Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Hoe kun je optimaal adverteren op Facebook?

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 3 minuten

Er is geen site waar zoveel mensen zoveel tijd doorbrengen als Facebook. Als adverteerder dus de plek om onder de aandacht van je doelgroep te komen. Hoe zet je Facebook optimaal in als advertentiekanaal?

Als eerste is daarbij belangrijk wat de doelstelling is van het adverteren op Facebook:

Doelgroep bereiken of naamsbekendheid vergroten
Adverteren op Facebook wordt een vorm van display advertising. CPM tarieven op Facebook kunnen zeer aantrekkelijk zijn en zelfs onder de 10 cent CPM uitkomen.

Sales of leads genereren
Direct sales via adverteren op Facebook wordt al moeilijker. In tegenstelling tot bij adverteren op Google, zijn mensen op Facebook niet op zoek naar een specifiek product. Op Facebook gaat het dus veel meer om impulsaankopen. Populaire artikelen met een relatief lage aankoopprijs zijn kansrijk.

Bij het genereren van leads is nog geen sprake van een directe aankoopbeslissing, maar van het verzamelen van informatie. Die beslissing is doorgaans laagdrempelig en kan impulsief plaatsvinden, waardoor leadgeneratie op Facebook goed kan werken.

Fanbase opbouwen
Een alternatief doel is om te werken aan een fanbase op Facebook. Wie een grote fanbase opbouwt, kan deze fans vervolgens blijvend bereiken. Mensen die een advertentie zien, kunnen naar een Facebook pagina doorklikken of direct ‘liken’ via de advertentie.

Het genereren van sales en leads of het opbouwen van een fanbase zijn twee gescheiden activiteiten die moeilijk te combineren zijn. Wie ‘likes’ wil genereren moet de kliks uit de advertenties doorleiden naar Facebook zelf. Doorleiding naar je eigen website kan niet.  Je kunt als oplossing wel een shop op Facebook beginnen en zo likes en sales combineren. Ervaring leert dat een Facebook shop vervolgens veel minder converteert. Het combineren van bereikdoelstellingen en de opbouw van een fanbase of het genereren van sales en leads is wel te combineren.

Optimaliseer campagnes
Wat je doelstelling ook is, wie een campagne opzet en het maximale resultaat wil halen, zal zijn campagne steeds moeten optimaliseren. Er zijn twee belangrijke methoden om een campagne te optimaliseren.

1. Verbeteren van targeting van de campagne
2. Campagne-uitingen optimaliseren

Bereik  de juiste doelgroep
Het grote pluspunt van adverteren op Facebook is de mogelijkheid om gericht te adverteren per doelgroep. Op basis van sociaal demografische kenmerken zijn specifieke doelgroepen te selecteren.


Afb: 1.000 vrouwen uit Nederland van 18 jaar en ouder hebben aangegeven Calvin Klein leuk te vinden

Behalve op sociaal demografische kenmerken is het ook mogelijk op voorkeuren en interesses te segmenteren. In hun Facebook profielen geven gebruikers allerlei interesses, voorkeuren, hobbies en meer aan. Adverteerders kunnen van die gegevens gebruik maken. Het is dus makkelijker dan ooit om gericht te adverteren bij mensen die fan zijn van een bepaald merk of een specifieke hobby hebben.

Splits campagnes op
Vaak is van te voren niet te zeggen welke doelgroep het meest rendabel is. Het opsplitsen van een campagne is dan belangrijk, evenals het meten van de resultaten. Het is verstandig aparte campagnes aan te maken in plaats van aparte advertentiegroepen. Facebook optimaliseert namelijk zelf ook. Door aparte campagnes te maken, kan aan elke doelgroep een eigen budget worden toegewezen. Met alleen advertentiegroepen optimaliseert Facebook zelf binnen het budget en krijgt niet elke doelgroep in de test een gelijke kans.

Spelen met afbeeldingen
Er zijn op Facebook verschillende advertentiemogelijkheden. De meest gangbare staan aan de rechterkant op Facebook. Voor adverteerders met een groter budget (vanaf zo’n €10.000 per campagne) zijn er meer advertentiemogelijkheden op Facebook; de engagement ads. Deze zijn er in verschillende soorten. Bijvoorbeeld advertenties waarin video kan worden geïntegreerd, advertenties gericht op het generen van leads via product samples of advertenties om evenementen aan te kondigden waarvoor mensen en hun vrienden zich kunnen inschrijven.


Afb: Subtiele verschillen in afbeeldingen kunnen al verschil maken, welke variant werkt het beste?

De reguliere advertenties worden echter het meest ingezet. Een advertentie bestaat uit een stukje tekst en een afbeelding. De kunst is om op te vallen op de drukke Facebook pagina van mensen en er uit te springen naast andere advertenties. De afbeelding speelt een belangrijke rol. Een paar tips:

  • Gebruik niet standaard het logo van je bedrijf als afbeelding. Alleen als je merk al erg populair is, zal dit de aandacht trekken. Mensen worden doorgaans niet getriggered door een afbeelding van een bedrijfslogo dat ze niet kennen.
  • Gebruik duidelijke plaatjes.  Plaatje in advertenties op Facebook zijn erg klein. Wie de boodschap in het plaatje niet krachtig en duidelijk overbrengt, trekt minder de aandacht.
  • Zet per doelgroep andere afbeeldingen in. Vrouwen worden door andere afbeeldingen getriggerd dan mannen. Verrijk zo nodig je basis afbeelding via Photoshop.  Een roze kaderrandje om je afbeeldingen zorgt er doorgaans al voor dat vrouwen sneller doorklikken.
  • Test met meerdere afbeeldingen. Het is moeilijk van te voren exact in te schatten welke afbeelding het meeste aanspreekt. Test en houd de beste over.

Selecteren, onderbreken, doorselecteren
Wie adverteert op Facebook, is nooit klaar. Campagnes kunnen steeds verder geoptimaliseerd worden. Welke doelgroep doet het goed en welke presteert minder? Welke afbeelding werkt goed en hoe kan de afbeelding nog beter? Een manier om resultaten visueel te maken is in onderstaand voorbeeld opgenomen. Voor elke doelgroepcombinatie is het resultaat opgenomen en met kleuren is de prestatie per doelgroep weergegeven. Zo wordt duidelijk waar de meest succesvolle combinaties te vinden zijn.


Afb: Voorbeeldrapportage

Op een gegeven moment raakt een advertentie uitgewerkt of valt niet meer op. In de statistieken van Facebook is te zien welk deel van de doelgroep is bereikt en hoe vaak die mensen bereikt zijn. Per campagne zal het verschillen wat het optimale bereik is. Worden de overall prestaties minder, dan wordt het tijd om de uiting tijdelijk te onderbreken of met een nieuwe frisse boodschap te komen.

Discussie- 1 reactie

p vossenberg

6 oktober 2014, 11:04

te koopvlaggen van diverse voetbalclubs

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF