Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Hyves of Facebook? Het maakt wat los!

Door: Mark van de Laak

Geschatte leestijd: 1 minuut

Vanmorgen heeft Tribal Internet Marketing een persbericht verstuurd over de opkomst van Facebook en of dat ten koste gaat van Hyves in Nederland. Inmiddels zijn er op Twitter en Marketingfacts hevige discussies losgebarsten. Hieronder voor de volledigheid het persbericht.

Hyves of Facebook? Strijd om Nederlandse gebruiker losgebarsten

‘Film betekent definitieve doorbraak Facebook in Nederland’

Sinds gisteren draait de film ‘The Social Network’ in de Nederlandse bioscopen. De film gaat over Facebook, het grootste sociale netwerk ter wereld. Ook in ons land groeit het aantal gebruikers snel. De vraag is of Facebook het kan winnen van Hyves, dat in Nederland nog steeds erg populair is. Op de website www.hyves-of-facebook.nl wordt de stand bijgehouden.


Leegloop Hyves?
Op de vandaag gelanceerde website wordt simpelweg weergegeven hoeveel leden beide netwerken hebben in Nederland. Initiatiefnemer is Tribal Internet Marketing uit Den Bosch. Mark van de Laak  van Tribal verwacht dat de film zal leiden tot de definitieve doorbraak voor Facebook in Nederland:

“Op dit moment is Hyves met ruim 8 miljoen leden in Nederland veruit het grootste sociale netwerk. Maar steeds meer Nederlanders stappen over naar Facebook. Mensen blijven niet op twee netwerken actief en daarom verwacht ik dat Hyves in de komende jaren uiteindelijk  leegloopt. Een film als deze zal de aandacht nog meer vestigen op nieuwkomer Facebook ”.


Half miljard gebruikers
Facebook is het grootste netwerk ter wereld met op dit moment 548.000.000 gebruikers. In Nederland hebben tot nu toe 3.087.100 mensen een pagina aangemaakt. Hyves telt daarentegen ruim 8.700.000 Nederlandse leden.


Redenen groei Facebook in Nederland
In een notendop zijn de volgende redenen aan te wijzen voor de groei van Facebook in Nederland. Facebook is:

  • Internationaal georiënteerd
  • Rustiger vormgegeven
  • Gebruiksvriendelijker
  • Interessanter voor ontwikkelaars en adverteerders

Van de Laak licht de voordelen toe:

“Steeds meer mensen onderhouden internationale contacten, Facebook is hiervoor uitermate geschikt. Verder is een veel gehoorde reden dat Facebook rustiger en gebruiksvriendelijker is vormgegeven. Al zullen er ook mensen zijn die juist gecharmeerd zijn van de drukkere uitstraling van Hyves. Tenslotte stelt Facebook zich open voor ontwikkelaars, die op hun beurt allerlei slimme applicaties en games ontwikkelen die de populariteit ten goede komen. Tenslotte biedt Facebook adverteerders een interessanter advertentiemodel.”

Discussie- 2 reacties

John Hijnen

29 oktober 2010, 15:58

Facebook lijkt meer gericht op puur contact met familieleden naar mijn idee.
Hyves is wat speelser (of noem het kinderachtiger)
Overigens zijn het aantal Nederlandse leden van Facebook realistischer dan het aantal leden van Hyves. Tik op Hyves maar een willekeurige, veelvoorkomende naam in in het zoekscherm en er zullen duizenden 0 profielen tevoorschijn komen. PER GEZOCHTE NAAM! Miloenen profielen zijn ongebruikt op Hyves.
Ongeveer de helft logt minstens 1x per maand in , dus ongeveer 5 miljoen profielen wordt niet of nauwelijks gebruikt.
Overigens vind ikzelf Hyves leuker en beheer dan ook http://www.fuckfacebook.hyves.nl
En op http://www.hyves-of-facebook.nl wordt het oude Hyveslogo gebruikt 😉

Reageer hier op

Metareporter » Facebook troeft Hyves af op eigen terrein

2 december 2010, 10:44

[…] miljoen per maand indrukwekkend zijn, denkt Van de Laak dat Facebook de lokale speler uiteindelijk kannibaliseert: Op dit moment is Hyves met ruim 8 miljoen leden in Nederland veruit het grootste sociale netwerk. […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF