Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Italië of Italie, hoe belangrijk zijn leestekens in content?

Door: Dave Driessen

Geschatte leestijd: 4 minuten

De vakantietijd is weer aangebroken en we willen allemaal op vakantie. Uiteraard zoeken we in Google informatie over het land, de regio of de plaats waar we heen gaan. Maar maakt het voor je vindbaarheid nu uit of je zoekt op de term Italie of Italië? En wanneer ben je nu beter zichtbaar? SEO & SEA Consultant Dave zocht het verder uit.

Eerst de zoekresultaten

Laten we eens beginnen met de zoekopdrachten in Google zelf (zonder de AdWords resultaten). Het eerste dat opvalt, is dat op Italie (afb. 1) veel meer resultaten worden weergegeven (146 miljoen) dan op Italië (afb. 2) (slechts 29,3 miljoen). Als we hetzelfde doen voor België/Belgie (356 miljoen vs. 32,1 miljoen) en Argentinië/Agentinie (21,2 miljoen vs. 0,7 miljoen), dan valt op dat de vormen met trema veel meer resultaten opleveren.

Opvallend, want zoals te lezen in het artikel Het mysterie van de zoekvolumes (opgelost) van collega Paula bleek dat de keywordplanner juist geen verschil meer laat zien op resultaten qua schrijfwijze. Tijd dus om uit te zoeken waar die verschillen vandaan komen, met als voorbeeld de schrijfwijzen van Italië/Italie op landingspagina’s in Google SERP’s.

Afb. 1 Zoekopdracht zonder trema

Afb. 1 Zoekopdracht zonder trema

Afb. 2 Zoekopdracht met trema

Afb. 2 Zoekopdracht met trema

Hoe ziet de content op deze pagina’s eruit?

Als we beide zoekopdrachten invoeren, dan komt Wikipedia bij beide als eerste naar boven (we kijken hier dus even niet naar de afbeeldingen en nieuwsitems). Als we hierin de tekst bekijken gebruiken zij alleen Italië, zoals in Nederland de officiële spelling is. Ook alle SEO technische zaken steken ze in op Italië.

Bij de zoekterm Italie staat het domein italie.nl op positie twee en scoort daarmee beter dan bij de zoekterm Italië (positie 5). Logisch zou je zeggen, maar in de content wordt grotendeels de term Italië gebruikt. Het lijkt er dus op dat de domeinnaam een belangrijk item is om beter gevonden te worden.

Als derde komen we landen.net tegen die met Italië een tweede positie in neemt en op Italie de vierde positie. De tekst is ingestoken op Italië net zoals bijna alle SEO technische zaken. Alleen in de URI wordt gebruik gemaakt van Italie.

Wat bij alle 3 de sites opvalt is dat bijna alle verwijzingen Italie in de URI gebruiken en Italië hier niet in terug komt. Dit zal er mede voor zorgen dat de vindbaarheid op Italie wel beter is, maar uiteindelijk heeft de content met de juiste schrijfwijze meer effect. Dit is vooral bij landen.net en Wikipedia terug te zien, aangezien zij op Italië beter scoren, maar wel alle verwijzingen naar sites met Italie gaan.

Hoe ziet de kracht van de sites er uit?

Als we kijken naar MOZrank steekt Wikipedia er bij deze 3 bovenuit met 7,35, zoals ze bij zoveel sites doen. Italie.nl zit op een MOZrank van 5,35 en landen.net heeft met 4,48 ook een redelijke MOZrank. De kracht van Wikipedia is dus bijna niet te evenaren.  Als we kijken naar de combinatie MOZrank en gebruik van trema, dan zijn hier niet direct harde cijfers aan te hangen. Italie.nl heeft met het gebruik van trema en zonder trema in de content een betere MOZrank dan landen.net, maar Wikipedia daarentegen heeft weer een veel sterker domein terwijl alleen Italië gebruikt wordt. Is er een hoge MOZrank dan is de kans groot dat de site op beide vormen goed zichtbaar is.

Naast de MOZrank zijn we verder gaan kijken naar het linkprofiel van de sites. Hierin valt op dat vooral Italie.nl heel veel inkomende links heeft. De anchor tekst die hier voornamelijk wordt gebruikt is de sitenaam in diverse vormen (www of non-www, met of zonder slash aan het eind van de url, met en zonder http). Bij deze links wordt dus veel Italie gebruikt i.p.v. Italië. Ruim 700 van de bijna 1000 verwijzende domeinen bevatten een vorm van de sitenaam. Richting Wikipedia wordt voornamelijk Italië gebruikt in de anchor tekst en bij de slechts 65 verwijzende domeinen van landennet.nl is het ook grotendeels Italië.

Resultaten zoekopdracht Italië vs Italie

Na al dat vergelijken is het tijd om de resultaten kort op een rij te zetten:

  • Wikipedia scoort overal bovenaan en wordt volledig ingestoken op Italië. Wikipedia krijgt in beide vormen van het woord de eerste positie omdat zij zo’n sterk domein hebben dat daar bijna niet tegenop te werken is. Voor Wikipedia is het gebruik van wel of geen trema dus niet relevant.
  • Italie.nl gebruikt daarentegen beide versies van de term door elkaar. Vanuit verwijzende domeinen komt heel veel op de term Italie binnen en hebben zij het domein Italie.nl zonder trema. Daarnaast is de content weer grotendeels op Italië ingestoken en de verhouding hier is ongeveer 70/30 in het voordeel van Italië.
  • Landennet.nl gebruikt Italie in de URI en veel uitgaande links verwijzen naar sites met Italie in de URL, voor de rest ligt de focus op Italië.

Wat aan het einde van het verhaal opvalt, is dat Wikipedia een sterk domein is (zoals bekend), dat Italie.nl beter zichtbaar is op Italie en Landen.net het vooral moet hebben van de optimalisatie op Italië. Het lijkt erop dat het trema in dit verhaal een toch redelijke invloed heeft in de zichtbaarheid in de SERP. Het scheelt dan soms maar enkele plaatsen in de top van de resultaten, maar zoek er zelf eens op en je ziet dat de lagere posities veel van elkaar verschillen.

Advies over trema gebruik bij SEO

Als SEO consultant adviseer ik om in de content altijd te gaan voor de juiste schrijfwijze. Bij het gebruik van de URI kun je de versie van het woord zonder trema gebruiken. Waarom we adviseren om in de content altijd gebruik te maken van de juiste schrijfwijze is dat je niet met opzet “fouten” wilt maken op je site. Daarnaast lijkt het er op dat Google steeds meer af stevent op topic content. Hierbij is dan de exacte spelling minder van belang en zal de site op de foute schrijfwijze ook gevonden worden wanneer de juiste schrijfwijze in de content staat.

Meer weten over zoekwoordgebruik en optimalisatie van je website? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we vertellen graag meer. En neem ook even een kijkje op het Tribal blog voor meer handige SEO tips en de laatste ontwikkelingen.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF