Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Hoe relevant is Google nog voor stofzuigers?

Door: Mark van de Laak

Geschatte leestijd: 1 minuut

Google is ooit begonnen als gratis zoekmachine zonder commerciële inslag. Jarenlang werden er alleen maar onafhankelijke resultaten vertoond die gerangschikt werden op basis van relevantie volgens het briljante algoritme. Toen Google er in slaagde om grote groepen gebruikers te bedienen werd dit (succesvol) gekapitaliseerd door de introductie van Google AdWords.

Hoe natuurlijk zijn de resultaten nog?

Searchmarketeers hebben inmiddels veel kennis opgedaan over hoe Google werkt en welke parameters op welke manier te beïnvloeden zijn. Nu, in 2010, zijn er veel mensen met verstand van SEO en veel bedrijven investeren hier fors in. Omdat iedereen nu zijn best doet om hoog te komen in de zoekresultaten van Google kun je je afvragen hoe natuurlijk de resultaten nog zijn en hoe relevant Google eigenlijk nog is.

Stofzuiger

Als gewone consument ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe stofzuiger. Ik zit nog vroeg in mijn ‘search journey’ en zoek ik nog heel breed op een algemene term als ‘stofzuiger’. Ik wil weten wat er zoal te krijgen is in de markt, welke merken er zijn, waar ik stofzuigers kan kopen etc.  Zie hieronder het resultaat als ik in Google zoek op ‘stofzuiger‘.


Klik op de afbeelding voor ‘leesbaar’ formaat


Wat had ik verwacht?

  • fabrikanten van stofzuigers (Dyson, Miele, Philips etc.);
  • winkels waar ik een stofzuiger kan kopen;
  • een vergelijkingswebsite;
  • wellicht een blog over de innovatie van een nieuwe stofzuiger.

Wat krijg ik te zien?

  • zes (6!) vergelijkingswebsites (alle grote in Nederland);
  • een advertentie op Marktplaats voor een tweedehands stofzuiger;
  • een wikipedia-pagina waar ik lees dat de stofzuiger is uitgevonden door ene meneer Booth;
  • de consumentenbond die me wil vertellen wat een stofzuiger is (?) en me met een test wil lokken om lid te worden.

Het gaat toch om de gebruikerservaring?

Vanuit SEO-perspectief is het logisch te verklaren dat juist deze websites opduiken in de top 10. Ze zijn technisch geoptimaliseerd, hebben mooie content, en lijken onafhankelijk waardoor ze makkelijk links verzamelen. Van deze hele top 10 is echter alleen Wikipedia echt onafhankelijk, de overige sites worden bestuurd door grote commerciële bedrijven.

Uiteindelijk draait het om de gebruikservaring. Google heeft voor mij geen overzicht gecreëerd die antwoord geeft op mijn onderliggende vraag maar verwijst me alleen maar door naar mensen die iets aan me willen verdienen door te vertellen wat er te krijgen is. Werkt het briljante algoritme van Google nu niet meer? Of doet Google het met opzet om er voor te zorgen dat fabrikanten en webwinkels dan maar een betaalde listing nemen via AdWords?

Naar een ander

En wat ik ga doen? Ik zal maar eens via Twitter in mijn omgeving vragen wat mijn vrienden een goede stofzuiger vinden of ik vraag het mijn buurman als ik hem spreek bij een praatje over de heg. En anders kan ik ook nog eens naar Bing gaan, die resultaten lijken een stuk breder en passender bij het stadium van mijn zoektocht…

Discussie- 9 reacties

Frank

20 april 2010, 10:08

Tja, het is de realiteit.

Toch een vraagje, dit artikel staat ook in de categorie ‘BING’, natuurlijk voor seo doeleinden, maar er wordt niks over stofzuigers in BING gemeldt… Hoe vriendelijk is BING?

Reageer hier op

Remi van Beekum

20 april 2010, 10:13

Mooi voorbeeld dit. Grappig om te zien dat de organische resultaten alleen maar bestaan uit vergelijkers waar je dus niet rechtstreeks een stofzuiger kunt kopen. En de advertenties bestaan zo’n beetje alleen maar uit sites waar je wel een stofzuiger kunt kopen.

Dat komt trouwens voor een deel omdat de fabrikanten vaak te bang zijn om met hun retailers te concurreren. Veel fabrikanten verkopen daarom niet eens rechtstreeks aan consumenten en hebben dus ook een simpel, klein, oninteressant siteje. In die zin verdienen ze het dus ook niet om goed te ranken.

Maar dan nog zou je wel wat meer differentiatie in de zoekresultaten verwachten. Niemand zit te wachten op 6 vergelijkingssites. Daar horen ook shops en andere sites te staan. (hoewel een “blog over de innovatie van een nieuwe stofzuiger” wellicht een beetje te hoog gegrepen is 😉 )

Reageer hier op

Jeroen van Eck

20 april 2010, 10:25

Het is duidelijk dat de zoekresultaten voor dit soort producten niet ideaal zijn. De alternatieven worden daarom steeds meer gebruikt door gebruikers: specifieker zoeken en gebruik maken van meer menselijke (minder commerciële) informatie via sociale netwerken. Op zich is een vergelijkingssite in de fase waarin je je bevindt als je zoekt op stofzuiger wel een goed resultaat. Er zullen er alleen wat moeten afvallen.

Opmerkelijk is dat Google hier geen gebruik maakt van blended resultaten. Een betere integratie van resultaten op weblogs, nieuwsberichten, video’s en forumdiscussies zouden deze resultaten al flink kunnen verrijken zonder dat andere resultaten afgewaardeerd hoeven te worden.

Reageer hier op

Mark van de Laak

20 april 2010, 11:32

@Frank: de post staat ook in de categorie Bing vanwege de laatste zin. Bij Bing zie ik in de top 10 Expert en Dyson bijvoorbeeld staan. Het beeld is dus wel wat breder. Zo staat er ook een gespecialiseerde winkel in de vorm van Allergiewinkel. Opmerkelijk is dan weer wel dat Spele.nl er ook tussenstaat met een pacman-achtig spelletje.

@Remi: Het klopt dat er natuurlijk wat spanning is tussen de merken en de retailers. Maar in andere branches zie je bijvoorbeeld dat de grote merken een store-locator hebben en daarmee doorverwijzen naar bepaalde (web)winkels.

@Jeroen: ik zou ook inderdaad wat meer blended resultaten verwachten. Reviews in de vorm van Youtube-filmpjes zou mij als consument zeker helpen in de oriëntatiefase.

Reageer hier op

Hoe relevant is Google nog voor stofzuigers? | Tribal Talk – De weblog van Tribal Internet Marketing over zoekmachine marketing | onlinemarkers blog

20 april 2010, 11:34

[…] Hoe relevant is Google nog voor stofzuigers? | Tribal Talk – De weblog van Tribal Internet Mar…. […]

Reageer hier op

Wiep

20 april 2010, 14:10

Leuk artikel, Mark. Toevallig had ik gisteren precies dezelfde frustratie bij een zoektocht naar een DVD recorder – 9 (!) vergelijkingswebsites, aangevuld met Wikipedia is niet echt gevarieerd.

Dit komt natuurlijk ook doordat de vergelijkers zich meer met SEO bezighouden dan de gemiddelde fabrikant, en ook meer risico’s durven te nemen met linkbuilding dan de meeste retailers. Daarnaast zie je ook dat een aantal vergelijkers grote merken (Sanoma, Yahoo!, Bing) achter zich hebben staan, die voor marketingbudgetten en websiteautoriteit zorgen.

Een leuke klus voor Google dus, want als je de trends in de VS volgt, kun je verwachten dat dit op termijn zal gaan veranderen.

Reageer hier op

Dave

21 april 2010, 01:01

Zoals eerder aangehaald, die sites zijn veel meer met het seo aspect bezig terwijl de grote merken al blij zijn dat ze ‘een’ site online hebben 😮

Wat ik dan wel weer opmerkelijk vind is het feit dat ik in Google.nl 1 fabrikant zie staan in de top 10 nl: dyson.nl en als ik in google.com zoek op vacuum cleaner staat er ook 1 fabrikant in de top 10….www.dyson.com

Verder zie ik daar ook de vernieuwde shopping resultaten opduiken ? https://www.e-tail.be/images/stofzuiger.png

Dave

Reageer hier op

Edwin Waelbers

5 mei 2010, 23:16

Ik heb de laatste jaren ook het gevoel dat ik dikwijls niet meer kan vinden wat ik zoek via Google. Ik ben blij dat het niet aan mij lag en dat andere dezelfde ervaringen beginnen te hebben. 🙂

Maw. er is een markt voor een ‘andere’ zoekmachine.

Reageer hier op

Peter

5 mei 2011, 11:04

Inderdaad, als kleine ondernemer / websitebezitter is het haast onmogelijk om nog een degelijke ranking te bekomen tov deze websites waar vaak niet de meest nuttige info te vinden is.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF