Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Het SEO traject: De Nulmeting

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: Minder dan 1 minuut

Bij ieder traject dat je start zul je ooit de vraag krijgen: “How well are we doing?”. Als je start met SEO is dit niet anders, of je nu werkt voor klanten of een eigen website in het beheer hebt. Uiteraard kun je met vooraf gekozen doelstellingen de behaalde resultaten spiegelen aan deze resultaten. SEO is echter een manier van werken waarbij pas op langere termijn resultaten zichtbaar zijn en doelstellingen zullen dus nog niet direct gehaald worden.

Om toch antwoord te kunnen geven, is het van groot belang dat je weet wat de startsituatie is. Deze startsituatie geeft je de mogelijkheid om vooraf de juiste strategie te bepalen en tussentijds de voortgang af te zetten tegen de beginsituatie. Ondanks dat dit allemaal voor-de-hand-liggend klinkt, wordt het in de praktijk niet altijd of niet volledig gedaan. Op welke wijze kunnen we dus wel juiste meetbare startsituatie bepalen?

Het antwoord op deze vraag kunnen we pas beantwoorden als we vooraf de succesindicatoren (KPI’s) definieren. KPI’s dienen specifiek, meetbaar, acceptabel, realiseerbaar en tijdsgebonden (SMART) te zijn. Welke indicatoren zijn dan van toepassing op SEO?

afbeelding-63

Uiteindelijk bepaalt de extra behaalde omzet het succes van het traject, tot die tijd kan met behulp van deze KPI’s de voortgang duidelijk in kaart worden gebracht.

Discussie- 1 reactie

Jens Swelson

5 mei 2009, 00:09

Het is eigenlijk zo simpel, maar het is niet het eerste waar je aan denkt als je een website gaat optimaliseren. Toch goed dat er een keer aandacht aan besteed wordt.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF