Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Grote veranderingen in het Google AdWords Display Netwerk

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Al enkele jaren biedt Google AdWords de mogelijkheid om op het Display Netwerk te adverteren. Steeds is deze manier van adverteren verbeterd en zijn er extra mogelijkheden geboden om deze manier van adverteren te optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkelingen op het gebied van beeldadvertenties en de komst van verschillende targetingmethodes (zoals remarketing). De veranderingen hebben er echter voor gezorgd dat het Display Netwerk een onsamenhangend geheel is geworden binnen de Google AdWords interface. Ik zeg bewust tot nu toe, want Google geeft aan dat hier binnen afzienbare tijd (2 a 3 maanden) verandering in zal komen. Zij focussen zich bij deze veranderingen op 3 peilers:

  • Een eigen tabblad voor het Display Netwerk
  • Geavanceerde contexttargeting op basis van zoekwoorden
  • De visuele edge

Een eigen tabblad voor het Display Netwerk

De eerste grote verandering die de komende weken uitgerold zal worden, is de komst van een extra tabblad in de Google AdWords interface voor het Display Netwerk. Praktisch als Google is, zullen ze dit tabblad ‘Display Netwerk’ gaan noemen. Het is de bedoeling dat hier een totaalbeeld komt van al je Display Campagnes en je deze campagnes hier apart kunt optimaliseren op alle mogelijke fronten. Kortom, geen gedoe meer met meerdere tabbladen, maar alles in één overzicht.


Figuur 1: Voorbeeld nieuw Display Netwerk tabblad

Geavanceerde contexttargeting op basis van zoekwoorden

Naast het nieuwe tabblad zal ook de werking van het Display Netwerk aangepast worden. Met “Next-Gen Keyword Contextual targeting” spreekt Google van een van de grootste veranderingen ooit binnen Google AdWords. Adverteerders worden hiermee voortaan in staat gesteld om binnen een advertentiegroep agressiever te bieden op bepaalde (beter renderende) zoekwoorden. Deze verandering maakt het gemakkelijker om zoekcampagnes uit te breiden naar het Display Netwerk en dit type campagnes parallel naast elkaar te laten lopen zonder hier veel extra tijd en energie in te hoeven steken. Het optimaliseren van het Display Campagnes wordt hiermee dus, in feite, geoptimaliseerd: yes!

Enkele best practices voor geavanceerde targeting:

  • Kopieer een goedlopende zoeknetwerk campagne.
  • Voeg negatives toe (websites uitsluiten is nuttiger dan keywords)
  • Gebruik Keyword insertion voor je Display Netwerk teksten voor een hogere CTR
  • Zet maximaal 50 keywords in een ad group

De visuele edge

Samen met de hiervoor genoemde aanpassingen zullen er dan ook nieuwe visualisatiemogelijkheden komen om de prestaties van het Display Netwerk weer te geven. Een plaatje zegt immers meer dan 1000 woorden, en ook voor het Display Netwerk is deze conclusie door Google getrokken. De grootste verandering hier is de mogelijkheid om de overlap tussen de verschillende targetingmethodes te zien. In onderstaande figuur een voorbeeld van hoe dit er dan ongeveer uit gaat zien.

Targeting Figuur

Figuur 2: Het middelste gedeelte is de overlap van verschillende targetingmethodes binnen je huidige instellingen

Al met al zullen bovenstaande veranderingen er gezamenlijk voor zorgen dat het beheer en het inzicht van het Google AdWords Display Netwerk vereenvoudigd worden. Easy is in elk geval enthousiast over de aanpassingen en wij houden je ook de komende weken op de hoogte van de ontwikkelingen. Mocht je nog vragen hebben over deze ontwikkelingen, neem dan vooral contact op met je SEA Manager of stuur een e-mail naar info@easy.nl.

 

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF