Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google’s Nederlandse SEO handleiding voor beginners

Door: Dirk van Bussel

Geschatte leestijd: 2 minuten

Google heeft al weer een aantal jaar een Engelse handleiding voor beginners online gezet. Pas gisteren heeft Google ook een Nederlandse versie online geplaatst. Een goed moment voor een review van deze SEO handleiding.

Google SEO Handleiding Nederlands

Inhoud handleiding
De handleiding is een 22 pagina tellend pdf document die de belangrijkste onderdelen van zoekmachine optimalisatie behandelt. Zo wordt de titel behandelt, metatags, de url structuur, sitemaps en het gebruik van anchorteksten. Elk onderdeel wordt voldoende uitgelicht, zonder dat er uitgebreid op de kleine details wordt ingegaan (details die echter wel het verschil kunnen betekenen tussen een ranking op positie 5 of positie 30). Hoewel de handleiding dus verre van compleet is, biedt het een uitstekende kapstok voor de beginnende webmaster of internet marketeer.

Ieder onderdeel wordt in hoofdstukken kort en bondig besproken door middel van een voorbeeld website over ‘Baseball Cards’. Helaas hebben de Nederlandse Google medewerkers niet de moeite genomen om de voorbeelden in het Nederlands te vertalen en zijn alle voorbeeld titels, meta tags en beschrijvingen in het Engels. Voor een beginnende webmaster kan dit best verwarrend werken, vrees ik.

SEO Do’s en Donts
Elk onderdeel wordt geconcludeerd met heldere Do’s en Dont’s in de vorm van adviezen over wat je beter wel of beter niet kunt doen. Wanneer een lezer alleen deze tips doorneemt weet hij waarschijnlijk al voldoende om de adviezen op een juiste manier te implementeren op zijn website.

Pluspunten
Zoals gezegd vind ik het een uitstekende kapstok voor de beginnende webmaster. Alle basis onderdelen worden voldoende en zeer duidelijk behandelt. Met behulp van deze handleiding kan een beginnende SEO geïnteresseerde de details en overige technieken betreffende zoekmachine optimalisatie zelf gaan verkennen.  En omdat het van Google zelf komt, is de informatie tenminste betrouwbaar. Google heeft immers het doel om gebruikers zo snel mogelijk zo relevant mogelijke zoekresultaten te tonen. Goed geoptimaliseerde websites zijn dus voordelig voor Google.:“ Het wordt voor zoekmachines gemakkelijker om uw inhoud te crawlen en te indexeren als u de onderstaande praktische tips volgt”.

Minpunten
Voor een complete basis zoekmachine optimalisatie handleiding mist het toch enkele belangrijke punten. Zo spreken ze wel over het feit dat de lengte van een titel of meta description niet te lang mag zijn, omdat deze anders worden afgebroken in de resultaten. Helaas zeggen ze niet hoeveel tekens Google wel toe laat. Wanneer de handleiding webmasters laat weten hoeveel tekens (ongeveer) een titel of meta-description mag bevatten, scheelt dit veel onzekerheid (ik zelf houd meestal 63 tekens voor de titel en 155 tekens voor de description aan).

Soms lijkt het alsof ze alles te letterlijk hebben willen vertalen. Zo vertalen ze ‘snippets’  met ‘tekstfragmenten’  en ‘301-redirect’  met ‘301-omleiding’. Aangezien deze Nederlandse begrippen zelden tot nooit worden gebruikt, ook niet op Nederlandse websites/blogs, lijkt het me slimmer om de beginnende webmaster ook kennis te laten nemen met de Engelse termen die door Google en elders op het internet gebruikt worden.

Ten slotte vind ik dat ze de echt belangrijke informatie verzwijgen. Bijvoorbeeld dat onder andere URL’s, titels, en heading-tags ideale plekken zijn om enkele zoekwoorden in te plaatsen waarop je gevonden wil worden. Het enige dat de handleiding zegt is dat goede beschrijvende woorden in deze onderdelen het crawlen voor de zoekmachine gemakkelijker maakt.  Natuurlijk is dit laatste waar, en moet je oppassen met het plaatsen van zoekwoorden in deze onderdelen, maar uiteindelijk is de essentie van SEO om belangrijke zoekwoorden op een beschrijvende manier in deze strategische onderdelen te plaatsen.

Discussie- 5 reacties

Rob

16 mei 2009, 11:11

De “originele” 😉 vertaling staat al een half jaar online op :http://www.marketbizz.nl/Google-Zoekmachine-Optimalisatie-Beginners-Gids-SEO.htm.
Compleet met aanvullende tips, als webpagina, dus wat makkelijker om even snel iets nat zoeken

Beetje pietluttig (en zelfs deels incorrect) is je opmerking over de titel en Description.
1ste wordt de Meta Description steeds minder vaak vertoond,
2de kan de titel best langer zijn, want het feit dat Google maar en x tekens laat zien wil zeker niet zeggen dat de rest van de titel niet meegenomen wordt bij de “waarde” bepaling van je pagina.
3de Hoeft die beschrijven de vorm in de titel niet. Het mag ook een opsomming zijn. Zie voorbeelden van de titel in de vertaling. http://www.marketbizz.nl/Google-Zoekmachine-Optimalisatie-Beginners-Gids-SEO.htm#titel.

Reageer hier op

Dirk van Bussel

18 mei 2009, 14:18

Allereerst bedankt voor je reactie Rob.

1. Het klopt dat de Meta Description minder vaak wordt getoond, maar dat wil niet zeggen dat je deze leeg moet laten. Het grote voordeel van de description is dat je hem naar je hand kunt zetten. Wanneer je een overtuigende beschrijving schrijft, met de juiste keywords (die vetgedrukt worden weergegeven als er op wordt gezocht) dan krijg je dus een ideale snippet in de gevallen wanneer de description wél wordt getoond. En wanneer iemand zoekt op woorden in je Meta description is de kans dat Google die description toont vrij hoog. Zie bijvoorbeeld dit artikel op Netters: https://netters.nl/waarom-een-meta-description-verplicht-is

2. Natuurlijk kan de titel best langer zijn. Maar het is natuurlijk minder mooi wanneer de titel wordt afgebroken in de SERP. Bovendien vind ik persoonlijk lange titels niet mooi. Ik weet eigenlijk zeker dat je CTR hoger is als je je titel niet te lang houdt.

3. Ik vind de titels die de/jouw vertaling geeft ook beschrijvend, in die zin dat het beschrijft waar het pagina over gaat. Het is gewoon belangrijk dat je nadenkt over je titel en niet zomaar 20 zoekwoorden achter elkaar in je titel plaatst.

Reageer hier op

Rob

19 mei 2009, 00:58

1ste Natuuuurlijk niet leeg laten, alleen niet zo nadrukkelijk x lettertjes “voorschrijven”
2de Als je op een langere title vaker en beter gevonden wordt, kan een CTR best een tikje lager zijn 😉
3de Zijn we het dus helemaal over eens.

Ik heb alleen een hekel aan vaste getalletjes voor dit en dat. zoveel % keyword density, maximaal zoveel woorden in je titel, -n karakters in je Meta Description, minimaal 400 tekens in je body, etctera. Ik snap dat je zulk soort getallen nodig hebt als je sites geautomatiseerd wilt/moet “waarderen” maar SEO werkt ook prima zonder die getallen, zolang je je gezonde verstand maar gebruikt.

Reageer hier op

Rob

19 mei 2009, 01:04

Ohja, het voordeel van “mijn” vertaling is natuurlijk wel dat ik er waar “nodig” aanvullende tips bij geef die (beginnende) SEO-ers wat meer handvaten geeft om e.e.a. in de praktijk toe te passen: http://www.marketbizz.nl/Google-Zoekmachine-Optimalisatie-Beginners-Gids-SEO.htm.

Reageer hier op

Frank

25 juli 2014, 18:57

Goed verhaal!

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF