Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

iCampus is eenvoudig

Door: Michiel de Nijs

Geschatte leestijd: 1 minuut

Met de lancering van iCampus is Nederland een sociaal netwerk rijker geworden. Na het succes van onder andere Kamernet en Lexa heeft de Skwortsow Koster Media Group nu haar pijlen gericht op Nederlanders en Belgen die willen praten over hun interesses.

Om toegang te krijgen tot het netwerk moet je beschikken over een profiel. Het netwerk is dan ook volledig afgeschermd en wordt niet geïndexeerd door de zoekmachines. Je profiel kun je aankleden met foto’s, video’s en verschillende gadgets. Het opleuken van het profiel blijft beperkt tot de inhoud, de vorm is strak en lijkt qua kleur veel op Facebook.

Binnen iCampus kun je geen profielen bekijken van gebruikers die niet tot je vrienden behoren. Het is alleen mogelijk om profielen van directe vrienden (eerstegraads) en vrienden van vrienden (tweedegraads) te bekijken. Hiermee biedt het netwerk de gebruiker aanzienlijk minder amusementswaarde dan bijvoorbeeld Hyves omdat het bekijken van de profielen van onbekenden maar beperkt mogelijk is. Nieuwe mensen ontmoet je voornamelijk in een publieke groep.

Het netwerk biedt de gebruiker de mogelijkheid om lid te worden van een groep of er zelf een op te richten. Enkele populaire groepen op dit moment zijn: ‘Spiritualiteit en gezelligheid’, ‘Frans Bauer’ en ‘Nudisten/naturisten en sauna’. Een groep bestaat uit een pagina waar berichten kunnen worden geplaatst zoals op een regulier forum. Dit is de enige manier om met onbekenden in contact te komen. Dit betekent dat nieuwe vrienden die elkaar binnen iCampus ontmoeten altijd een gedeelde interesse zullen hebben.

Voor de bestaande sociale netwerken zal iCampus geen concurrent zijn. Daarvoor biedt het gebruikers te weinig functionaliteiten en mogelijkheden tot zelfexpressie. Er zijn natuurlijk ook internetgebruikers die dit ‘gebrek aan’ als positief beschouwen. Hierdoor raken zij namelijk sneller vertrouwd met het medium en het gebruik ervan. Dit is dan ook wellicht de doelgroep die iCampus hiermee wil bereiken.

Deze blogpost is eerder verschenen op Molblog.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF