Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Hotjar: een all-in-one optimalisatie tool voor je website

Door: Ineke Waas

Geschatte leestijd: 2 minuten

Als je een website of webshop hebt, dan weet je dat het testen van verschillende onderdelen op je website van wezenlijk belang is. Het uiteindelijke doel van testen is het verhogen van het aantal conversies. Sinds kort hebben we een nieuwe conversie optimalisatie tool opgenomen in ons portfolio: Hotjar. We zijn erg enthousiast en delen graag met je waarom en hoe we de tool inzetten om jouw website beter te laten converteren.

Gebruikerservaring verbeteren & conversies verhogen

Groot voordeel van Hotjar is de combinatie van 7 tools binnen één omgeving. Door gebruik te maken van alle onderdelen kunnen we het gedrag van je bezoekers analyseren en op basis daarvan onderbouwd advies afgeven. Je komt er achter wat wel werkt op je website en wat niet. En in plaats van te gissen naar de wensen van je bezoekers, leer je denken als je bezoeker. Met deze waardevolle informatie kun je gaan optimaliseren: je verbetert de gebruikerservaring om je conversies te verhogen. De mogelijkheden die Hotjar biedt worden ook via andere tools aangeboden, maar niet binnen één omgeving. Het grote voordeel van Hotjar is dus dat we – om te beschikken over alle opties – slechts één keer een code aan je website hoeven toe te voegen.

De tool biedt de volgende 7 onderdelen:

  • Heatmaps
  • Opnames van bezoeken aan de website
  • Funnel analyse
  • Formulier analyse
  • Feedback Polls
  • Surveys (enquêtes)
  • Werving van deelnemers aan bijvoorbeeld gebruikersonderzoek

Met Hotjar inzicht in het gedrag van je bezoekers 

Onderstaand bespreek ik de opties die mij de mogelijkheid geven om aanvullende en ondersteunende input te verzamelen wanneer ik bijvoorbeeld een expert review van een website of een analyse van Google Analytics data uitvoer. De heatmaps geven aan waar bezoekers klikken en in hoeverre ze scrollen. Zo kun je bijvoorbeeld achterhalen of bezoekers proberen te klikken op elementen die helemaal niet klikbaar zijn. Via de opnames van bezoeken aan de website kun jezelf helemaal inleven in een bezoeker; je kunt zien hoe ze navigeren over de site en of ze ergens vastlopen. De funnel analyse laat zien op welke (groepen) pagina’s de meeste bezoekers afhaken en waar je dus het beste kunt beginnen met optimaliseren. Met de formulier analyse kun je nog een stap dieper kijken op pagina’s met formulieren. Per formulierveld kun je inzichtelijk krijgen hoe lang bezoekers erover doen om deze in te vullen, hoe vaak ze het opnieuw invullen of leeg laten en hoeveel bezoekers daar afhaken.

Via Hotjar gebruikersfeedback verzamelen

De andere tools zijn meer gericht op het verzamelen van feedback en dus het beantwoorden van de ‘waarom’ vraag. Met deze informatie leer je je bezoeker en zijn of haar beweegredenen kennen. Hoe beter je je bezoeker kent; hoe gerichter je kunt inspelen op hun wensen. Via polls kun je eenvoudig vragen om feedback aan bezoekers van je website, bijvoorbeeld waarom ze een pagina verlaten, wie ze zijn, of wat ze van de geboden informatie vinden. De survey biedt je de mogelijkheid om een vragenlijst(je) op te stellen en deze bijvoorbeeld ook via email te verspreiden. Tot slot kun je bezoekers aan je website vragen om deel te nemen aan bijvoorbeeld een gebruikersonderzoek via de werving optie.

Hotjar biedt dus veel verschillende mogelijkheden om ons en jou te helpen bij het optimaliseren van je website. Wil je meer weten over deze tool en de korting die wij aan kunnen bieden? Neem dan contact met ons op!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF