Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Hoe werkt Google Shopping?

Door: easy_admin & Redactie

Geschatte leestijd: 1 minuut

export-google-shopping-300x2401

Door het vergelijken van producten wil Google aanbieders en online shoppers sneller bij elkaar brengen. Voorheen zocht men verschillende webwinkels op in Google om de prijzen van producten te vergelijken. Met Google Shopping is dit al voor de consument gedaan. Google vergelijkt namelijk informatie over producten die verkrijgbaar zijn bij diverse vergelijkingssites. Tevens zal Google in de toekomst steeds vaker tussen de reguliere resultaten (net zoals Google Maps) Shopping resultaten tonen.

De mogelijkheden voor de consument

Google biedt een aantal mogelijkheden voor de consument bij een Google Shopping resultaat. De consument kan bij het resultaat:

  • sorteren op prijs (in eerste instantie wordt het resultaat getoond op relevantie)
  • de specificaties van een product bekijken
  • producten tonen met en / of zonder verzendkosten.

Na het klikken op een Shopping resultaat is het mogelijk om door te gaan naar de aanbieder van het desbetreffende product, daarnaast is het mogelijk om de beoordelingen van diverse vergelijkingsites te bekijken.

De mogelijkheden voor de aanbieder

Om getoond te worden in de Shopping resultaten moet de aanbieder een “data feed” uploaden. Google gebruikt deze feed om de producten in de resultaten weer te geven. Daarnaast gebruikt Google onder andere beoordelingen van diverse vergelijkingsites om de ranking van de resultaten te bepalen. Het wordt dus voor een aanbieder nog belangrijker om goede service te leveren. Als er namelijk een negatieve beoordeling wordt geschreven op een vergelijkingsite, kan dit meegenomen worden in de ranking van de Shopping resultaten. Google biedt dus voor de aanbieders de mogelijkheid om gratis hun producten te tonen via de zoekmachine.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF