Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Instagram bedrijfsprofiel biedt nieuwe kansen voor bedrijven

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 2 minuten

Instagram is afgelopen jaren uitgegroeid tot een volwassen social media platform met naar schatting 2,1 miljoen Nederlandse gebruikers. Een nieuwe ontwikkeling is het toevoegen van bedrijfsprofielen op Instagram. Maar wat kun je met zo een Instagram bedrijfsprofiel en welke kansen biedt het jouw bedrijf? Op deze en andere vragen geeft SEA specialist Pim antwoord in dit artikel.

Interessante functionaliteiten Instagram bedrijfsprofiel

In september vorig jaar schreef mijn collega Roel al het artikel Instagram Advertenties – Een goed idee? Hij gaf zelf antwoord op deze vraag door te zeggen dat Instagram veel potentie heeft. Ik deelde zijn mening in 2015 en nu, bijna een jaar later, ben ik helemaal overtuigd. Facebook is tenslotte tegenwoordig bijna een standaard kanaal in je online marketing inzet, maar ook Instagram wordt nu steeds interessanter voor zakelijk gebruik. Onderstaand meer over deze nieuwe ontwikkelingen en de voordelen die dit voor jou als ondernemer met zich meebrengt.

Gericht posts promoten op Instagram

Posts plaatsen op Instagram is niets nieuws, ook niet voor bedrijven. Wel is het binnenkort mogelijk om je goed presterende post te verrijken met een call-to-action button waardoor het voor de doelgroep nog gemakkelijker wordt om actie te  ondernemen. Hierbij kan je als bedrijf je eigen doelgroep targetten en geeft Instagram target suggesties.
De kansen van het Instagram bedrijfsprofiel voor bedrijven

Inzicht in statistieken Instagram volgers

Met de nieuwe ontwikkelingen gaat Instagram eindelijk alle gebruikersdata inzetten die het platform de afgelopen jaren heeft verzameld. Binnen je bedrijfsprofiel krijg je een stuk meer inzicht in belangrijke data rondom je doelgroep en volgers. Zo geeft het profiel inzicht in volgers aantallen, demografische informatie van jouw volgers, de prestaties van je posts en mijn persoonlijke favoriet: je ziet op welke dag en zelfs welk tijdstip jouw volgers online zijn. Onderstaand meer over deze segmenten.

Volgers aantallen
Binnenkort is het voor een bedrijf mogelijk om het verloop van het aantal volgers in te zien. Hiermee is het makkelijk inzichtelijk te maken hoeveel volgers je erbij hebt gekregen of juist hebt verloren sinds bijvoorbeeld een dag, week of maand ervoor.

Demografische informatie
In dit artikel gaf ik al eerder aan dat het mogelijk wordt je doelgroep te targetten. De informatie die daarvoor nodig is zal te vinden zijn in de statistieken van je bedrijfsprofiel. Hieronder een  voorbeeld hoe dit eruit ziet.

Geslacht en Leeftijd

De kansen van het Instagram bedrijfsprofiel voor bedrijven


Locatie

De kansen van het Instagram bedrijfsprofiel voor bedrijven


Prestaties van je posts

Zoals eerder gezegd kun je goed presterende Instagram posts promoten door hier een call-to-action knop aan toe te voegen. Het is hierbij natuurlijk van belang goed inzicht te hebben in de prestaties van je posts. Ook hier heeft Instagram naar geluisterd, want het bedrijfsprofiel laat zien hoe jouw posts de afgelopen 7 en 30 dagen hebben gepresteerd.

De kansen van Instagram bedrijfsprofielen voor bedrijven


Tijdstippen dat je volgers online zijn

Er wordt al jarenlang gespeculeerd over wat het juiste tijdstip is om posts te plaatsen. Omdat dit afhankelijk is van o.a. je branche en natuurlijk je volgers, is dit geen exacte wetenschap. Tot nu, want Instagram maakt het mogelijk precies te zien wanneer jouw volgers online zijn. Dit geeft een enorm strategische voordeel bij het inplannen van je posts.

Kansen van het Instagram bedrijfsprofiel voor bedrijven


Contactbutton

Met de volgknop kun je zowel persoonlijke als zakelijke Instagram profielen volgen. Het bedrijfsprofiel maakt het mogelijk om eenvoudig contact op te nemen met jouw bedrijf. Dit kan door middel van het sturen van een tekstbericht, een e-mail en door te bellen. Ook kan de route naar je bedrijf worden ingepland. Zo wordt het bezoekers langs alle kanten zo gemakkelijk mogelijk gemaakt om in contact met je op te nemen.

Kansen Instagram bedrijfsprofiel voor bedrijven

 

Instagram steeds interessanter voor bedrijven

In dit artikel heb ik mijn enthousiasme over de nieuwe ontwikkelingen van Instagram slecht kunnen verbergen. Dit komt omdat ik veel voordelen zie voor bedrijven en ook zeker voor de particuliere gebruiker van Instagram. Zo kunnen particuliere gebruikers beter onderscheid maken tussen persoonlijke en zakelijke profielen en eenvoudiger contact opnemen met bedrijven. Aan de andere kant krijg je als bedrijf beter inzicht in je volgers  waardoor het niet alleen mogelijk is om relevantere posts te plaatsen, maar deze ook nog beter af te stemmen op de activiteiten van je volgers.

Ik hoop dat de statistieken snel uitgebreid worden waardoor we ook meer inzicht krijgen in bijvoorbeeld interesses van de volger. Voor nu is het in ieder  geval een interessante ontwikkeling met mooie kansen voor bedrijven die Instagram inzetten.

Wil je weten hoe jij Instagram optimaal inzet voor jouw bedrijf of social media advies in het algemeen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en bekijk ook het Tribal blog voor de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied.

Discussie- 1 reactie

Mirjam

10 juni 2016, 16:43

Dag! Ik vroeg me af hoe je zo’n bedrijfsprofiel kunt aanmaken. Wij hebben al een account met onze stichting, maar hoe maak ik er een bedrijfsprofiel van?

Alvast bedankt!

Groeten Mirjam

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF