Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Hoe remarketing privacy aantast

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Remarketing is het nieuwe buzzwoord. Remarketing (ofwel retargeting) is in de kern ook een mooi concept: je vertoont banners op het internet aan mensen die al eens op je site zijn geweest. Op die manier kun je mensen alsnog triggeren om een dienst af te nemen of een herhaalaankoop te doen. Tegelijkertijd raakt deze techniek aan de grenzen van de privacy.

Gepersonaliseerde banners

Remarketing maakt het mogelijk om heel specifiek een aanbod te doen. Iemand die gekeken heeft naar  herenschoenen  op je site, kun je gericht herenschoenen aanbieden in je banner. En iemand die een informatiepagina over tuinsets bekeek kun je een weekaanbieding doen voor tuinmeubiliair. Erg mooi dus vanuit adverteerders oogpunt.

Hoe weten ze dit van me?

Maar er is ook een andere kant. Wat is de impact hiervan op de privacy van mensen. Op de site van een verzekeraar kun je je kenteken achterlaten. Vervolgens worden op het internet banners vertoont met daarin het kenteken en merk van je auto. Als consument krijg je dan toch het gevoel, hoe weten ze dit van me?

3 voorbeelden van privacy aantasting door remarketing

In de toekomst zal dit ongetwijfeld tot discussies leiden. Hierbij een paar voorbeelden die ik zo kan bedenken:

Je vrouw wil bij je weg
Ze heeft het je nog niet verteld maar zoekt op de huiscomputer al op dating sites en naar verhuizers. Vervolgen krijg je als echtgenoot aanbiedingen om leuke mannen te ontmoeten via het internet en aanbiedingen van verhuizers.

Syfilis
Je bent in de ongelukkige positie dat je een enge ziekte hebt. Misschien wel een geslachtsziekte. Dat deel je toch niet graag met iedereen. Je wint wat informatie in. Even later sta je met je moeder een leuk nieuwsitem te bekijken op het internet en worden penicilline-injecties tegen syfilis aangeboden.

Stiekem op zoek naar een andere baan
Samen met je baas ben je op het internet wat bedrijfsinformatie aan het zoeken. Ondertussen worden je allerlei banen aangeboden omdat je bij een vacaturesite bent langs geweest.

Wat is het probleem?

Het probleem in deze gevallen is dat retargeting bedoeld is om specifieke mensen een uniek aanbod te doen. Daar zit natuurlijk al een gevoeligheid. Zie het verzekeraar voorbeeld waarbij persoonlijke gegevens in banners getoond worden. Hoe voelt het als je merkt dat onbekenden dit soort dingen van je weten?

Maar complexer wordt het omdat een computer niet persoonsgebonden is en vaak door meerdere mensen gebruikt wordt of gezamenlijk gebruikt wordt. Je privacy is dan niet gewaarborgd.

Extra spelregels

Kortom, er zal nog wel een discussie in de markt komen en extra spelregels zullen nodig zijn. Wie ondertussen nog aanvullingen heeft met mogelijk hilarische voorbeelden van remarketing is hierbij uitgenodigd om te reageren.

Discussie- 1 reactie

Erik van der Veen

12 mei 2010, 15:43

Ben voor klanten van ons op zoek naar een goede privacy statement inzake remarketing. Kent iemand een goed voorbeeld hiervan?

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF