Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google’s description links

Door: Heini van Bergen

Geschatte leestijd: Minder dan 1 minuut

We zijn al enige tijd bekend met de zogeheten sitelinks van Google. Dit zijn de links die onder een zoekresultaat staan en je direct naar een onderliggende pagina van een website sturen. Deze sitelinks komen in 2 vormen, namelijk 2 rijtjes met links onder elkaar en met enkele links naast elkaar. Zie hier voorbeelden van beide varianten:

Naast elkaar:Schermafbeelding 2009-10-26 om 17.11.50

Onder elkaar:

Voorbeeld 2 sitelinks

Description links

Sinds kort is er een nieuwe variant waarbij de links niet onder de resultaten worden getoond, maar in de beschrijvende tekst. In de beschrijvende tekst wordt dan niet gelinkt naar andere pagina’s op het domein, maar naar een andere sectie op dezelfde pagina. Dit is vooral van toepassing op pagina’s met veel tekst waarbij gebruik wordt gemaakt van zogenaamde “anchors” om bezoekers meteen naar het betreffende onderdeel op de pagina te sturen.

Een voorbeeld vind je als je zoekt naar “accra ghana reis” (Je moet even zoeken…). Op de derde pagina vind je onderstaand resultaat met een link in de tekst naar de “Vierde Ghana reis“. De link leidt je niet naar de bovenkant van de pagina, maar direct naar het betreffende gedeelte.

Voorbeeld description linksConclusie

Met deze nieuwe manier van links opnemen in de zoekresultaten wordt maar weer eens aangetoond hoe belangrijk correcte links voor Google zijn. Zorg er dus voor dat je altijd duidelijke beschrijvende linkteksten gebruikt, of het nu tussen pagina’s of op een pagina zelf is.

Discussie- 6 reacties

Yodeho

26 oktober 2009, 21:28

En dan zijn er nog de sub sitelinks https://bit.ly/3xbtKn en forum/deep sitelinks https://bit.ly/1Nww8T

Reageer hier op

Eduard Blacquière

26 oktober 2009, 20:33

Zeker een interessante ontwikkeling. Een goede sitestructuur is om meerdere redenen belangrijk.

Interessant vind ik ook de sitelinks (test) in Google AdWords:

http://www.edwords.nl/2009/09/30/google-adwords-sitelinks/

Reageer hier op

Rogier Kind

26 oktober 2009, 21:55

Wow, interesting… morgen op werk meteen eens mee experimenteren! Dit biedt zeker mogelijkheden.

Reageer hier op

Heini van Bergen

27 oktober 2009, 09:05

@eduard Ook uit jouw post blijkt dat Google steeds meer verwijzingen in minder ruimte kwijt wil. Het lijkt misschien makkelijk om zo snel door te klikken, maar ik vraag me tegelijkertijd af of het de gebruiker niet erg afleidt en men zodoende eerder op het volgende resultaat klikt. Die is dan namelijk “makkelijker”

Reageer hier op

Dries Bultynck

27 oktober 2009, 09:11

Wat ik mij afvraag : waarom nét die website ? op het derde blad ? een test of toeval ?

Reageer hier op

Heini van Bergen

27 oktober 2009, 09:24

@Dries; Tja, zal meerdere redenen hebben. Belangrijkste criterium dat ik zo zie is dat je in de pagina met anchors moet werken.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF