderdaad wel positief zijn voor de CTR (Doorklikpercentage) bij topadvertenties, maar wie weet zorgt het voor zo’n grote concurrentiestrijd, dat CPC’s (Kosten per klik) vooral duurder worden. (A.g.v. minder plekken voor evenveel adverteerders)

Ook voor Google zelf zal deze test een leerproces zijn, dus of en wanneer het live gaat, is nog onbekend. Wanneer hier meer nieuws over is, laten we dat hier weten.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF