Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Hoe maak ik mijn blog populair?

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 4 minuten

Bloggen is het magische woord binnen internet marketing. Hoe vaak hoor je wel niet dat je moet gaan bloggen? De vraag is natuurlijk, hoe maak ik mijn blog succesvol? Bovendien is bloggen een medium en geen doel. Je moet niet gaan bloggen om het bloggen, maar omdat je er iets mee wil bereiken. Ik zal in dit blog niet ingaan op zaken m.b.t. schrijfstijl, maar puur op het bloggen vanuit online marketing oogpunt. 

Het blog is opgedeeld in vijf verschillende fases, namelijk:

1)      Doel & doelgroep
2)      Waar schrijf ik over?
3)      Hoe creëer ik content?
4)      Hoe maak ik het blog populair?
5)      Wat doe ik er vervolgens mee?

Aan de hand van de bovenstaande punten zal ik handvatten proberen aan te reiken zodat je zelf succesvol een blog voor jouw bedrijf en eventueel op jouw eigen website kan starten.

Fase 1 Doel & Doelgroep

Voordat je gaat beginnen met bloggen is het belangrijk om voor jezelf doelen op te stellen.

Begin niet zomaar met een blog, vraag jezelf eerst af waarom je een blog wil starten. Wil je een community opbouwen of ga je alleen maar bloggen omdat het een positieve invloed heeft op je organische zoekresultaten? Zorg ervoor dat je doelen SMART maakt. Je kunt doelen stellen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Enkele voorbeelden hiervan:

Strategisch
Het vergroten van onze naamsbekendheid op de lange termijn.

Tactisch
Laten zien dat we de partij zijn binnen de markt met de meeste kennis in huis.

Operationeel
 1x per week plaatst ik, gedurende een half jaar, een blog waarmee ik uiteindelijk voor 10% meer bezoekers wil zorgen.

Daarbij is het belangrijk dat je een duidelijke doelgroep benoemd. Voor wie ga je schrijven?  Een blog voor bestaande klanten kan behoorlijk afwijken van blogs die je voor potentiële klanten schrijft. Een handigheidje om gericht te schrijven voor een bepaalde doelgroep is het creëren van persona’s.  Dit is een fictief persoon die staat voor een doelgroep. Een persona maak je op basis van demografische gegevens, houding of gedrag.

Bijvoorbeeld: Karin, 40 jaar , getrouwd, heeft twee kinderen, heeft een HBO diploma, een druk sociaal leven en in haar werk is uiterlijk belangrijk.

Op basis van de bovenstaande persona kan een fashion webshop heel gericht een blog schrijven afgestemd op dit type klant. Ga dus voor jezelf na of je potentiële klanten kunt typeren in bepaalde persona’s en ga gericht naar hen schrijven.

Fase 2: Waar schrijf ik over?

Vaak is het lastig om te beginnen. Waar ga je immers een blog over schrijven? Belangrijk is in ieder geval dat je affiniteit hebt met het onderwerp en dat je niet alleen blogs gaat schrijven puur bedoeld voor de zoekmachines. Onderstaand vind je enkele ideeën hoe je input kunt vergaren:

Actualiteiten

Is er iets binnen je branche wat veel impact gaat hebben? Schrijf er over!  Binnen online marketing land zijn er continu veranderingen gaande. Een aantal keer per jaar worden er door Google grote updates doorgevoerd. De laatste grote update binnen SEO land was Penguin 2.0. Na de bekendmaking van deze update was het ook meteen kermis in de SEO branche! Eigenaren van webshops / websites willen weten wat voor gevolgen de updates hebben en hoe ze bij eventuele problemen hier mee om moeten gaan. Als online marketing partij moet je daarom zo snel mogelijk hierop inspringen door te beschrijven wat de update inhoudt  en hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

Wanneer je een goed artikel schrijft (en je bent snel) dan is de kans groot dat dit door andere websites wordt overgenomen. Dit betekent extra publiciteit (naamsbekendheid), zorgt voor links plus je laat zien kennis van zaken te hebben.

Vragen van klanten

Krijg je via de klantenservice continu dezelfde vragen van klanten en kun je keer op keer hetzelfde uitleggen? Dan wordt het tijd dat je een artikel gaat schrijven over dit onderwerp. Betere input kun je niet krijgen.  Het mes snijdt aan meerdere kanten wanneer je een blog op basis van klantvragen gaat schrijven. Ten eerste is de kans groot dat de vragen niet meer gesteld gaan worden, waardoor het dus rustiger gaat worden bij de klantenservice. Daarnaast heb je een populair blog, want de vragen die door jou potentiële klanten gesteld worden die leven ook bij de potentiële klant waardoor je er haast wel van uit kunt gaan dat men via de zoekmachines ook naar antwoorden op zoek gaat.

Trends

In de ene branche meer geschikt dan in de andere branche, maar wanneer er trends zijn beschrijf ze dan. Het beschrijven van trends is uitermate geschikt voor bedrijven binnen de woon- en fashionbranche.  Op deze manier laat je zien dat je op hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen en biedt je inspiratie voor je doelgroep.

Vraag het aan je klanten!!

Inspiratieloos? Vraag aan je klanten waar zij graag iets over willen weten! Hier komen ongetwijfeld onderwerpen uit waar je zelf niet aan heb gedacht. Daarbij geef je klanten het gevoel dat er naar ze geluisterd wordt en dat je ze wil helpen.

Fora

Men gebruikt regelmatig fora om aan de community hun vragen te stellen en actief de interactie op de zoeken. Vooral de vragen die gesteld worden op fora kunnen als uitstekende input gebruikt worden om een blog over te schrijven.

Bijvoorbeeld: Ik ben een reisaanbieder van reizen naar Zuid-Afrika en wil weten wat voor vragen er leven bij mensen die op reis gaan naar Afrika. De vragen die gesteld worden op het forum http://www.zuidafrikaforum.nl kunnen als uitstekende input dienen.

Inhaakkalender

Er bestaan verschillende inhaakkalenders waarin bijzondere dagen worden vermeld. Zo heb je een inhaakkalender van versereclame.nl en een issuekalender van issuekalender.nl.  Zowat iedere webshop bedenkt wel iets met Kerst of Valentijn, maar wees ook eens creatief met dagen zoals “Nationale complimentendag” of “de Europese Dag van de Privacy”.

Oké, nu heb je doelen en een doelgroep bepaalt. Je hebt zelfs misschien al een paar ideetjes waar je over gaat schrijven. Maar hoe maak je dan die tekst? Dat vertel ik in deel 2! Heb je al aanvullingen of tips op de eerste stappen laat deze dan achter via de comments.

Discussie- 4 reacties

Zakelijk Energie Collectief

11 februari 2014, 08:56

Toevallig ideeën voor het weblog van https://www.teamdeals.nl ?

Reageer hier op

Hoe maak ik mijn blog populair - deel 2 - Danny Bijl

26 januari 2015, 15:59

[…] mijn vorige blog ben ik ingegaan op de doelen die je kunt stellen bij het starten van een blog. Daarnaast is de […]

Reageer hier op

david instauto

18 juni 2015, 08:45

thanks voor de tips zal ze meteen toepassen aan instauto.nl

heb je misschien ook nog tips voor trekken van bezoekers?

Reageer hier op

jelena

30 april 2017, 11:56

Dit zijn echt goede tips ik zal ze ook zeker gebruiken op mijn blog
Bedankt

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF