Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Hoe kun je (not provided) verkeer in Google Analytics omzetten in bruikbare data?

Door: Esther de Pooter & Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Vorige maand schreef ik over het (not provided) verkeer in Google Analytics. Je hebt toen kunnen  lezen dat het (not provided) verkeer een zeer groot gedeelte van het totale organische verkeer in beslag neemt.  Ik heb geschreven over de oorzaken hiervan en hoe je wat meer inzicht kon krijgen in de bijbehorende data. Hieronder leg ik uit hoe je (not provided) data kunt omzetten in bruikbare data. 

In mijn voorgaande blog schreef ik al over het toenemende percentage (not provided) verkeer in een organische rapportage. Echter kan dit bij enkele websites soms al wel oplopen tot 40% van het totale organische verkeer.  Dus bijna de helft van de je data is onbruikbaar geworden omdat je niet weet waar op gezocht  is en welke pagina(‘s) je bezoekers bekeken hebben.

Als we gaan kijken in de data van Easy, dan zien we dat ook hier het (not provided) verkeer een groot gedeelte in beslag neemt van het totale organische verkeer.  Je verliest hiermee dus een groot stuk van je zoektermen data.

Geavanceerde segmenten

Wat kunnen we nu doen om toch meer inzicht te krijgen in deze ‘verloren’ data?  In Google Analytics kun je geavanceerde segmenten aanmaken. Met deze segmenten kun je specifiek verkeer scheiden om zo beter te kunnen analyseren. Om meer inzicht te krijgen in het (not provided) verkeer kun je dus een geavanceerd segment aanmaken om dit verkeer te scheiden van de andere data. Je gaat als volgt te werk:

Stap 1: klik op Geavanceerde segmenten linksboven in de standaardrapporten van Google Analytics.

Stap 2: Klik op  + Nieuw aangepast segment en vult vervolgens het volgende in. Begin eerst met de naam van het segment. Klik daarna op aangepaste variabele (sleutel 1), zoek vervolgens op zoekwoord en kies de 3e variabele.  Daarna vul je (not provided) in achter ‘Met’.

Vervolgens klik je op ‘EN’-instructie toevoegen en vervolgens op dimensie. Zoek op medium en klik deze aan.  Vul in het veld het woord organic in. Hetgeen wat je ingevuld hebt, zal er vervolgens hetzelfde uitzien als onderstaande afbeelding. Als laatste stap klik je op Segment opslaan.

Stap 3: Om het segment te activeren klik je weer op Geavanceerde segmenten, en als het goed is zie je bij aangepaste segmenten je  nieuw aangemaakte segment not provided staan. Vink deze aan en klik op toepassen.

Nu het segment is aangevinkt zie je alleen het (not provided) verkeer. Om beter inzicht te krijgen in dit verkeer ga je naar Inhoud à Site-inhoud à Alle pagina’s en zul je onderstaand overzicht te zien krijgen:

In dit overzicht zijn de pagina’s te zien waarop het (not provided) verkeer is terechtgekomen na de zoekopdracht. Dit overzicht geeft je een wat beter beeld over het (not provided) verkeer.

Je kunt nog een stap verder gaan met analyseren van de data door globaal te achterhalen welke zoektermen er eventueel gebruikt kunnen worden om een bepaalde pagina binnen je website te bereiken.  Ik wil bijvoorbeeld meer inzicht krijgen in hoe personen de pagina /2012/02/rich-snippets-wat-zijn-het-en-hoe-worden-ze-getoond gevonden hebben via Google.

Allereerst vink je not provided weer uit onder de geavanceerde segmenten en klik je weer op toepassen. Je hebt nu weer inzicht in alle data. Ga vervolgens wederom naar alle pagina’s. Als het goed is zie je dan de pagina /2012/02/rich-snippets-wat-zijn-het-en-hoe-worden-ze-getoond hier ook terugkomen, alleen dan met meer paginaweergaves. Je klikt op de URL en ziet dan alleen data van deze pagina. Vervolgens klik je op secundaire dimensie à verkeersbronnen à zoekwoord.

Als je de secundaire dimensie ingesteld hebt, krijg je onderstaand overzicht te zien:

In dit overzicht zijn de (not provided) zoekwoorden opgenomen, maar ook de zoekwoorden die wel meegegeven zijn.

Door op deze manier te werk te gaan krijg je wat meer inzicht in hoe het (not provided) verkeer jouw website of specifieke pagina gevonden zou kunnen hebben.  Hopelijk kun je op basis van dit artikel aan de slag om meer informatie te verkrijgen van de bezoekers van je pagina. Mocht je nog aanvullingen of vragen hebben, deel het hieronder dan via de comments.

Discussie- 2 reacties

Marco van Dorp

12 november 2012, 13:38

Interessant stuk, heldere uitleg ook, het is mij in ieder geval gelukt om in te stellen in GA. Hiermee creëer je inderdaad iets meer greep op de (not provided) bezoeken. Op onze bedrijfswebsite ligt het percentage gelukkig nog niet op 40%, maar rond de 8,5%. Wat op onze website hoger qua percentage ligt is het (Content targeting), met rond de 10%.
Ik heb dus hetzelfde geprobeerd in te stellen voor (Content targeting) verkeer. Geheel dezelfde aanpak als door jou beschreven bovenstaand, met als enige verschil bij de ÉN instructie’ bij Medium niet ‘organic’ te typen, maar ‘cpc’. Werkt ook, en geeft inzicht in de landingspagina’s via (Content taregting).

Reageer hier op

Rob Nyari

30 maart 2014, 07:10

Beste Esther,Dit leek mij een interessant artikel, omdat ik een organisch bezoekerspercentage van 60% heb. Google heeft recent de (not provided) keywords verder ingedekt en bij mij werkt deze methode niet meer. He

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF