Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Het Mobiele Usability Lab komt naar je toe!

Door: Suzanne van den Dikkenberg

Geschatte leestijd: 2 minuten

Naast alle optimalisatietrajecten die wij als Tribal uitvoeren voor websites van klanten, maakt het Usability Lab zelf ook mooie stappen. In eerdere artikelen hebben we je al kennis laten maken met ons Usability Lab en het nut om tegenwoordig zowel je website op tablet als mobiel te laten testen. De mobiele stand biedt tevens uitkomst om op locatie te testen. Inmiddels heeft de eerste gebruikerstest op locatie plaatsgevonden. Graag laat ik je kennismaken met de voordelen van het mobiele lab!

Lage tijdsimpact voor zowel respondent als klant

Anders dan bij een gebruikerstest in ons Usability Lab komen wij met de mobiele eyetracker naar de respondent toe. De reistijd die de respondent normaliter aflegt, blijft hierdoor achterwege. Op deze manier wordt de respondent zo min mogelijk belast. Dit is met name het geval wanneer gebruikers zich in het B2B segment bevinden.

Naast dat het tijd bespaart voor de respondent, bespaart het ook tijd voor jou als klant. Doordat het niet mogelijk is om direct live mee te kijken, hoef je niet aanwezig te zijn op locatie. De usability specialist pakt dit traject geheel op wat jou een hoop tijd bespaart.

Alhoewel wij het normaal gesproken erg toejuichen wanneer klanten en direct betrokkenen meekijken in de meekijkruimte, is het soms belangrijk om hierin een afweging te maken. Wellicht is het lastig om de respondenten naar één plek te laten komen, testen op locatie biedt hier dan uitkomst.

Uiteraard is het mogelijk om na afloop de opgenomen gebruikerstestvideo’s of fragmenten te bekijken zodat je zelf kunt zien waar gebruikers tegenaan lopen. Bij het uitvoeren van een gebruikerstest op locatie worden de respondenten in algemene zin het meeste ontzorgd.

Natuurlijke omgeving bootst voor een deel realistische werkomgeving na

Hoewel de natuurlijke omgeving  in het Usability Lab zo goed mogelijk wordt nagebootst, wijkt deze toch enigszins af van de echte natuurlijke omgeving waarin de respondent zich normaal gesproken bevindt. De mobiele stand zorgt ervoor dat de test in de omgeving van de respondent wordt uitgevoerd en niet in de omgeving van Tribal. Dit komt het doel om zoveel mogelijk realistische data te verzamelen ten goede. Het ‘test-gevoel’ wat uiteraard wel aanwezig is, wordt hoogstwaarschijnlijk minder benadrukt dan in een gesimuleerde omgeving.

Natuurlijke omgeving verrijkt de beeldvorming voor onderzoeker

Door de usability test in de omgeving van de respondent te laten plaatsvinden, wordt de beeldvorming van de usability specialist verrijkt. Het is naïef om te denken dat een gebruiker alleen je website gebruikt. Doorgaans zijn er naast de website meerdere ‘touchpoints’ waarop de gebruiker met jouw bedrijf in aanraking komt of die een rol spelen wanneer de gebruiker je website bezoekt. Het komt vaker voor dat er naast de website externe middelen zoals  een papieren brochure of een software programma gebruikt worden.

Door in de natuurlijke omgeving van de respondent mee te kijken, bestaat de mogelijkheid om hier eerder achter te komen. Met deze inzichten kan er onder andere gekeken worden of de website nu wel op de juiste manier wordt ingezet en waar kansen liggen.

Daarnaast zijn elementen als de werksfeer en de ruimte waarin de respondent toegang heeft tot de website belangrijke ‘eye openers’ waardoor de usability specialist een beter beeld heeft van de website en de plek die deze inneemt binnen de complete customer journey (klant reis). Voor de verdere optimalisatie van een website zijn deze inzichten zowel voor de specialist als voor jou als klant erg waardevol!

Output

Net als bij een gebruikerstest in het usability lab, is de uitkomst een pragmatisch werkdocument waarin de waargenomen usability issues in combinatie met een oplossing gedocumenteerd staan.

Want of er nu op locatie of in het lab getest wordt; de uitkomsten voor verdere optimalisatie zijn datgene waar het in feite om draait!

 

 

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF