Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Haat & nijd? Meta-tags in de strijd!

Door: Lenny de Rooy

Geschatte leestijd: 2 minuten

Na al het interessante nieuws op dit blog wordt het eens tijd voor een persoonlijke anecdote.

Voordat ik begin, eerst wat achtergrondinformatie om het verhaal te kunnen begrijpen: ik heb als hobby een informatieve website over Alice in Wonderland, met als onderdeel daarvan een webshop. Als affiliate van Amazon.com verdien ik daar een kleinigheidje mee bij.

Een tijdje geleden kwam ik via het externe links overzicht van mijn Google Webmaster Tools account uit op een topic in de ‘Google Webmaster Help group. In deze topic beklaagde een ‘concurrent’ van mijn website zich over het feit dat ik hen uit de zoekresultaten zou hebben verdreven, en hun titel zou hebben gejat:

“Hi, my site https://aliceinwonderlandbooks.com/ regularly appeared at the top of page two on a search for “alice in wonderland books”. It has now disappeared altogether. At the ranking where it would have been is this site https://www.alice-in-wonderland.net/shop/books.html which has recently changed its title to resemble mine. My business is very badly affected, can anyone help please?”

Met direct daarna de volgende reactie:

“Good morning.
I hate to break the news to you but the .net site is better than yours.
They have better content.
They use H1 tag
They have better use of image alt tags.
I suggest changing your site so it is better than theirs.”

Grappig. Leuk compliment, maar verder niet waard om er aandacht aan te besteden.

Toen ik de topic echter wat verder doorlas, zag ik een fragmentje broncode dat wel erg op die van mij leek, en besloot ik de betreffende website eens wat beter te bekijken om te zien of ze geen stukken van mijn site gekopieerd hadden. Dat bleek niet (meer) het geval te zijn, maar daarentegen trof ik wel het volgende in hun header aan:

meta name=”description” content=”Alice in Wonderland books by different illustrators and school fiction by Angela Brazil, Elinor Brent-Dyer, Elsie Oxenham and Dorita Fairlie Bruce biographies on illustrators and authors. We are an independant antiquarian dealer not Amazon like Lenny’s.”

Hilarisch! Je concurrent zwartmaken via je meta-description!

Het grootste compliment is nog wel dat ze er vanuitgaan dat iedereen weet wie ze met “Lenny’s” bedoelen…

Misschien moeten we als experiment eens de volgende meta-description voor onze klanten gaan gebruiken:

“We are the best on the web, and a lot cheaper than the webshops ranking above and below us!”

Maar goed. Ik heb ze een mailtje gestuurd dat ik hun actie niet zo netjes vind, dat ik niet bewust uit ben op het verdrijven van hun site uit de zoekresultaten, en dat er genoeg plek is op internet voor ons beiden, aangezien zij een geheel andere doelgroep hebben. En omdat ik de kwaadste niet ben, heb ik hen ook nog wat tips gegeven om beter vindbaar te worden, zoals hoe ze hun meta-keywords tag moeten gebruiken (deze was namelijk gelijk aan de description, dus één grote zin).

Ze hebben nooit gereageerd op het mailtje, dus begin deze week besloot ik om weer eens een kijkje te nemen of ze nog wat aangepast hadden. En raad eens wat er nu in hun header staat…:

meta name=”description” content=”Alice in Wonderland books by different illustrators and school fiction by Angela Brazil, Elinor Brent-Dyer, Elsie Oxenham and Dorita Fairlie Bruce biographies on illustrators and authors. We are an independant antiquarian dealer not Amazon like Lenny’s.”
[…]
meta name=”description” content=”Discover Lewis Carroll’s ‘Alice in Wonderland’: background info, pictures, full texts, story origins, literary analyses, Disney’s movie, and more.”

Afgezien van het feit dat ze nu twéé meta-descriptions hebben opgegeven, is de tweede een letterlijke kopie van mijn eigen meta-description! En deze is totaal niet relevant voor hun website, aangezien zij alleen boeken verkopen.

Moraal van het verhaal: het doel en het nut van meta-tags is voor velen nog moeilijk te bevatten, en het heeft geen enkele zin om gefrustreerde ‘concurrenten’ vriendelijk op weg te helpen…

Ik ben erg benieuwd hoe jullie zouden reageren in deze situatie! Weer mailen, of lekker in hun sop gaar laten koken?

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF