Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

13 juni 2013

Het mooiste aan mijn werk is om samen met de klant te kijken welke stappen er te nemen zijn om een mooi resultaat te behalen en hier samen naar toe te werken.

Lees meer over mij >>

Hoe krijg ik mijn producten tussen de Google Shopping resultaten?

Door: Dave Driessen

Geschatte leestijd: 4 minuten

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is hét medium om je producten, inclusief afbeelding en prijs, te vertonen in Google. Om dit te bereiken, moet in een Google Merchant Center een Google Shopping feed geplaatst worden. Wanneer de feed goed ingestoken wordt, zal het product op de eerste pagina zichtbaar zijn als er op dat product gezocht wordt. Een goede productfeed kan naast AdWords ook ingezet worden voor vergelijkingssites, deze kan dan indien nodig aangepast worden door onze specialisten.

Tegenwoordig is Google Shopping een betaald medium en wil je dit gebruiken, dan moet er in het Google AdWords account een Product Listing Ad (PLA) campagne aangemaakt worden.

In dit artikel leg ik uit hoe een basis Shopping Feed er uit moet zien en hoe de producten uiteindelijk bij de Google Shopping resultaten terecht komen via PLA campagnes. Tevens heeft mijn collega Justin van Heesch in het verleden ook een blogartikel geschreven over PLA campagnes. Dit artikel is Product Listing Ads worden steeds belangrijker.

Wat moet een Shopping feed bevatten?

Een Shopping feed moet voldoende informatie bevatten zodat, wanneer bezoekers van Google naar je product zoeken zij ook alle benodigde gegevens van het product kunnen zien. Tevens moet Google het product bij de juiste zoekopdrachten kunnen vertonen.

Hieronder staan enkele gegevens die een productfeed moet bevatten. Deze moeten per item in een aparte kolom geplaatst worden.

  • Titel van het product: naam van het product op de website;
  • Productomschrijving: ruime omschrijving van het product;
  • Landingspagina van het product: de pagina waarop het product op de website staat;
  • Prijs van het product: eventueel ook de oude prijs (deze in een aparte kolom plaatsen);
  • Afbeeldingsurl: de afbeelding die Google mag gebruiken bij de vertoning;
  • Unieke code per product: in de links inzake de productgroep staat meer vermeld over de unieke codes;
  • Merk van het artikel: is een optie, maar wel gewenst;
  • Staat van het artikel: nieuw / gebruikt / etc.
  • Google_Product_Categorie: deze staan op de pagina https://support.google.com/merchants/answer/160081?hl=nl.

Aangezien hierboven slechts enkele gegevens staan, verwijs ik je graag naar onderstaande link waar alle gegevens instaan die te gebruiken zijn bij het maken van een productfeed. https://support.google.com/merchants/answer/188494?hl=nl

De twee onderstaande links verwijzen naar pagina’s waar nog meer benodigde informatie staat per productgroep.

Op de volgende pagina vind je meer informatie over de kenmerkvereisten per categorie:https://support.google.com/merchants/bin/answer.py?hl=nl&answer=1344057#NL

Om meer te weten te komen over unieke product-id’s en hoe je deze kunt terugvinden, kun je de volgende pagina raadplegen: https://support.google.com/merchants/bin/answer.py?hl=nl&answer=160161

  •  Ons advies inzake het opzetten van een product feed is om altijd zo uitgebreid mogelijk te zijn binnen de richtlijnen die Google aangeeft.

Waar moet de Shopping feed geplaatst worden?

De feed moet in eerste instantie geplaatst worden op een url op de website die standaard geüpdate wordt, zodoende blijft de productfeed up-to-date. Doe je dit niet, dan moet de productfeed elke keer handmatig aangepast worden.

Zodra de productfeed op de website staat, moet deze ook in het Merchant Center (https://www.google.nl/merchants) geplaatst worden.

Gegevensfeed

Nieuwe gegevensfeed

Bij het invulveld bestandnaam gegevensfeed moet de url, waarop de productfeed geplaatst is, zonder domeinnaam (www.voorbeeld.nl/gegevensfeed.xml) ingevuld worden. Deze feed wordt vanaf de website geüpdate in het Merchant Center.

Nu staat de feed in het Merchant Center en zie je onderstaande bij de gegevens.

Gegevensfeed

Daarna moet ingesteld worden hoe vaak de productfeed geüpdate moet worden vanaf de website. Dit geef je aan bij het kopje schema maken. Hierin kun je aangeven of de feed dagelijks, wekelijks of maandelijks geüpdate moet worden. Ons advies hierin is om deze update een paar uur na de update van de website te doen, zodat altijd de juiste gegevens in de feed geupload worden.

Tevens moet er bij het instellen van het schema de juiste tijdzone aangegeven worden en de gehele url waar de productfeed op de website staat. https://www.voorbeeld.nl/gegevensfeed.xml

De productfeed is nu zo goed als gereed om gebruikt te worden voor de PLA campagne. Wel moet er eerst nog gekeken worden naar eventuele foutmeldingen.

Neem tenslotte nog de volgende stap, zodat de PLA campagne opgezet kan worden.

Hoe koppel ik mijn Merchant Center aan mijn AdWords account?

In het Merchant Center kan aangeven worden aan welk AdWords account de productfeed gekoppeld moet worden.

AdWords instellingen

Bij optie 2 kan er aangegeven worden aan welk AdWords account het Merchant Center gekoppeld moet worden. Aan één AdWords account kan maar één Merchant Center gekoppeld worden.

Hoe moet een PLA campagne opgezet worden?

Een PLA campagne kan op 2 manieren opgezet worden. Dit kan via het Merchant Center of vanuit het AdWords account.

Merchant Center
In het dashboard komt een melding om de PLA campagne op te zetten. Deze campagne zal geplaatst worden in het AdWords account waarmee het Merchant Center gekoppeld is.

Dashboard

 

Hier hoeven slechts enkele gegevens ingevuld te worden, dan is de PLA campagne gemaakt en wordt deze in het AdWords account geplaatst. Alle data die de PLA campagne vergaart, wordt dan ook in het AdWords account weergegeven.

Deze link staat ook nog op de pagina waar het AdWords account gekoppeld kan worden.

AdWords account
In het AdWords account maak je eerst een nieuwe campagne aan voor het zoeknetwerk waarbij je aangeeft dat het alleen een campagne moet zijn voor Advertenties met productvermeldingen. Bij deze instelling kan ook direct het dagbudget ingevuld worden.

PLA

 

De volgende stap is het Merchant-ID invoeren in een Productextensie. Het Merchant-ID staat bovenin het Merchant Center als Account-ID.

Advertentiegroepen

 

De koppeling tussen het AdWords account en het Merchant Center is nu helemaal gereed en de PLA campagne kan ingericht worden.

PLA

 

Bij advertentiegroep selecteren wordt de advertentiegroep aangegeven waarin geadverteerd gaat worden met de producten die in de productfeed staan. Geef aan om alle producten toe te voegen en klik op de knop Validate, zoals in onderstaande afbeelding, om te checken of alles naar behoren verloopt.

Advertentiegroep

 

Nu nog opslaan en de PLA campagne is ingericht en de producten kunnen bij de Google Shopping resultaten vertoond worden.

  •  Ons advies hierin is om een PLA campagne vanuit het AdWords account te maken, aangezien je vanuit hier de campagne beter kunt opzetten/sturen.

 Waar kunnen de biedingen ingesteld worden?

In het AdWords account kan de bieding aangepast worden. Ons advies hierin is om de bieding op advertentiegroep niveau op € 0,01 te zetten en de bieding bij het productdoel op de juiste bieding. Biedingen op productdoel niveau gaan voor op de biedingen op advertentiegroep niveau. Zodoende kun je ook geen vergissing maken met de bieding en weet je dat deze altijd op productdoel niveau aangepast moet worden.

  •  Ons advies hierin is om in het begin liever meer te bieden dan nodig. Wanneer er data beschikbaar zijn, kan de bieding naar verhouding aangepast worden.

 De basis wat betreft het terecht laten komen van je producten binnen de Google Shopping resultaten is nu uitgelegd, maar dit is nog niet alles. In een volgend artikel zullen we dieper ingaan op de Product feed en de optimalisatie van de PLA campagne.

Houd ons blog dus goed in de gaten!

P.s.: Onze Google shopping specialisten kunnen je hierbij helpen. Mocht je hulp nodig hebben bij dit proces, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF