Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Het M-Commerce Event & de Webwinkel Vakdagen: een samenvatting

Door: easy_admin & Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

afbeelding-m-commerce-artikel
Easy was niet alleen met een stand aanwezig op de Webwinkel Vakdagen, we hebben ook een aantal interessante sessies bijgewoond over onder andere mobile commerce. Daarnaast zijn we op het M-Commerce Event geweest, wat volledig in het teken stond van de mobiele vorm van e-commerce, een belangrijk aandachtspunt voor (online) retailers. In dit artikel een samenvatting van de belangrijkste bevindingen.

M-commerce, the next step

‘M-commerce, the next step’ is de boodschap achter het succes van m-commerce. Mobiele technologie ontwikkelt zich snel en retailers moeten daarop inspelen. Mobiel opnemen als kanaal in de marketing mix van retailers is de volgende stap. Moeten (online) retailers klaar zijn voor m-commerce 2012 in Nederland?

M-commerce is ontstaan door de nieuwe technologie van mobiele telefoons. M-commerce is het kopen en verkopen van producten op je mobiele telefoon. Het kan zowel op de smartphone als op de tablet. Op de Webwinkel Vakdagen heeft  Alexander van Slooten, Manager Internet Marketing Wehkamp.nl, vermeld dat meeste mobiele aankopen via tablet worden gedaan. De tabletgebruiker is een interessante doelgroep voor m-commerce.  Volgens onderzoek van Alexander van  Sloten beschikken 1.7 miljoen Nederlanders over een tablet. In de tweede helft van 2011 zijn er 1 miljoen tablet gebruikers bij gekomen. Zijn advies luidt dan ook, bedenk een mobiele strategie gefocust op de tablet.

M-commerce wordt een trend

Volgens Forrester heeft maar 5% van de Nederlandse bevolking ooit iets op een mobiele telefoon gekocht. In Europa ligt het percentage op 8%. Dit zijn nog maar lage percentages, maar volgens Eelco van Wijk, gaat dit percentage in de toekomst stijgen. Op het moment zijn er nog geen effectieve betalingssystemen en zijn er nog niet veel mobiele websites in Nederland. Dit jaar komt Mobiel iDEAL op de markt. Mobiel iDEAL zorgt ervoor dat consumenten minder stappen moeten doorlopen als ze een mobiele aankoop willen doen. Hierdoor zou het percentage van het aantal mobiele shoppers in Nederland kunnen toenemen. Toch moeten (online) retailers niet stil blijven zitten.

M-commerce omvat meer dan alleen producten aanschaffen op je mobiel

Volgens onderzoek van Forrester zijn Nederlanders ‘digital shoppers’. Digital shoppers zijn winkeliers die producten en services opzoeken op hun mobiel. Nederlanders gebruiken hun mobiele telefoon voornamelijk om winkeltijden en locaties op te zoeken, of om een status van een online order te checken. Door m-commerce ontstaat er interactie tussen de retailer en de mobiele shopper. Deze interactie zorgt ervoor dat marketeers verder nadenken over het begrip ‘m-commerce’.

Volgens Paul Skeldon, schrijfer van het boek ‘Book your business with the power of mobile commerce’, omvat m-commerce meer dan alleen producten aanschaffen op je mobiel.  M-commerce gaat over een grote consument ervaring die gestuurd wordt door het merk.  Consumenten zijn op zoek naar interactie en schrijven reviews en aanbevelingen over producten via mobiel.

Conclusie: ga aan de slag met een mobiele strategie!

Tot slot, volgens Eelco van Wijk is mobiel geen vervanging van de desktop, maar een extra tool. Voor de fysieke retailers biedt mobiel anno 2012 extra kansen.  Het is daarom belangrijk dat retailers een mobiele strategie bedenken.  Ze moeten goed kijken wat hun doelgroep doet op het gebied van mobiel. Een mobiele website optimaliseren is echt een ‘must’ omdat er een groei  is in het aantal smartphone- en tablet bezitters. Door de constante ontwikkeling van nieuwe technologie is het aantrekkelijk om een multi-channel aanpak te hebben.  Succesvolle cases op het gebied van m-commerce zijn bijvoorbeeld de applicaties van Dutch Film Networks, Greetz.nl, Marktplaats en de mobiele website van Wehkamp.nl.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF