Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Hoe maak ik mijn blog populair – deel 2

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 4 minuten

In mijn vorige blog ben ik ingegaan op de doelen die je kunt stellen bij het starten van een blog. Daarnaast is de doelgroep bepaald en weet je inmiddels waar je over kunt schrijven. In deze blogpost zal ik dieper in gaan op fase 3 t/m 5, van content creatie tot wat je uiteindelijk met een succesvol blog gaat doen.

Fase 3: Hoe creëer ik content?

Fase 1 is doorlopen, je hebt je input voor een artikel. In fase 2 ga je bronnen vinden om de content te schrijven. Onderstaand enkele mogelijkheden voor content creatie.

Onderzoek

Ga zelf op onderzoek uit of gebruik bijvoorbeeld data uit Analytics om conclusies te trekken. Wil je het echt professioneel aanpakken dan is het verstandig om een onderzoeksbureau in te schakelen. Hoe dit in de praktijk is toegepast valt in het blog ‘6 tips voor linkbuilding met eigen onderzoek’ te lezen.

Opinie

Geef je mening over een item waar veel over gesproken wordt. Door het geven van je eigen mening kun je reacties uitlokken van andere specialisten binnen je branche. Wanneer je reacties ontvangt op je blog kun je de interactie opzoeken, waardoor je vaak ook meer verkeer naar je website lokt. Daarnaast zorg je ervoor dat de discussie op jouw website plaatsvindt.

Gastbloggers

Schroom niet om andere mensen iets te laten vertellen op je website in de vorm van een gastblog. Wanneer je specialisten binnen de branche de mogelijkheid biedt om op jouw website een gastblog te schrijven dan kan dat op meerdere manieren een positieve uitwerking hebben.  Ten eerste heb je content van iemand buiten je bedrijf waardoor het minder commercieel overkomt. Daarnaast zal een gastblogger zijn blog via allerlei kanalen gaan verspreiden en kan dit dus voor extra traffic of links zorgen. Heb je bijvoorbeeld een website waarop je meubelen verkoopt? Schrijf dan eens een interieurstylist aan die de trends voor het najaar beschrijft!

Het is belangrijk dat je de juiste personen benaderd. Hierbij is het belangrijk dat ze goede blogs kunnen schrijven, verstand van zaken hebben en over een krachtig netwerk beschikken, zodat het gastblog onder een grote groep mensen verspreid wordt. De tool Followerwonk kan je helpen om invloedrijke personen binnen je branche te vinden.

Zoekwoorden onderzoek

Met een zoekwoorden onderzoek bekijk je welke woorden je gaat optimaliseren voor je product- en categoriepagina’s. Maar een zoekwoorden onderzoek kan ook uitstekende input zijn voor je blog. Het is een duidelijke trend dat men steeds meer zoekt op longtail zoektermen. Schrijf artikelen voor interessante keywords waarbij de intentie is om informatie op te doen. Wanneer jij deze informatie geeft dan heb jij weer iemand geholpen!

Bijvoorbeeld: Een webshop met beautyproducten kan bloggen over ‘Hoe kan ik het beste mijn mascara aanbrengen?’, ‘Welke mascara is waterproof?’,  ‘Tips voor oog make up’.

Fase 4: Hoe maak ik het blog populair?

Je hebt bedacht waarover je gaat schrijven, de tekst is geschreven…en dan? Op dit punt blijven veel ondernemers hangen. Hoe kun je nou een blog populair maken bij jouw doelgroep? Onderstaand enkele tips:

Prominent op je eigen website

Het komt nog wel eens voor dat een blog ‘weggestopt’ wordt binnen een website. Hierbij moet je je afvragen wat de toegevoegde waarde is, je wilt immers dat je bezoekers je blogs lezen. Laat op je website duidelijk terugkomen dat je een blog hebt; Hoe dit het beste verwerkt kan worden in je lay-out zou in overleg met een usability specialist bepaald moeten worden.

Social media : interactie en verspreiding

Social media kan je helpen om je blog op meerdere manieren succesvoller te maken. Het ligt natuurlijk voor de hand dat je artikelen verspreid via je social media kanalen. Maar ga ook eens via Social Media op zoek naar de personen binnen jouw doelgroep die vragen hebben over een bepaald onderwerp. Stel ik verkoop vaatwasser, wasmachine en wasdroger onderdelen, monitor dan de onderstaande tweets:

#dtv vaatwasser
#dtv wasmachine
#dtv wasdroger

Op deze manier heb je inzichtelijk welke personen vragen hebben over jouw dienst / product / branche.  Wanneer je al een artikel geschreven hebt waarin deze vraag beantwoord wordt dan kun je verwijzen naar dat artikel. Je hebt zo een potentiële klant geholpen, extra traffic op je blog en bij tevredenheid van de klant wellicht een nieuwe volger of een retweet.

dtv vaatwasser

Actief op andere blogs – fora

Wil je echt als een autoriteit gezien worden dan zal je dat ook in de ‘wijde wereld’ moeten laten zien. ­­­­­ Geef je mening op artikelen die er toe doen en laat je kennis zien. Mocht je aanvullende informatie hebben noem dan ook je link in je reactie. Maar pas op! Voorkom artikel spamming, je zal snel ‘betrapt’ worden. Dit komt niet ten goede van je online naamsbekendheid en zal alleen maar averechts werken.

E-mailmarketing

Vaak is er al een klantenbestand waar je gebruik van kunt maken. Stel je klanten in een nieuwsbrief ervan op de hoogte dat er een nieuw blog geplaatst is.

Fase 5: Wat doe ik er mee?

Wanneer je eenmaal een populair blog hebt, wil je daar natuurlijk de vruchten van plukken. Wat ga je er mee doen en hoe zorg je ervoor dat de strategische doelen die je in het begin hebt gesteld, gerealiseerd gaan worden? ­­­­

Kennis laten zien!

Wanneer het blog eenmaal succesvol is dan zal dat niet onopgemerkt blijven binnen de branche. Je zal steeds meer als een autoriteit beschouwt worden en je blog is het ideale medium om alle kennis die je in huis hebt te laten zien.

Intern linken

Maak in blogs interne links naar categorie- of productpagina’s. Wanneer je een nieuwe trend beschrijft over de kleding die in de zomer van 2013 helemaal hot gaan worden dan is het niet vreemd om te verwijzen naar de categorie zomerkleding. Zorg ervoor dat het interne linken niet onnatuurlijk overkomt, maar daadwerkelijk iets toevoegt voor de gebruiker.

Interactie met je community

Heb je eenmaal een goed lopend blog waar veel interactie plaatsvindt, dan weet je steeds beter wat er speelt onder je klanten. Door het opzoeken van de interactie kun je eenvoudig achterhalen of er over bepaalde onderwerpen onduidelijkheden bestaan en waar je vervolgens een nieuw artikel over zou kunnen schrijven.

Blije klanten!

Dit is wellicht het belangrijkste effect van een goed blog: Zorg voor blije klanten! Er zijn geen betere ambassadeurs van je merk dan tevreden klanten. Wanneer ze helemaal blij worden van de tips, nieuwtjes & handige video’s die elke keer voorbij komen op je blog dan gaan ze dat ongetwijfeld delen met hun directe omgeving.

En dat laatste is natuurlijk het ultieme doel als het gaat om online marketing. Zorgen dat je fans  krijgt van je merk die jouw verhaal gaan verspreiden. Hopelijk kun je aan de hand van de twee blogposts zelf aan de slag gaan met een blog. Heb je nog goede ideeën om een blog succesvol te maken of heb je andere gerelateerde tips, laat het dan weten via de comments!

Discussie- 4 reacties

Jamey

10 maart 2015, 08:10

goede tips! Hier kan k wat mee!

Reageer hier op

david instauto

17 juni 2015, 12:20

thanks deze tips ga ik meteen toepassen aan instauto.nl !!!

Reageer hier op

wesp333

27 juni 2015, 10:51

Hallo Danny
Heb jij een voorbeeld van wat jij een goede blog noemt, of meerdere.
Dank op voorbaat, groetjes wesp333

Reageer hier op

andreeamaylat

11 oktober 2015, 18:22

Super tips 🙂 ik heb namelijk nog niet zo lang een blog en dit is best handig!

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF