Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google’s ‘grote’ algoritme update: moet ik me zorgen maken?

Door: Roald Craenen

Geschatte leestijd: 1 minuut

In de eeuwige strijd tegen ‘spammy’ websites zonder enige toegevoegde waarde, heeft Google een grote aanpassing gedaan aan haar algoritme. Google geeft aan dat dit een flinke impact heeft op de huidige zoekresultaten, maar wat betekent dit voor jou?

Algoritme update
Jaarlijks worden er vele aanpassingen gedaan aan het algoritme van Google. Veel van deze aanpassingen zijn nauwelijks merkbaar. Op 23 februari 2011 heeft Google echter een grotere update doorgevoerd. Deze update, ook wel de ‘farmer’ update genoemd, zorgt ervoor dat websites met weinig toegevoegde waarde minder goed ranken. Voorbeelden zijn websites met gekopieerde content of content farms. Google heeft aangegeven dat deze update invloed heeft op zo’n 12% van alle zoekopdrachten.

Alleen in de Verenigde Staten
Zoals bijna alle aanpassingen en updates van Google, is deze update het eerste uitgerold in de Verenigde Staten. In de loop van de tijd zal Google het algoritme hier en daar nog wat bijstellen, voordat het wereldwijd uitgerold gaat worden. Het is nog onbekend wanneer deze update uitgerold zal worden in Nederland.

Matt CuttsHoe weet Google welke websites nu wel of niet relevant zijn?
Matt Cutts, hoofd van het Webspam team bij Google, is continue bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de zoekresultaten. Dit team struint het internet af op zoek naar kwalitatief slechte websites. Er wordt dan vooral gekeken hoe deze websites ranken en wat ze ertegen kunnen doen. Daarnaast is Google sterk afhankelijk van de input die gebruikers leveren. Om deze input te kunnen verzamelen, heeft Google onlangs een Google Chrome plugin gelanceerd. Wanneer een gebruiker een website tegenkomt die niet volgens de richtlijnen van Google handelt, kan deze gemarkeerd worden. De website verdwijnt dan uit de persoonlijke zoekresultaten en Google krijgt een melding van deze website. Google geeft echter aan dat ze deze data niet gebruikt hebben om het algoritme aan te passen. Echter wordt wel aangegeven dat er sterke overeenkomsten tussen deze data en de input van de gebruikers zijn.

Waarom deze aanpassing?
Zoals we allemaal weten, is Google continue bezig met het verbeteren van de kwaliteit van zoekresultaten. Het doel van Google is simpel, relevante resultaten tonen naar aanleiding van een zoekopdracht. Dit wordt gedaan door het algoritme van Google. Door enkele basisprincipes toe te passen, zorg je ervoor dat jouw website gevonden worden door jouw doelgroep. Hier wordt jammer genoeg ook volop misbruik van gemaakt, waardoor irrelevante websites hoog ranken. Dit zorgt voor ‘vervuilde’ zoekresultaten, waarop Google heeft besloten deze aanpassing door te voeren.

Wat voor gevolgen heeft dit voor jouw website?
Tenzij jij content kopieert, geen waarde biedt voor een bezoeker en je niet houdt aan Google’s richtlijnen – vrijwel geen. Nou ja, stel je bevindt je in een branche waar de zoekresultaten worden ‘vervuild’ door dit soort sites, dan kan het misschien wel eens positief voor je uitpakken. Jij rankt hoger en de ‘rommel’ verdwijnt.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF