Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Hoe verhoog ik mijn omzet?

Door: Koen Bakkenes

Geschatte leestijd: 4 minuten

Hoe verhoog ik mijn omzet? Het is een veel gestelde vraag onder onze klanten. Omzet is voor veel bedrijven belangrijk, zeker tegen het einde van het jaar. In deze maanden staat er soms zoveel op het spel, dat één maand het hele jaar kan maken of breken. Echter gaat een omzetstijging niet over één nacht decemberijs. Vaak staat hier een forse investering in tijd en/of geld tegenover. Eigenlijk kun je zeggen dat iedere manier om de online omzet te vergroten past binnen twee hoofdpunten; meer (relevant) verkeer en een hogere waarde per gebruiker. Hoe je dat doet? Dat vertelt SEA-consultant Koen in dit artikel. 

Meer (relevant) verkeer

Wanneer je meer relevant verkeer naar je website stuurt zal dit leiden tot een hogere omzet. Ga dus altijd opzoek naar nieuwe kanalen om relevant verkeer vandaan te halen. Overweeg bijvoorbeeld de inzet van remarketing of e-mailmarketing als je dit nog niet inzet. Dit zijn twee kanalen die vaak voor relevant bezoek zorgen.

Hogere waarde per gebruiker

Hoeveel is elke bezoeker waard? Dat is interessant om uit te zoeken. Zeker als je dit gaat bekijken per kanaal. Is het bijvoorbeeld zo dat bezoekers uit organisch € 1,- per bezoek waard zijn en bezoekers uit Adwords € 2,-. Kijk dan in welke mate de kosten in Adwords ruimte geven om extra te investeren in dat kanaal. Aan de andere kant kun je proberen om de waarde per gebruiker vanuit organisch te doen laten stijgen. Dit kan door je met SEO te richten op categorieën waarin veel omzet zit, maar waar de concurrentie niet heel groot is.

Onderstaand vind je nog meer manieren om meer verkeer te genereren en een hogere waarde per gebruiker te krijgen.

Aanbod vergroten

Ga op zoek naar kansen om je aanbod te vergroten. Zo zal de omzet stijgen als je in plaats van drie wasmachines 20 wasmachines in je assortiment hebt. Dit zorgt er namelijk voor dat er meer ingangen ontstaan waarop je over diverse kanalen heen gevonden kunt worden. Wat vervolgens zal leiden tot meer verkeer. Verder zorgt dit ook voor meer keuze voor je potentiele klanten. De kans dat er een product in het assortiment zit wat aan de wensen van de klant voldoet is bij 20 wasmachines natuurlijk een stuk groter dan wanneer er maar drie wasmachines in het assortiment zitten. Naast dat deze maatregel zorgt voor meer verkeer, zal dit ook een positief effect hebben op de waarde per gebruiker.

Je kunt je huidige productcategorieën uitbreiden, maar het is natuurlijk ook mogelijk om opzoek te gaan naar kansen buiten het huidige aanbod.

Prijsbeleid

Het hanteren van een goede prijsstelling is, zeker online, van essentieel belang. Door het brede scala aan vergelijkingsites oriënteren consumenten zich vandaag de dag erg goed. Een te hoge prijs blijkt, uit vele onderzoeken die we afnemen bij klanten, vaak een reden waarom consumenten een product elders bestellen. Je hoeft natuurlijk niet altijd de goedkoopste te zijn, maar zorg in ieder geval dat je concurrerend bent. In eerste instantie zal het verlagen van de prijs een negatieve invloed op de omzet hebben. Het verlagen van de prijzen kan ook niet in altijd. Je kunt dit ondervangen door bijvoorbeeld combideals in te zetten. Bied een wasmachine in combinatie met een droger aan voor een speciale prijs die niet ten koste gaat van de marge. Verder is het de kunst om ervoor te zorgen dat je de producten met een lage prijs goed communiceert via bijvoorbeeld tekstadvertenties of Google Shopping.

Het verlagen van de prijs zal door de eerder genoemde vergelijkingsites leiden tot een stijging in het verkeer, maar ook tot een grotere waarde per gebruiker. Meer klanten zijn immers geneigd het product te bestellen als de prijs gunstig is. En zo kan het verlagen van de prijs, toch uiteindelijk een positieve uitwerking op de omzet hebben.

Aan de andere kant kan in bepaalde markten het verhogen van de prijs goed werken. Als er weinig aanbieders zijn, maar de vraag is wel hoog kan het verhogen van de prijs leiden tot een hogere waarde per gebruiker.

Hoger conversiepercentage

Veel websites zijn bezig met het verhogen van het conversiepercentage en dat is een goede zaak. Een stijging van een conversiepercentage van 1% naar 1,1% leidt namelijk al tot een omzetstijging van 10% (bij gelijkblijvende variabelen). Er zijn talloze manieren om het conversiepercentage te verhogen. Sta bijvoorbeeld eens stil bij je servicegraad; de mate waarin je uit voorraad kunt leveren. Zorg dat de balans tussen op voorraad hebben en uit voorraad leveren optimaal is. Dit klinkt als een open deur, maar bij veel webshops is dit niet op orde. Hier valt dus nog erg veel te verbeteren. Wil je weten wat je nog meer kunt doen om het conversiepercentage te verhogen? Neem dan eens contact op met een van onze CRO-specialisten.

Loyaliteit

Zorg ervoor dat klanten loyaal zijn; dat ze in ieder geval geen klachten kunnen hebben en het liefst tegen vrienden vertellen dat ze een positieve ervaring hebben gehad. Dit kan alleen door de verwachting die de consument heeft te overtreffen. Tegenwoordig hebben consumenten bij online aankopen een hoge standaard. Het is vanzelfsprekend dat alles goed gaat rond een online aankoop. Zelfs dat je een kortingscode krijgt voor een volgende aankoop is niet meer speciaal. Denk daarom na hoe je de verwachting van de consument kunt overtreffen. Stuur bijvoorbeeld een cadeautje op de verjaardag van de consument als deze zijn of haar geboortedatum heeft ingevuld. Loyale klanten zorgen ervoor dat zij een tweede keer willen bestellen, maar ook dat mensen in hun omgeving de webwinkel zullen overwegen. Ook dit leidt weer tot meer verkeer en een hogere waarde per gebruiker.

Word een merk

Makkelijker gezegd dan gedaan. Het worden van een merk kost veel tijd. Je moet onderscheidend en zichtbaar zijn. Dit is echter wel de weg naar meer omzet. Kijk naar Bol.com. Als consumenten op zoek zijn naar een bepaald product gebruiken zij zowel Bol.com als Google, omdat ze met beide bekend zijn. Daarnaast weten ze dat Bol.com een groot aanbod heeft en de prijs concurrerend is. Door de positieve ervaringen met de webshop blijven ze ook loyaal. Hoewel het dus erg lastig is om een groot merk te worden is het verstandig om de werkwijze toe te passen. Begin dus al direct om merkwaarde te creëren voor je webshop. Zorg voor een consistente huisstijl, profiteer van free publicity en probeer op de verschillende kanalen die je inzet eenduidig te zijn in de boodschap, tone of voice en andere merk-uitingen.

Natuurlijk zorgen, zoals ook al eerder vermeld, veel van deze manieren om de omzet te verhogen tot een grote investering in tijd en geld. Ga dus altijd goed na wat wél en wat niet interessant is voor jouw onderneming. Maar besef ook dat er voor een hogere omzet een investering nodig is en dat er tijd overheen zal gaan voordat deze investering zich terugbetaalt.

Ben je benieuwd op welke manieren je nog meer jouw online omzet kunt verhogen? Houd dan het Tribal blog in de gaten voor nieuwe interessante artikelen. Wil je een van onze specialisten om advies vragen? Neem dan contact met ons op.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF