Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

12 oktober 2017

Tribal is een smeltkroes van creatieve & kundige mensen met allen hetzelfde doel, de klant zo goed mogelijk begeleiden zodat deze zo veel mogelijk rendement kan behalen met zijn/haar website.

Lees meer over mij >>

HTTPS vanaf 17 oktober “verplicht” voor je website

Door: Gerk Mulder

Geschatte leestijd: 1 minuut

Vanaf 17 oktober worden websites en webshops zonder SSL certificaat afgestraft door Google. Is je website na deze datum niet van HTTPS voorzien? Dan krijgen bezoekers een waarschuwing dat je site niet betrouwbaar is. Een ontwikkeling die een grote impact op je bezoekers en imago heeft. Als online marketing bureau adviseren we dan ook dringend om per direct actie te ondernemen. Lees in dit artikel wat je moet weten.

 

De achtergrond

In 2014 deed Google een oproep om HTTPS als standaard te gaan gebruiken voor alle websites. Google heeft hiervoor drie redenen, die allemaal voortkomen uit de wens om een veiliger internet te creëren. Deze redenen zijn:

  • Authenticatie
  • Gegevensintegriteit
  • Encryptie

Al deze redenen hebben te maken met kwesties die spelen rondom communicatie op het web. In 2014 zei Google dat het hebben van HTTPS een extra ranking factor zou zijn in de zoekresultaten. Ook gaven ze aan dat het niet hebben van HTTPS geen reden was voor een penalty, tenminste niet volgens het algoritme. Op dat moment leek de noodzaak om HTTPS voor je site te implementeren dus niet groot.

 

Veiligheid websites in beeld

Echter, in september 2016 kondigde Google aan dat ze in 2017 zouden beginnen met het tonen van de veiligheid van een website in de adresbalk van Chrome versie 56 en hoger. Op dat moment enkel nog voor pagina’s die een wachtwoord en/of creditcard gegevens vragen. Inmiddels weten we dat dit het begin is van een lange termijn plan om alle onveilige pagina’s als onveilig te bestempelen.

Google heeft uit een aantal onderzoeken geconcludeerd dat gebruikers de afwezigheid van HTTPS niet als een waarschuwing zien. Iets dat wel zou moeten. Daarom neemt Google de extra stap om gebruikers te waarschuwen in de Chrome browser dat de site die ze bezoeken en waar ze informatie invullen niet veilig is. Een ontwikkeling met grote impact, aangezien meer dan 73% (bron) van de internetgebruikers deze browser gebruikt.

 

Gevolgen HTTPS “verplichting”

Als onderdeel van hun lange termijn plan gaat Google vanaf 17 oktober ook pagina’s met contact en e-mailformulieren die site breed zijn geïmplementeerd van waarschuwingen voorzien. Dit heeft verschillende gevolgen:

  • Onveilige servers en websites zullen steeds meer een daling gaan ervaren in de organische rankings
  • Bezoekers worden potentieel afgeschrikt door de waarschuwing dat een site niet veilig is
  • Onveilige websites krijgen zeer waarschijnlijk te maken met lagere CTR en conversie ratio door de waarschuwing.

Essentieel dus om hier indien nog niet gedaan per direct actie op te ondernemen.

 

De toekomst: afstraffen onveilige domeinen

De verwachting is dat de volgende stap het straffen van onveilige domeinen zal omvatten. En Google kennende, zullen ze starten met de grotere commerciële platformen. Zorg dus dat je bijblijft met de ontwikkelingen en dat je website of webshop aan de nieuwste eisen voldoet.

Mocht je vragen hebben over dit onderwerp, aarzel dan niet om contact op te nemen voor advies, praktijkervaringen en migratie opties. We kijken graag met je mee.

Discussie- 1 reactie

Bernard van Schinkel

23 oktober 2017, 13:23

Echt een top artikel! Hier hebben we iets aan.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF