Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Het probleem van extended broad match (plus 7 oplossingen)!

Door: Jeannette Franken

Geschatte leestijd: 2 minuten

In Google AdWords wordt bij broad match (brede zoekwoorden) je advertentie weergeven als het zoekwoord of een soortgelijke term voorkomt in de zoekopdracht van de gebruiker. Dit werkte in het verleden prima. Google AdWords matchte op relevante meervoudsvormen, misspellingen en synoniemen. Het was ook een mooie manier om nieuwe keywords te ontdekken en manieren hoe bezoekers zoeken op jouw producten en diensten. Complexer is het geworden sinds de verandering van broad match naar een vorm van ‘extented broad match’.  Nu verschijnt je advertentie echt heel veel uitgebreider op je brede zoekwoorden. Ik heb voorbeelden gezien dat op 4 brede zoekwoorden ruim 2.000 matches voorkomen. Ter illustratie hieronder een lijstje met voorbeelden uit de praktijk. Uiteraard van campagnes die Tribal overnam 🙂

Voorbeelden extended broad match
Eerst zie je het brede zoekwoord en daarna de daadwerkelijke zoekopdracht(en):

  • rekenmachine => dauwpuntberekening, leren rekenen in groep 6
  • jongerenreis => vakantiebaantjes, goedkope vliegvakantie, vakantiegedrag van jongeren
  • aanbieding vaatwasser => opruiming witgoed, tweedehands wasmachine
  • gitaar => gitarist gezocht, Wii Guitar Hero 3
  • last minute Rhodos => studio 2 personen Griekenland, last minute zonvakanties

De logica en relevantie is vaak ver te zoeken. Maar je advertentie wordt wel vertoond. Slecht voor CTR en dus je quality score, want de bezoeker klikt meestal niet op irrelevante advertenties. En soms doen ze dat wel. Uit nieuwsgierigheid of gewoon niet goed opgelet. En veel lage aantallen onnodige klikken kosten op lange termijn heel veel geld!

Oplossing 1: Google moet extended als keuze-optie aanbieden
Deze oplossing bestaat helaas (nog) niet. Ik wil heel graag zelf kunnen kiezen tussen gewone broad match of extended. Dus Google; willen jullie er alsjeblieft een extra zoekwoordvariant van maken? Iedereen die het hiermee eens is, laat het Google ook weten!

Oplossing 2: Vermijd broad match
Exact en phrase match brengen minder bezoekers, maar wel veel relevanter. Vooral in campagnes met rendementsdoelstellingen kan broad match voor te hoge CPA’s zorgen. Zo komt het dat we broad match steeds meer gaan vermijden en uitschakelen.

Oplossing 3: Testen broad match
Om de creativiteit van je doelgroep te ontdekken, kun je broad match voor testdoeleinden inschakelen. Via zoekwoordrapporten haal je de pareltjes eruit en voeg die vervolgens als exact of phrase match toe. En langzaam bouw je broad match steeds verder af.

Oplossing 4: Heel veel uitsluiten
Als je wel brede zoekwoorden opneemt, sluit dan bij voorbaat al veel uit. Zo werken wij met (lange) algemene uitsluitingslijsten per branche. Daarna ga je specifieker uitsluiten op basis van daadwerkelijk zoekgedrag. Daarbij gebruik je hetzelfde zoekwoordrapport. Wat vind je niet relevant, wat klikt wel maar koopt niet? Voeg die zoekwoorden ook toe als negatives. Dit is een continu proces, dus die lijst met negatives kan bij grote campagnes gemakkelijk oplopen tot honderden en zelfs duizenden negatives.

Oplossing 5: Vermijd 1 en zelfs 2 woorden
Laat de zoekopdracht bestaan uit meer woorden. Vermijd 1 woord en liever ook 2 woorden. Dus niet ‘rekenmachine’ of ‘voordelige rekenmachine, maar ‘voordelige rekenmachine kopen’. Dit minimaliseert de kans dat extended broad match helemaal los gaat.

Oplossing 6: Biedingen aanpassen
Lager bieden op broad match. En zeker niet meer gaan bieden op goedlopende brede zoekwoorden! Dan vergroot je juist de kans op extended broad match. Al wil niemand dit officieel bevestigen, dat is wel onze ervaring.

Oplossing 7: Advertenties aanpassen
Gebruik bij brede zoekwoorden liever geen keyword insertion in de titel. Schrijf een advertentietekst inclusief statische titel. Dan heb je betere controle over de advertentie die de zoeker te zien krijgt.

Tot slot
Begrijp me goed; broad match in de extended vorm hoeft niet afgeschaft te worden. Broad match blijft erg effectief als je veel vertoningen en optimaal zichtbaar wilt zijn. En als je broad match goed toepast, kan je het vaak rendabel houden. En… hopelijk kunnen we zelf binnenkort kiezen!

Discussie- 1 reactie

Paying more for AdWords then ever before | Pieter van Gils

12 augustus 2009, 19:18

[…] If you have the same problem (speak Dutch) and are looking for more possible solutions, read “probleem van extended broad match (en 7 oplossingen)” on the TIM […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF