Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Instagram Advertenties – Een goed idee?

Door: Roel Verzantvoort

Geschatte leestijd: 4 minuten

Met een commercieel moederbedrijf als Facebook, was het te verwachten dat er ook advertenties op het populaire netwerk Instagram zouden gaan verschijnen. De afgelopen tijd heeft Instagram pilots gedraaid met een aantal grote merken zoals Disney, Electronic Arts, The Gap, Ben en Jerry’s, Michael Kors en Taco Bell. Vanaf 30 september 2015 zal het adverteren via Instagram beschikbaar worden voor alle adverteerders.

Groei Instagram

Instagram, een dienst waar je foto’s makkelijk kan bewerken en uploaden, werd in  2012 gekocht door Facebook en sindsdien is de groei van dit netwerk explosief gestegen tot ongeveer 2 miljoen gebruikers  in Nederland en meer dan 300 miljoen wereldwijd. Facebook – medeverantwoordelijk voor de enorme groei van Instagram – heeft zijn advertentie-ervaring en faciliteiten gebruikt om de advertenties mogelijk te maken voor Instagram.

Ads op Instagram een goed idee?

Met wereldwijd een bereik van meer dan 300 miljoen gebruikers, waarvan ongeveer 2 miljoen gebruikers in Nederland, is het in potentie zeker interessant. Afhankelijk van de doelstellingen die aan de campagne worden verbonden, kan dit een grote bijdrage leveren aan de naamsbekendheid, bezoekersaantallen en zelfs verkopen.

Maar staat adverteren op Instagram niet haaks op de basisgedachte achter het platform? Of kan het toch werken zonder consumenten meteen weg te jagen? Instagram is immers een plek voor inspiratie en ontdekkingen. Als je kijkt naar de customer journey ben ik persoonlijk benieuwd of de gebruikers van het platform al echt een aankoop willen doen of dat ze zich bevinden in een voorfase van de aankoopfase. Nu zorgt content op Instagram voor inspiratie waardoor consumenten zin krijgen om op de website van een bepaald merk te gaan kijken omdat ze benieuwd zijn wat er nog meer voor moois te zien is.

Als het klopt dat gebruikers nog niet echt in de fase zitten om een aankoop te doen, dan lopen bedrijven die willen adverteren ook het gevaar dat de gebruikservaring vermindert. Zodra mensen zich gaan irriteren aan ads is dat niet alleen slecht voor je merknaam maar ook voor Instagram zelf. Een negatieve gebruikservaring is voor veel mensen reden om een sociaal platform te verlaten.

Hoe werkt hetInstagram fotoad

Het opzetten van een Instagram advertentie is vrijwel identiek aan het opzetten van advertenties op Facebook.  Net zoals het adverteren op Facebook, kan er gebruik worden gemaakt van een aantal variabelen waarop er getarget kan worden. Zo kan de adverteerder de doelgroep bepalen op basis van leeftijd, geslacht en interesses. Op basis van deze variabelen  zal de advertentie worden vertoond in de tijdlijn van de gebruiker.

Daarna kan er bij het opzetten van de advertenties gekozen worden uit verschillende mogelijkheden. Zo kan er gekozen worden uit foto advertenties, carrousel advertenties, video advertenties en link advertenties.

Foto Advertenties
De meeste neutrale en basic manier van adverteren zijn de foto advertenties. Deze wijken nauwelijks af van de “normale” berichten die geplaatst worden, met als uitzondering dat er “Sponsored” boven de afbeelding/bericht staat.

Deze advertenties dragen bij aan de branding en zichtbaarheid van het merk.

Carrousel Advertenties
De carrousel advertenties; hierbij kan je meerdere foto’s binnen één advertentie laten zien. De gebruiker kan dus als het ware door de afbeeldingen heen scrollen.

Door middel van het gebruik van meerdere afbeeldingen kan je een banner opsplitsen in aparte afbeeldingen die een geheel vormen, zoals het voorbeeld laat zien. Hier kan je dan per afbeelding nog buttons toevoegen om de Call – to –action te verduidelijken.
instagram carrousel

Deze advertenties dragen bij aan de branding en zichtbaarheid van het merk. Daarnaast bieden zij de mogelijk om een actie te promoten, wanneer er slim gebruik wordt gemaakt van foto’s.

Video Advertenties
De video advertenties zijn korte filmpjes van maximaal 15 seconden.

Deze advertentiemogelijkheid is ideaal om de interesse te wekken, door bijvoorbeeld een trailer of voorproefje van een nieuw product te laten zien. Er is helaas geen mogelijkheid om een link/website aan de video te koppelen.  Echter kan je deze wel in je profiel weergeven. Het gaat bij deze advertenties dus alleen om het trigeren en het bereiken van de doelgroep.

Link AdvertentiesInstagram Linkad
Bij de link advertenties kan je een button meegeven met een call- to –action. Hierdoor kan je producten, nieuwsbrieven, applicaties en pagina’s promoten. Zodra er op de button geklikt wordt komt de bezoeker direct op de betreffende website.

Deze advertenties zullen we in eerste instantie het meest gaan tegenkomen. Voor iedere branche kan deze manier van adverteren interessant zijn. Zo kunnen B-2-B organisaties meer informatie geven van diensten/producten of inschrijvingen genereren. Voor webshops en B-2-C organisaties is het mogelijk direct verkopen te genereren.

Wanneer je gebruik maakt van Instagram Advertenties kan je gebruik maken van CPM (Kosten per duizend vertoningen) of CPC (Kosten per Klik).

Resultaten pilots

Aangezien het adverteren via Instagram nog maar beperkt beschikbaar is, zijn er nog weinig resultaten bekend.

Voorbeeldcase Mercedes
Mercedes  heeft een test gedraaid, waarbij ze Instagram advertenties koppelden aan dezelfde Facebook- campagne voor de GLA Compact SUV, die destijds is gelanceerd. Door zowel op Instagram als op Facebook te adverteren wilde Mercedes testen welke bron/kanaal het meeste binding met het merk had.

Deze branding-campagne had als gevolg dat zij konden concluderen dat wanneer een bezoeker twee advertenties (zowel op Facebook als Instagram) had gezien, er 54% meer bezoekers naar de website werden gegenereerd. Ook konden zij concluderen  dat de spontane naamsbekendheid met 14% was vergroot  wanneer zij advertenties hadden vertoond via Instagram. Het hele onderzoek is te vinden op: http://www.adweek.com/news/technology/mercedes-generated-54-more-traffic-running-ads-2-major-social-sites-160512 .

Voorbeeldcase Salesforce
Als tweede heeft een van de partners van Instagram, Salesforce, een Instagram-campagne gericht op engament en met link-advertenties gestart in diverse branches in  6 landen zoals;  Amerika, Canada, United Kingdom, Frankrijk , Duitsland en Australië.

Ondanks dat de resultaten gebaseerd zijn op klein aantal geeft het een redelijk inzicht. Ten eerste concluderen zij dat de CTR (doorklik percentage) op ongeveer 1,50% ligt. Hiermee ligt deze hoger dan de gemiddelde Facebook- campagne.  Ten tweede  ligt de CPC op hetzelfde niveau als die van een Facebook- campagne.

Als laatste (en belangrijkste) geven zij aan dat het aantal vertoningen een stuk lager ligt dan op Facebook, maar het bezoek van de gebruiker zou van betere kwaliteit zijn op basis van de binding. (Het hele onderzoek is te vinden op : https://medium.com/@salesforce/an-early-look-at-instagram-advertising-performance-f44f2718bf6 .

Inzetten of niet ?

Persoonlijk zie ik veel potentie in de eerder genoemde Link- advertenties, wanneer zij ook gekoppeld worden aan dezelfde Facebook- campagne. Omdat er een call –to- action kan worden toegevoegd, is het voor iedere branche mogelijk hun product of dienst onder de aandacht te brengen. Echter ben ik van mening dat voornamelijk webshops direct voordeel kunnen hebben doordat zij direct producten kunnen verkopen via Instagram.

Anderzijds zou de ervaring door advertenties kunnen worden verstoord, waardoor het een negatief effect kan hebben op de branding en naamsbekendheid.

Ik ga het effect van de ads op Instagram in ieder geval goed in de gaten houden:  tijd zal moeten uitwijzen of ads op Instagram toekomst hebben!

 

Bron grafiek Nederlandse Instagram Gebruikers: https://www.buzzcapture.com/content/uploads/2015/06/Schermafbeelding-2015-06-15-om-15.55.39.png

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF