Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

22 april 2015

Betrek je gebruiker zo vroeg én zo vaak mogelijk in het ontwikkelproces. Op die manier is bijsturen eenvoudig en blijven de kosten lager.

Lees meer over mij >>

Is jouw mobiele site HOT or NOT?

Door: Annegien Bruins Slot

Geschatte leestijd: 1 minuut

Dat de mobiele telefoon en tablet qua gebruik en verkeer naar websites al een hele tijd in opkomst zijn is zo klaar als een klontje. In Google Analytics zie je zeer waarschijnlijk dat het verkeer vanaf mobiele telefoons en tablets veel dichter bij desktop verkeer ligt dan een paar jaar terug.

nieuwsbrief-afbeelding

Het kan zelfs zo zijn dat het grootste deel van je bezoekers al vanaf een mobiele telefoon je site bezoekt. Maar is je site hier wel klaar voor? Ook als je denkt dat je met je responsive website je bezoeker goed bedient, kan je nog voor verrassingen komen te staan.

Je mobiele website testen op gebruiksvriendelijkheid

We kunnen een heel aantal tools inzetten om online te onderzoeken tegen welke issues gebruikers aanlopen. Wat in de resultaten van deze onderzoeken vaak nog ontbreekt is het ‘waarom’ van het gedrag van gebruikers. Deze vraag kunnen we beantwoorden door in ons usability lab met mensen uit de doelgroep van jouw site een aantal scenario’s door te lopen. Hierbij zijn de volgende zaken belangrijk om rekening mee te houden.

  • Zorg dat je tijdens gebruikersonderzoek op minstens 2 van de 3 soorten apparaten test. Kijk hiervoor naar de statistieken: op welke apparaten is de hoeveelheid verkeer het grootst? Ga op deze apparaten het onderzoek uitvoeren. Doe dit op afzonderlijke dagen; de ervaring leert dat voor een klein aantal scenario’s een gebruikersinterview van een uur net voldoende is om op één apparaat uitvoerig aan de slag te gaan.
  • Houd er bij de respondentenwerving rekening mee dat de mensen die je uitnodigt het apparaat waar je op gaat testen ook voldoende vaak gebruiken. Op die manier voorkom je dat je op tablet issues tegenkomt die meer met het gebruik van een tablet in het algemeen te maken hebben dan met jouw website.
  • Maak tijd om de gebruikersinterviews bij te wonen! We horen regelmatig terug dat het voor onze klanten een openbaring is om te zien hoe hun website wordt gebruikt. Het verschil tussen gebruik op desktop en een mobiel apparaat blijkt soms onverwacht groot te zijn, waardoor elk gebruikersinterview de moeite waard is.

nieuwsbrief-tablet-onderzoek-labsneakpeek

Naast deze punten is het uiteraard van belang dat je zorgt dat content die je op site zet ook geschikt is voor alle apparaten. Met name bij teksten op banners wil dit nog weleens misgaan, waardoor banners op mobiele apparaten onleesbaar zijn.

Ben jij benieuwd naar hoe jouw website nou echt wordt gebruikt op een mobiel apparaat, en wil je dat we dat in ons lab voor jou gaan onderzoeken? Neem dan contact met ons op!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF