Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Het effect van Google Panda op affiliates

Door: Michel Brok

Geschatte leestijd: 2 minuten

Tijdens de Affiliatedag 2011 in de Fabrique te Utrecht trapte Joost de Valk af met een keynote over het effect van Google Panda op affiliates. Joost was niet mild, vooral met de opmerking “affiliates zijn ronduit saai en voegen geen waarde toe” zette hij de boel op scherp. Achteraf bekeken was dit een van de beste sessies op dit evenement. Er waren veel positieve reacties op Twitter terug te vinden.

Joost de Valk is online marketeer, maar vooral bekend als SEO-expert en WordPress Geek. Met zijn site yoast.com biedt hij adviezen aan over SEO en plugins om met name WordPress-sites te optimaliseren. Joost begint met zijn mening over affiliates:

“Je neemt een RSS/datafeed, je bouwt een template, mikt de data erin en plaatst er affiliatelinks in. Vervolgens ga je in het zwembad liggen, wachten tot het geld komt binnenrollen”.

Google Panda-update

Jaarlijks worden er vele aanpassingen gedaan aan het algoritme van Google. Veel van deze aanpassingen zijn nauwelijks merkbaar. Op 23 februari 2011 heeft Google echter een grotere update doorgevoerd, ook wel bekend als de Google Panda-update. Deze update zorgt ervoor dat websites met weinig toegevoegde waarde minder goed ranken.

Effect van Panda voor affiliates

Joost benadrukte dat de Panda-update veel effect zal hebben voor affiliates. Vooral vanwege het ontbreken van veelal unieke content en het bieden van toegevoegde waarde voor gebruikers.  Hij noemt bijvoorbeeld prijsvergelijkers die eigenlijk appels met appels vergelijken. In de VS zijn er gevallen bekend van grote prijsvergelijkers die gezakt zijn in hun posities. Joost kon daar helaas geen namen over geven.

Waarom scoor jij in Google?

“Stel jezelf de vraag waarom jij hoog zou moeten scoren in Google. Door echt waarde toe te voegen en een autoriteit op te bouwen, gaan mensen vanzelf over je praten. Het inzetten van sociale media als oplossing voor je problemen werkt niet. Ook niet het technisch optimaliseren van je website. Wanneer je uniek bent gaat het inzetten van SEO en Social Media zoveel makkelijker”.

Google als vergelijker

Google neemt steeds vaker de rol van vergelijker op zich. Denk aan het onlangs introduceren van Google Shopping waarbij producten kunnen worden vergeleken aan de hand van prijzen. Maar het gaat verder met het vergelijken van vluchten (onderdeel van zoekresultaten) en  financiële diensten (Google Advisor).

Onbenutte kansen?

Kansen die nog niet benut worden zijn het inzetten van video en blogs. De zoekresultatenpagina wordt namelijk steeds vaker uitgerust met dit soort resultaten (Universal Search). Denk hierbij aan video’s waarbij producten worden vergeleken. In competitieve branches ontbreekt het nog aan goede inhoudelijke blogs. Goede content kan worden overgenomen door Google News.

Conclusie

In zijn betoog geeft Joost aan dat het nu de tijd is voor affiliates om na te denken hoe ze unieke toegevoegde waarde kunnen leveren aan gebruikers. De standaard optimalisatietechnieken waardoor hoge rankings worden behaald in de zoekmachine lijken hiermee verleden tijd. Naast de Google Panda update liggen de initiatieven van Google voor affiliates op de loer. Google lijkt namelijk zelf het voortouw te willen nemen, om in het geval van prijsvergelijkingen, de beste resultaten voor de gebruiker te bieden.

De presentatie van Joost is hieronder terug te vinden.

Discussie- 1 reactie

Mark

13 mei 2012, 05:08

Of het nu aan de Panda-update of de andere updates heeft gelegen weet ik niet maar de stelling “Je neemt een RSS/datafeed, je bouwt een template, mikt de data erin en plaatst er affiliatelinks in. Vervolgens ga je in het zwembad liggen, wachten tot het geld komt binnenrollen”
gaat vandaag de dag niet meer op. Het lukt tegenwoordig niet meer om een redelijk aantal bezoekers via Google aan te trekken op die manier.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF