Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Information overload? Zo blijf je op de hoogte van SEO!

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 3 minuten

In de wereld van SEO draait het voornamelijk om kennis en ervaring. Dit doe je onder andere op door te leren van je collega’s, te sparren met je klanten en te lezen. Heel veel te lezen. Anno 2012 is er zoveel informatie beschikbaar, dat je niet eens weet waar te beginnen. Weet je het wel, dan loop je al snel tegen het probleem aan dat je ‘nog-te-lezen-lijst’ sneller groeit dan je ‘al-gelezen-lijst’. Frustratie alom! Ook ik heb met hetzelfde probleem geworsteld, maar heb nu een goede manier gevonden om toch zoveel mogelijk mee te krijgen. In dit artikel deel ik mijn methode graag met je.

Het begint met informatie

Voordat je aan de slag kunt met lezen, zul je eerst moeten weten waar je interessante informatie kunt vinden. Bepaal daarom allereerst waar je meer over wilt weten, of waarvan je graag op de hoogte wilt blijven. In dit artikel ga ik er vanuit dat je geïnteresseerd bent in SEO, maar in principe werkt het voor iedere branche en ieder onderwerp.

Met tools als Topsy of Followerwonk ga je op zoek naar influencers op Twitter. In onderstaande afbeelding zie je dat ik gezocht heb of het woord ‘seo’ samen met ‘blogger’, ‘editor’, ‘director’ of ‘founder’ voorkomt. Dit levert meteen een groot aantal resultaten op, gesorteerd op aantal volgers. Kijk je naar het eerste resultaat, dan zie je dat Danny Sullivan redacteur is van SearchEngineLand.com. Op die website zie je dat er regelmatig nieuwe artikelen geschreven worden over SEO. Interessant dus om dit blog te gaan volgen.

Op deze manier ga je op zoek naar meer interessante blogs. Onderstaand alvast een klein overzicht van een aantal blogs die ik aanraad te volgen:

RSS Feeds & Google Reader

Als je een aantal interessante websites hebt gevonden, kun je ze uiteraard telkens bezoeken om te zien of ze iets nieuws hebben geschreven. Met een 5-tal websites is dit goed te doen, zijn het er tientallen, dan wordt het al snel een dagtaak. Dat is waar RSS feeds om de hoek komen kijken.

Een RSS feed is in feite een geautomatiseerd overzicht van bijvoorbeeld blogposts op een website. Door gebruik te maken van een RSS lezer, zoals Google Reader, verzamel je alle informatie op één plek. Dat scheelt je dus enorm veel tijd.

Veel blogs hebben een RSS feed waar je je op kunt abonneren. Vaak vind je dit terug in de sidebar, herkenbaar aan het RSS logo. Wanneer je de RSS feed niet gemakkelijk kunt vinden, kun je gebruik maken van de RSS Subscription Extension voor Google Chrome. Is er een RSS feed aanwezig, dan verschijnt het icoontje in de adresbalk. Als je erop klikt, zie je een of meerdere RSS feeds waarop je je kunt abonneren.

Convergeren

So far so good! Je hoeft nu alleen nog maar dagelijks je Google Reader te openen om op de hoogte te blijven. Met slechts een paar abonnementen gaat dat vast lukken, maar ik denk dat je snel zult merken dat je het niet bij kunt houden.

Persoonlijk wil ik graag snel kunnen scannen op interessante artikelen. Google Reader biedt die mogelijkheid voor mij niet, het scant niet lekker en is visueel ook niet heel aantrekkelijk. Flipboard daarentegen biedt die visuele ervaring wel. De kopjes zijn lekker groot, afbeeldingen springen eruit, en je navigeert gemakkelijk door alle artikelen heen. Perfect om net die artikelen eruit te pikken die je interesseren.

Een probleem echter, Flipboard leest niet lekker en biedt geen mogelijkheid bepaalde artikelen op te slaan om later nog eens te lezen. Daarom gebruik ik Flipboard ook enkel om juist die artikelen te vinden die ik wil lezen. Flipboard is overigens beschikbaar voor iPhone, iPad of Android.

Eindelijk. Lezen!

Dagelijks probeer ik Flipboard even te openen om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws, interessante ontwikkelingen of praktijkcases. Snel scan ik alles en sla artikelen op die ik op een later moment wil lezen. Get Pocket helpt me hierbij.

Wanneer je beide apps op bijvoorbeeld je telefoon hebt geïnstalleerd, kun je artikelen in Flipboard opslaan in Get Pocket. Ze worden dan automatisch aan je ‘nog-te-lezen-lijst’ toegevoegd. De kracht van Get Pocket is dat het enkel het artikel laat zien dat je wilt lezen. Er is geen reclame, er zijn geen comments, kortom, er is geen verdere afleiding. Het mooie is ook dat Get Pocket onthoud waar je gestopt bent met lezen, mocht je een artikel niet in een keer gelezen krijgen.

Het lijkt een heel gedoe, maar wanneer je bovenstaande toepast, hoef je alleen nog maar gebruik te maken van Flipboard en Get Pocket. De ene om te scannen en op te slaan, de andere om te lezen. Deze methode helpt mij in ieder geval op de hoogte te blijven. Ik ben erg benieuwd hoe jij op de hoogte blijft en of je hier iets aan hebt.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF