Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Het optimaliseren van de interne zoekfunctie loont zich

Door: Wil Salden

Geschatte leestijd: 1 minuut

Momenteel zitten we midden in een optimalisatietraject voor Sportfood.nl. Sportfood.nl is een webshop in voedingssupplementen en had nog nooit gebruikersonderzoek gedaan. Tijdens de test kwamen we er achter dat je als eigenaar van een website blind wordt voor de problemen binnen je eigen website. Door het onderzoek werd de klant met de neus op de feiten gedrukt en kunnen we nu mooie stappen maken. Dus naast dat het mooie inzichten geeft, zorgt een gebruikerstest ook voor draagvlak voor wijzigingen aan de website. Reden te meer om regelmatig te testen.

Eén van de opvallende punten tijdens de test voor Sportfood  was het functioneren, of beter gezegd het niet functioneren van de interne zoekfunctie. De algemene gedachte is dat bezoekers die gebruik maken van een zoekfunctie eerder geneigd zijn te converteren. Het optimaliseren van de zoekresultaten pagina kan zich dus lonen.  Bekijk wat er fout gaat en lees hoe je het kunt oplossen.

Wat gaat er mis?

Respondenten hadden bij het activeren van een zoekopdracht niet door dat ze op de resultatenpagina waren beland.  Nadat dit eenmaal duidelijk was, bleek het nog niet zo eenvoudig om het gewenste product te vinden.

Waarom is dat een probleem?

In het fragment zie je twee problemen.  De  respondent krijgt geen feedback en wordt belemmerd in het vinden van het gewenste product.  Internetgebruikers hebben behoefte aan feedback. Op het moment dat een knop wordt ingedrukt, dient een bezoeker een duidelijke melding (lees: feedback) te ontvangen. Krijgt een bezoeker dit niet, dan denkt hij dat er iets fout gaat. Daarnaast is het een gouden regel in usability land dat op het moment dat een bezoeker iets niet kan vinden hij er vanuit gaat dat het product er niet is. Gevolg is dat hij naar een andere website gaat om het daar alsnog te kopen.

Wat is de oplossing?

Uitgangspunt voor de zoekfunctie is dat deze bovenaan rechts op de pagina staat, een invoerveld heeft dat breed genoeg is om de hele zoekterm in kwijt kunnen (minimaal 27 tekens) en er een knop (liefst met het label ‘zoek’) is om de zoekactie te activeren. Plaats liever geen tekst in het zoekveld, want dit verwart sommige bezoekers. Zorg op de resultatenpagina voor een duidelijke kop, zodat een bezoeker kan zien waar hij op gezocht heeft en hij de bevestiging krijgt dat hij op de resultatenpagina is beland.

Indien er geen resultaten mogelijk zijn vermeldt dit dan en biedt alternatieven. Toon bijvoorbeeld zoekopdrachten die overeenkomen of vraag een bezoeker om zijn zoekopdracht na te kijken, wellicht zitten er spelfouten in de zoekopdracht. Vraag de bezoeker desnoods om contact op te nemen, alles is beter dan een nee-verkoop.

Op het moment dat een zoekopdracht veel resultaten oplevert, is het de moeite waard om filter- en sorteermogelijkheden toe te voegen. Op deze manier kan een bezoeker zijn zoekopdracht nog sneller vernauwen en hierdoor sneller bij het gewenste product uitkomen. Wij hebben voorbeelden waarbij het conversiepercentage van bezoekers die  een zoekfunctie gebruikten hierdoor met 14% steeg.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF