Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Ingrijpende verandering Google Shopping

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Misschien heb je het al gezien, maar sinds kort zijn de Google Shopping resultaten ingrijpend veranderd. De meest prominente etalage in de zoekmachine waar afbeeldingen van producten tentoongesteld worden, is voortaan ook toegankelijk voor andere prijsvergelijkers. Wat deze verandering voor jou als adverteerder betekent, leggen we in deze blog graag uit.

 

Nieuw: prijsvergelijkers in Google Shopping

Drie maanden nadat de EU Google op de vingers heeft getikt wegens machtsmisbruik, heeft het bedrijf Google shopping aangepast om aan de regels te voldoen. Een flinke aanpassing, want Google heeft ervoor gekozen om prijsvergelijkers zoals vergelijk.nl en beslist.nl toegang te geven tot Google Shopping. Tijd dus om hier even verder in te duiken.

 

Winkel in een winkel

Google Shopping is een soort digitale etalage in de zoekmachine die het beste omschreven kan worden als een winkel in een winkel in een winkel. Bijvoorbeeld: een webwinkel betaalt een doorkliktarief aan een prijsvergelijkingswebsite, die weer een doorkliktarief betaalt aan Google. Allemaal partijen die zich positioneren tussen de potentiële klant en zijn of haar aankoop. Momenteel zijn vrijwel alle posities in Shopping nog van Google, maar als je goed zoekt kun je ook al advertenties tegenkomen van bijvoorbeeld vergelijk.nl.

Nieuw in Google Shopping: prijsvergelijkers

 

Hoe werkt het adverteren in Google Shopping?

Deze nieuwe manier van adverteren werkt hetzelfde als adverteren met Google. Zodra je op een advertentie van Vergelijk klikt, leidt deze direct naar de website. Hetzelfde dus als bij een advertentie van Google. Met deze nieuwe aanpak komt er dus eigenlijk een concurrent met plaatsingen bij die ook mee kan bieden in het veilingsysteem.

 

Blijf monitoren

Of dit invloed gaat hebben op de hoogte van de klikprijzen is nog niet duidelijk. Het is noodzakelijk dat we dit de komende tijd goed blijven monitoren en Google Shopping campagnes waar nodig optimaliseren. We zullen de situatie op de voet volgen en houden jullie op de hoogte als er de komende tijd nog meer wijzigingen plaatsvinden.

Meer weten over de veranderingen in Google Shopping? Neem dan contact op met jouw SEA specialist en kijk op het RIFF blog voor meer actueel online marketing nieuws.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF