Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Hoe laat je Google AdWords nog renderen?

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 3 minuten

Dit artikel is eerder verschenen als blogpost op Twinklemagazine.nl

Adverteren in Google via Google AdWords kan heel goed werken. Maar in de loop van de tijd zijn de klikkosten in Google wel flink opgelopen. Vraag is dan ook voor veel webwinkeliers: ‘Moet ik nog wel adverteren in Google en hoe doe ik dat nog rendabel?’

Kocht u vijf jaar geleden kliks in voor laten we zeggen 10 cent per klik, nu bent u zeker het dubbele en vaak zelfs veel meer kwijt. Eén van de manieren om bij deze tarieven nog succesvol te zijn is adverteren in de long tail.

De long tail
Wat uw product ook is, er zijn altijd een aantal producten of diensten waar veel mensen naar zoeken. Verkoopt u televisies dan is het woord ‘televisies’ een veel gezochte term, net zoals bijvoorbeeld ‘led tv’s’. Verkoopt u kleding dan is een woord als ‘jurkjes’ veel gezocht.

Er is ook een grote hoeveelheid aan zoekopdrachten waarop veel minder gezocht wordt. Echter al die weinig gezochte termen bij elkaar vormen samen een groot aantal relevante zoektermen en daarmee een groot volume aan zoekopdrachten.

Dichter bij het koopmoment
Stel u verkoopt televisies. Long tail woorden zijn dan bijvoorbeeld alle type nummers van de televisies die u verkoopt. Mensen die op typenummer zoeken, zijn doorgaans bovendien mensen die al vrij specifiek weten wat ze willen.

De kans dat ze tot aankoop overgaan is bij een specifieke zoekopdracht ook groter dan bij iemand die zoekt op de term ‘televisies’; mensen die op algemene termen zoeken zijn zich vaak nog aan het oriënteren. Specifieke zoektermen zijn aantrekkelijk om op te adverteren, omdat mensen al dichter bij het koopmoment zijn.

Varieer met specifieke producten
Een voorbeeld van een type aanduiding van een televisie is de ‘Sony KDF 50 E 2000’. U kunt dit typenummer als adverteerder als zoekterm in Google opgeven. Maar mensen zoeken niet altijd exact naar de productomschrijvingen zoals die bij u op de site staan. Ze zoeken in allerlei combinaties en varianten. Naar bovenstaand typenummer kan bijvoorbeeld ook gezocht worden via onderstaande combinaties:

  • KDF 50 E 2000
  • Sony KDF 50
  • KDF 50E200
  • Sony KDF 50E200

Ook deze termen kunt u in uw advertentie opnemen. Hoe meer varianten u opgeeft, des te beter u de long tail afdekt.

Ook als het gaat om jurkjes zijn er allerlei varianten te bedenken. Denk aan ‘zwart kort jurkje’ of  ‘jurken maat 48’. Des te nauwer de zoekterm op het aanbod op uw site aansluit, des te groter de kans dat een klik ook tot een verkoop leidt. Specifieke zoektermen zijn bovendien vaak goedkoper in te kopen in Google.

Ook bij kleding zien we dat mensen steeds meer gaan zoeken op de naam van een artikel. Mensen surfen op het internet rond, komen een jurkje tegen en gaan vervolgens via Google kijken waar ze dat jurkje nog meer kunnen krijgen en tegen welke prijs. Ook bij kledingcampagnes zijn artikelomschrijvingen dus potentiële zoektermen.

Houd rekening met de voorraad van artikelen
Het is natuurlijk aan te raden om alleen te adverteren op artikelen die u op voorraad heeft. Is een artikel uitverkocht, en alleen nog na te leveren met een lange levertijd, dan is de kans dat u dat artikel verkoopt klein.

U kunt zich zelfs afvragen of het altijd verstandig is om nog te adverteren op producten waarvoor de voorraad nog beperkt is. Heeft u hardlopers in het assortiment, dan komt u vast ook van de laatste exemplaren af via de bezoekers die uw site langs andere kanalen dan AdWords weten te bereiken. Waarom dan nog investeren in Google?

Overweeg te automatiseren
Adverteren op de long tail met productspecifieke zoekwoorden is arbeidsintensief; voor elk product moet u een advertentie aanmaken, liefst met een eigen advertentietekst en landingspagina. Voor elk product kunt u ook nog eens een groot aantal zoekwoordvarianten aanmaken.

Heeft u een vrij statisch productaanbod en is uw assortiment beperkt, dan kunt u uw campagne handmatig bijhouden. Gaat het om veel artikelen, die ook nog eens regelmatig wijzigen, dan is het raadzaam om eens te kijken of u uw campagne kunt automatiseren. Hiervoor zijn diverse systemen op de markt zoals Adcore uit Israel, bGenius en Adchieve, wat we vanuit Tribal zelf hebben ontwikkeld.

Zorg voor een goede productfeed
Wilt u een campagne automatiseren, dan heeft u een goede productfeed nodig. Een productfeed is een exportbestand uit uw voorraadsysteem met daarin alle artikelen en bijhorende informatie over die artikelen. Die feed kunt u vervolgens koppelen aan een geautomatiseerd systeem. Maakt u gebruik van een content management systeem zoals bijvoorbeeld Magento, dan kan uw website bouwer vrij eenvoudig een feed voor u aanleveren.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF