Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Hebben social media nu echt een positief effect op SEO?

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 3 minuten

Social media kunnen veel waarde toevoegen aan je online activiteiten. Ze kunnen zorgen voor betere naamsbekendheid, maar ook bijdragen aan vindbaarheid van je website en dus ook meer bezoekers. Maar waar moet je op letten, en wat is de relatie met SEO?

Social media strategie

Het is heel belangrijk dat het inzetten van social media gericht gebeurt. Het http://www.motista.com/is een middel om iets te bereiken, geen doel op zich! Daarom is het heel belangrijk een cirkel van 9 elementen te doorlopen voordat je begint, en na verloop van tijd nog eens te herhalen.
Deze cirkel bestaat uit de volgende 9 stappen:

  1. 0-meting van de huidige situatie
  2. Probleemstelling bepalen
  3. Doelstelling formuleren
  4. Doelgroep segmenteren
  5. Strategische opties op een rij zetten
  6. Kanaalkeuze: welke social media ga je gebruiken?
  7. Go/No Go (wees eerlijk!)
  8. Implementeren en uitvoeren van je strategisch plan
  9. Resultaat meten

Wanneer je deze 9 stappen voltrokken hebt en het resultaat gemeten hebt, is het een mooi moment om weer te starten met de cirkel. Al deze stappen zijn even belangrijk! Toch zijn er twee stappen waar ik wat dieper op in wil gaan.

0-meting

Marketing begint bij onderzoek en analyse, zo ook in het geval van social media marketing. Analyseer middels monitoring en/of benchmarking wat je positie in de markt is en hoe het landschap er voorstaat binnen je vakgebied. Dergelijke data vormen een cruciale basis voor het daadwerkelijke strategieproces.

Door het gebruik van diverse tools is het mogelijk om het sentiment en de activiteiten binnen de branche te bekijken. Wordt er veel over je product/dienst gesproken? Is het een like-able product? Wat doet de concurrent?

Ook kun je inzoomen op het bedrijf alleen. Wordt er al over je gesproken? Is dit positief of negatief? Beoordeel ook de doelgroep met deze data.

Doelstelling

Er zijn verschillende dingen die je wilt en kunt bereiken met social media. Uiteraard zal de hoofddoelstelling van alle e-commerce ondernemers ‘conversies’ luiden, toch zijn de social media doelstellingen te verdelen in een lijst van 8:

  1. Zo zou je aan je online reputatie management kunnen werken, in de vorm van een online customer care. Veel (grote) bedrijven hebben fulltime iemand in dienst om klachten die online ge-uit worden te behandelen en te verhelpen.
  2. Ook is het mogelijk het koopgedrag van de social media doelgroep te beïnvloeden. In feite gebeurt dat al door het (laten) invullen van reviews of andere positieve commentaren in de diverse social media kanalen. Als je dit kunt beïnvloeden, zullen conversies toenemen.
  3. Branding, het neerzetten van je bedrijf en naam als een echt merk, in al je communicatie uitlatingen maar vooral online.
  4. Extra bezoekers, traffic genereren: zie onderstaand filmpje over het personaliseren van zoekresultaten.

  1. Niche Marketing. Social media zijn bij uitstek kanalen waar je heel gericht een bepaald segment kunt bereiken. Zorg wel voor een goede doelgroepomschrijving.
  2. Werving nieuw talent: headhunten! Specialisten binnen hun functie laten graag zien wat ze weten en kunnen via social media. Zo bepaal jij wie je in dienst neemt, nog voor de sollicitaties binnen vallen!
  3. Zorgen voor meer naamsbekendheid: via social media kun je communiceren wie je bent. Aanwezig zijn is dus niet voldoende. Daarnaast is een olievlek-effect het beoogde doel. Door goede, deelbare verhalen te vertellen die aansluiten bij de doelgroep, zal de doelgroep dit verhaal verder gaan vertellen. Waardoor de naamsbekendheid maar ook het gevoel dat mensen bij je bedrijf hebben positief groeit. Dit is tevens goed voor je link management, wat dus direct positief effect zal hebben op je SEO activiteiten!
  4. Crowdsourcen is het vragen van input van de doelgroep op het ontwikkelen van nieuwe producten. Voordelen zijn het inwinnen van latente en directe klantenbehoeften, de doelgroep een brand experience geven en intiem contact hebben met de doelgroep! Wanneer je een vraag stelt aan de doelgroep, voelt de doelgroep zich belangrijk en serieus genomen. Wanneer het een ludiek project is, zoals het bedenken van een nieuwe chipsnaam of –smaak, zal dit opgepikt worden door andere websites. Deze sites zullen over je gaan praten, waardoor je linkprofiel groeit.

Relatie van social media met SEO

Naast bovengenoemde positieve effecten van social media op je organische vindbaarheid, zijn er de laatste tijd veel geluiden dat social media activiteiten meewegen als rankingsfactor van een website.

In Amerika is er een test uitgevoerd met 6 websites. Hiervoor werd elk social media kanaal voor een website fanatiek ingezet voor een periode, en vervolgens werden de effecten op de direct matchende zoekterm in de URL gecontroleerd. Dit heeft een klein effect gehad.

Conclusie

Social media doet dus wel wat voor de vindbaarheid van de website. Immers, links naar de website ziet Google als een ‘stem’ voor je website. In den beginne was dit de enige manier waarop de zoekmachine kon beoordelen of er over je gesproken werd, door het volgen van links.

Inmiddels is het algoritme van Google verder ontwikkeld. Andere vormen van ‘mentions’  van je website worden nu ook opgemerkt. Dus ook wat er gebeurt in de social media kanalen. Dit moet echter wel structureel zijn. Doordat er zoveel gebeurt binnen social media, moet je naam structureel vaak genoemd worden. Korte periodes veel likes verzamelen zal misschien een klein duwtje geven, maar niet voor altijd.

Daarnaast kan de juiste inzet van social media extra ‘echte’ links opleveren, bijvoorbeeld door het houden van een goede actie. Deze wordt door een blogger opgepikt en verspreid. Andere websites zien dit ook, en linken ofwel naar de website, of naar de actie.

Discussie- 1 reactie

Tiny

5 augustus 2012, 23:19

Ik vraag me al een tijdje af hoe het nu eigenlijk zit, met de toegevoegde waarde van links door social media. Fijn om er je artikel over te lezen, dankjewel!

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF