Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Hoe ziet de toekomst van content marketing eruit?

Door: Andrea Viragh

Geschatte leestijd: 3 minuten

Op dinsdag 12 november ben ik samen met collega Myrna naar het Congres Content Marketing en Webredactie gegaan. Een congres wat ik als content specialist zijnde natuurlijk niet mocht missen. Een inspirerende dag boordevol interessante sprekers waaronder Marco Derksen, CC Chapman, René de Vries en Mark Schaefer. Maar hoe ziet de toekomst van content marketing er eigenlijk uit? Hieronder deel ik zes van de ontwikkelingen die gedurende dit congres naar voren kwamen.

1. Wees niet bang om keuzes te maken

Aangezien al een aantal jaren geschreeuwd wordt dat content king is, zijn veel bedrijven begonnen met het inzetten van verschillende vormen van content. Ze zijn begonnen met een blog, er is gestart met een videokanaal en er is een pagina op alle social media kanalen aangemaakt. Maar passen deze vormen van content eigenlijk wel bij het bedrijf, bij jou als persoon en nog veel belangrijker: bij de doelgroep? Luister dus altijd naar wat je doelgroep wilt en waar deze wel of juist geen behoefte aan heeft.

CC Chapman

Het wordt dus erg belangrijk om keuzes te maken op het gebied van content. Is jouw doelgroep niet actief op Twitter? Waarom zou je Twitter dan inzetten? Bestaat je doelgroep vooral uit mannen die internet als een snel medium gebruiken? Dan zijn uitgebreide blogartikelen minder relevant! Welke typen content zijn er in je bedrijf aanwezig en welke media is er voorhanden? Begin dan daar, de rest komt later!

2. De beste content marketing is storytelling

CC Chapman beweert dat de beste vorm van content marketing storytelling is en daar ben ik het zeker wel mee eens. Elk bedrijf heeft een eigen en uniek verhaal, want niemand start met een bedrijf zonder een achterliggende gedachte. Nu wordt het dus zaak om dit verhaal naar de buitenwereld te brengen, deel het met anderen, want mensen vinden het interessant om jouw verhaal te lezen of te zien. Het waarom wordt dus veel belangrijker dan het wat. Vind dit verhaal en breng het naar buiten!

3. Van content creatie naar content curatie

Tegenwoordig is beschikbare informatie allesbehalve schaars, wat betekent dat content marketing definitief doorgebroken is. Daarom vindt er nu ook een verschuiving plaats van content creatie naar content curatie. Het wordt belangrijk om orde in de chaos te scheppen. In plaats van nog meer content te creëren ga je juist inventariseren en monitoren wat er binnen jouw branche al verteld wordt. Je gebruikt andere content dus om weer nieuwe content te creëren door verschillen te benoemen, meningen te bevestigen en dus waarde toe te voegen aan datgene wat al bestaat.  Volgens Steve Rosenbaum word je dan namelijk een ‘web super hero’.

4. Benut de kracht van tools en influencers

Op internet maakt het niet uit wie je bent of wat je doet. Het is veel belangrijker dat je gedeeld en geliked wordt. Het is als bedrijf ook belangrijk om niet alleen onder de aandacht te komen van je bezoeker, maar ook bij het grote publiek. Doe dit door gebruik te maken van de juiste tools en op zoek te gaan naar de ‘influencers’ (mensen die online invloed en macht hebben) binnen jouw branche. Je kunt het namelijk niet allemaal alleen.

5. Bouw aan relaties

De naam social in social media zegt het eigenlijk al: het bouwen van relaties. Maar toch wordt dit door de meeste bedrijven vergeten. Het is belangrijk om content te maken waar de lezer ook daadwerkelijk iets aan heeft en wat ze dus graag tot zich willen nemen. Help de lezer en laat ze zichzelf speciaal voelen. Op deze manier ga je van de conversatie naar het bouwen van een relatie. Mark Schaeffer zei het als volgt: “Je content groeit en bloeit alleen als je het water geeft”. Maak van je bezoekers betrokken fans. De webredacteuren, content specialisten en online marketeers nemen dus steeds meer de rol van community manager aan.

6. Content moet makkelijk deelbaar zijn

Iedereen vindt het leuk dat de content die hij of zij produceert, gedeeld wordt door anderen. Wat let je om ervoor te zorgen dat deze content ook makkelijk deelbaar is? Denk dus bij alles wat je creëert na over hoe dit eenvoudig gedeeld kan worden. Hierbij doel ik niet alleen op de social share buttons, nee dit gaat juist veel verder. Met de juiste SEO plugins zorg je er voor dat je content er mooi uitziet wanneer deze gedeeld wordt, zorg daarnaast voor de juiste beschrijvingen bij afbeeldingen. Op deze manier zorg je ervoor dat je content nog beter deelbaar en ook vindbaar wordt.

Zoals CC Chapman al aankaartte: ‘Content is niet nieuw, want vroeger tekenden mensen ook al hiërogliefen in grotten’. Het maken van content is dus eigenlijk vrij eenvoudig, de echte valkuil zit hem in het creëren van aantrekkelijke content, dit is een stuk lastiger. Goede content maken kost tijd, dus maak hier dan ook de tijd voor. En onthoud: fouten maken is niet erg, want je leert het door te vallen en weer terug op te staan!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF