Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Inspiratieloos? 4 tips om nieuwe content ideeën te bedenken

Door: Ben Van Bokhoven

Geschatte leestijd: 3 minuten

Nieuwe ideeën voor je content bedenken kan soms een behoorlijke uitdaging zijn. Het ene moment verzin je het ene idee na het andere, terwijl je het andere een uur lang naar je scherm zit te staren. Last van zo een inspiratieloos moment? Ga dan aan de slag met de volgende vier tips om nieuwe content ideeën te bedenken.

Dit artikel  verscheen eerder op Marketingtribune.nl.

Duik onder in de data

De meeste bedrijven, dus ook die van jou, beschikken vaak over een gigantische bak met data. Denk aan de statistieken van je website, maar ook bijvoorbeeld data uit social media of je e-mails (of CRM systeem). Uit deze bronnen kun je ongelofelijk veel bruikbare informatie halen die je een kijkje geven in het zoekgedrag van je bezoekers. Welke content slaat aan en welke jaagt bezoekers juist direct weg? En welke interne zoekopdrachten zie je veel terug? Het zijn zomaar enkele manieren om nieuwe ideeën en/ of de effectiviteit van je content te bekijken.

Wil je een stap verder? Dan biedt predictive analytics je mogelijk een blik in de toekomst. Handig als je nu al wilt weten welke content over een aantal maanden/ jaren relevant is en je jouw concurrentie een stap voor wil zijn.

 

Google knows all

Google lijkt soms alles te weten en evolueert constant. Zeker met de invoering van technologieën zoals het Google RankBrain algoritme leert de zoekmachine een stuk sneller dan wij mensen. Google is dan ook een dankbare bron om nieuwe content ideeën en/ of zoekwoorden te achterhalen. Heel kort door de bocht zijn er drie manieren om nieuwe ideeën op te doen:

  • Ga op zoek in de zoekmachine zelf door zoektermen in te voeren en de suggesties en gerelateerde zoekopdrachten te bekijken. Ook kun je bijvoorbeeld blogs rondom bepaalde zoektermen achterhalen door in Google “allintitle:ZOEKWOORD A & B” of “intitle:ZOEKWOORD” te gebruiken. Hierbij krijg je enkel webpagina’s te zien die deze zoekwoorden bevatten
  • Wil je graag een patroon ontdekken in het zoekgedrag? Gebruik dan Google Trends en zie hoe het zoekgedrag rondom een bepaald zoekwoord in de tijd evolueert
  • De derde optie (en vaak een bron van bruikbare info) is de Google AdWords Zoekwoordplanner. Voer hier zoekwoorden in en het programma laat niet alleen het maandelijkse zoekvolume zien, maar ook gerelateerde termen

 

Vraag het je klantenservice

Bij veel bedrijven zijn marketing en klantenservice beperkt met elkaar verbonden. Een gemiste kans, want eerlijk is eerlijk: sommige marketeers denken soms te veel vanuit hun ivoren toren. De klantenservice heeft daarentegen juist dagelijks contact met de (eind)gebruiker en weet daarom goed wat er speelt.

Dit is dan ook een ideale manier om bijvoorbeeld veel gestelde vragen te achterhalen en in contentvorm op je website of social kanalen te verspreiden. En een bonusvoordeel: hoe meer vragen op je al beantwoord op je site, hoe minder extra contact nodig is met de klantenservice. Daarnaast voorzie je jouw potentiële klant beter van de gewenste informatie, wat de conversiekans verhoogt.

Tip: kijk ook eens bij de veel gestelde vragen van andere websites binnen de branche. Je hoeft het wiel niet altijd opnieuw uit te vinden.

 

Gebruikersonderzoek

Wie kent de informatiebehoefte van een gebruiker beter dan de persoon zelf? Of althans, in de meeste gevallen. Het is dan ook zeker interessant om gebruikersonderzoek uit te voeren om je doelgroep te leren kennen en te achterhalen welke soort content interessant is. Dit kun je op verschillende manieren doen.

Wil je echt de diepte in? Dan zijn bijvoorbeeld interviews, panels of uitgebreide (online) enquêtes interessant. Heb je echter weinig budget? Dan zijn exit surveys een interessante bron van informatie waarmee je niet alleen de effectiviteit van pagina’s kunt achterhalen, maar ook wat een bezoeker wel en niet interessant vindt.

 

Gebruik online tools

Tegenwoordig zijn er ook volop online tools te vinden die het bedenken van nieuwe ideeën voor je uit handen nemen. Bekende voorbeelden zijn BuzzSumo.com, HubSpot’s Blog Topic Generator, UberSuggest en Answerthepublic.com. Handig aan de laatste twee is dat ze ook Nederlandse zoektermen geven én gratis zijn. Kijk dus eens rond en doe er je voordeel mee. Onderstaand een voorbeeld van ideeën rondom content marketing via Answerthepublic.

Tips om nieuwe content ideeën te bedenken

 

Kom met een relevant verhaal

Bovenstaande manieren zijn slechts een paar voorbeelden hoe je aan nieuwe content ideeën kunt komen. Vergeet echter niet dat een idee één ding is, maar relevante content een tweede. Ga dus altijd op zoek naar de juiste invalshoek en zorg dat jouw content aansluit bij de behoefte van je bezoekers. Pas dan haal je echt het optimale uit je content marketing.

Ook iets  voor jou? Lees dan meer over de (eindeloze) mogelijkheden van content marketing, bekijk meer handige tips op het Tribal blog of vraag het onze contentspecialist, we inspireren je graag!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF