Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

ICT Barometer: gebrekkige websites belemmeren on-line zaken doen

Door: Lenny de Rooy

Geschatte leestijd: 1 minuut

Gisteren publiceerde Ernst & Young de nieuwe onderzoeksresultaten van hun tweemaandelijkse ICT Barometer. Hieruit blijkt, dat gebrekkige websites voor managers het grootste obstakel zijn bij het on-line zaken doen. Maar liefst 52% noemt dit als een beperkende factor.

Dat is natuurlijk een ontzettende gemiste kans.

Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership:

“Voor 2006 waren de totale ICT-uitgaven van Nederlandse bedrijven en overheid ruim 30 miljard euro. Dan is het toch onzakelijk te noemen dat de helft van bedrijven niet investeert in een goede website. Een website vergt immers een relatief kleine investering, maar vormt tegelijkertijd wel een factor die medebepalend is voor de omzet.”

Het argument dat de betreffende producten / diensten niet geschikt zijn voor e-commerce (door 33% van de manager genoemd als obstakel voor on-line zaken doen) zou geen reden mogen zijn voor verwaarlozing van de website. Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat het grootste deel van de managers zeer regelmatig op internet op zoek gaat naar informatie over leveranciers, prijzen vergelijkt en offertes opvraagt. Ook al kunnen de producten van de leveranciers niet via de website verkocht worden, dan nog kan de website een grote toegevoegde waarde hebben in de oriëntatiefase. Deze bevindingen komen overeen met andere onderzoeken, waaruit blijkt dat ook consumenten zich vaak eerst via internet oriënteren, om vervolgens in een fysieke winkel de daadwerkelijke aankoop te doen.

Een duidelijke conclusie die uit het rapport gehaald kan worden, is dan ook dat leveranciers zouden moeten investeren in de usability van hun website.

Voor B2B websites gelden doorgaans net iets andere usability adviezen dan voor websites gericht op consumenten. Zo is het besluitvormingsproces vaak langer: er kunnen maanden zitten tussen de eerste oriëntatie en de daadwerkelijke aankoop. De websites van B2B organisaties moeten dan ook gericht zijn op terugkerende bezoekers en verschillende typen informatie bieden, afhankelijk van in welke fase van de koopcyclus de klant zich op dat moment bevindt.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF