Het kennis blog van Tribal

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

26 april 2017

Het mooiste aan mijn werk is om samen met de klant te kijken welke stappen er te nemen zijn om een mooi resultaat te behalen en hier samen naar toe te werken.

Lees meer over mij >>

Hoe beïnvloedt de toekomst de hedendaagse SEO linkbuilding?

Door: Dave Driessen

Geschatte leestijd: 3 minuten

Ken je de televisieserie Black Mirror? Een internationale Emmy Award winnaar voor beste tv-film of miniserie. Deze indrukwekkende serie richt zich op de snelle technologische ontwikkelingen in de 21e eeuw. Mogelijke ontwikkelingen in de toekomst en hoe deze ontwikkelingen de werkelijkheid beïnvloeden. De aflevering Nosedive heeft mij aan het denken gezet hoe de hedendaagse SEO linkbuilding de toekomst beïnvloedt.  Op basis van bovengenoemde drie pijlers heb ik gekeken hoe het vergaren en verdienen van links naar je website overeenkomt met deze aflevering. En wat voor een invloed heeft dit voor de kracht van je website?

Het verhaal van de aflevering

De aflevering gaat over waarderingen die mensen aan elkaar geven zonder dat hiernaar gevraagd wordt. En wat hierbij de hoeveelheid kracht is die ze hierdoor ontvangen. Dit is dan wel de rode draad van het verhaal, maar nog steeds de moeite waard om te kijken.

Hieronder vertaal ik de aflevering naar mijn vakgebied: de linkkracht die je kunt opbouwen voor je website.

Pijler 1: Hedendaagse technologische ontwikkelingen

De ontwikkeling in deze aflevering is de waardering die je krijgt van anderen en de waarde die hierdoor aan je toegekend wordt. In deze aflevering is het namelijk zo dat als je een bepaalde waarde van iemand krijgt, het ook meetelt hoe sterk diegene in zijn profiel is. Als je bijvoorbeeld een waardering krijgt van iemand die in zijn kracht een 5 is. Dit meer waarde heeft dan dat je een goede waardering krijgt van iemand die een twee waard is.

Vertaal je dit naar SEO, dan kun je dit omzetten naar een link die je van een bepaalde site krijgt. Is deze link afkomstig van een gerenommeerde website (ik noem een nu.nl)? Dan heeft deze link meer waarde dan een link die afkomstig is van een site die nooit bezocht wordt. Wat vaak gebeurd is dat je de links die je vanaf de gerenommeerde sites krijgt moet verdienen. Je moet hier meer energie insteken. Dit kan door het schrijven van goede blogs, unieke onderzoeken, enz. Pas dan is het voor grote websites interessant om hierover te vertellen of je bericht te delen. Deze manier van werken komt ook terug in terug in de serie. Als je goede dingen doet, dan word je hiervoor goed beoordeeld. Voer je negatieve handelingen uit, dan krijg je hier ook mindere waardering voor. In het link builden betekent dit dus geen links.

Pijler 2: Mogelijke ontwikkelingen in de toekomst

Voor nu wordt het door Google nog steeds gedoogd dat je om links vraagt bij grotere en kleinere partijen om zoveel mogelijk links en zodoende ook kracht te vergaren. Ja, dit werkt nog steeds al geeft Google zelf aan in de hulpprogramma’s die ze aanbieden dat dit soort linkbuilding niet is toegestaan. Het gaat er nu om dat je dit op een slimme manier doet zodat Google dit niet ziet als manipulatie van de Google Search Engine Result Page (SERP).

Het is dus van belang om de links te blijven vergaren, maar dan op een manier dat het er niet op lijkt dat je links aanvraagt om links te krijgen. Op basis van alle “goede” zaken die je online voor elkaar krijgt, kunnen andere sites weer een link naar je site plaatsen, waardoor dit de kracht van je site alleen maar vergroot. Mijn SEO collega Teun heeft eerder al een blog geschreven over het vergaren van goede links.

Pijler 3: Hoe beïnvloeden de ontwikkelingen de werkelijkheid?

In de toekomst (wanneer is niet bekend) zal Google hoogst waarschijnlijk zo slim worden dat simpele links weinig of zelfs negatieve invloed op de ranking van je site hebben. Zie het als een slechte waardering van iemand anders, dit werkt ook negatief.

Mijn mening is dat alle gevraagde simpele links uiteindelijk niet meer of zelfs negatief zullen werken op de kracht van je site. Zorg er nu dus al voor dat je naast de huidige gevraagde simpele links ook al op zoek gaat naar de moeilijkere, goede, sterke, earned links die een toegevoegde waarde hebben voor de gebruikers van de andere sites. Krijg je dus regelmatig links van gerenommeerde sites en sites met goede kracht door slimme linkbuilding, dan zal Google je hier niet op oordelen.

Hoe om te gaan met slimme linkbuilding

Wil jij graag weten hoe je een goede strategie voor linkbuilding opzet? Wij helpen je er graag mee. Neem vrijblijvend contact met ons op. En wil je op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en handige tips om meer uit je online marketing te halen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en neem ook eens een kijkje op het Tribal blog!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF