Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

03 oktober 2017

Het online ondernemen is een avontuur! Durf risico te nemen en fouten te maken, daar worden we allemaal slimmer van.

Lees meer over mij >>

Is jouw website al Sinterkerst-ready?

Door: Piet Penninx

Geschatte leestijd: 2 minuten

De R zit in de maand en dat betekent ‘traditiegetrouw’ dat de pepernoten weer in de schappen liggen en de discussie rondom de goedheiligman en zijn helpers van start kan gaan. Het betekent ook dat jij als marketeer of ondernemer alle zeilen bij moet zetten om ervoor te zorgen dat je website tijdens de feestdagen rankt. In dit artikel geef ik enkele handvaten om de weg naar de Sinterkerst succesvol af te ronden. 

Eckhart Tolle schreef in 1997 een boek over hoe je meer in het ‘nu’ kunt leven. Hoewel wat mij betreft ieder mens daar op persoonlijk vlak baat bij heeft, ligt het voor marketeers en strategen net wat anders. Een goede marketeer denkt namelijk maanden vooruit. Om marketingafdelingen te helpen ga ik in dit artikel dieper in op de timing van de marketingplannen rondom de feestdagen.

Bekijk allereerst de onderstaande grafiek (2012 -2017). Daarin zien we de zoektrends ‘Kerst’ (blauw) ten opzichte van ‘Sinterklaas’ (rood). Het is een beetje kort door de bocht maar toch kunnen we twee conclusies trekken:

  1. Sinterklaas verliest aan populariteit
  2. De aanloop naar de piek in verkeer start rond eind september

Kies de juiste targets

Omdat de feestdagen redelijk specifieke momenten in het jaar zijn, is het verstandig om de focusproducten daarop af te stemmen. Strikjes, nette pakken en jurken verkopen nu eenmaal beter rond de feestdagen dan dat ze in de zomer doen. Bedenk vooraf dus goed welke producten deze Kerst de aandacht verdienen en welke trends een rol spelen.

Maak daarbij gebruik van tools zoals de Adwords Keywordplanner om erachter te komen welke zoekwoorden relevant zijn tijdens de feestdagen. Onderstaande afbeelding laat bijvoorbeeld een extreme piek zien in december op voor het zoekwoord ‘strikje’.

Bepaal doelen en stel KPI’s op

Juist doordat er vooraf focusproducten zijn bepaald, kunnen doelen en KPI’s specifieker worden ingevuld. Wees hierbij zo concreet mogelijk zodat de evaluatie van de campagne meer waarde oplevert.

Onderstaand staan enkele basale voorbeelden, maar ze helpen je wel om richting te geven aan je strategie. Doelen waar je aan kunt denken met bijbehorende KPI’s:


Maak voor de berekeningen weer gebruik van de beschikbare tooling zoals bijvoorbeeld Search Console en Google Analytics. Search Console geeft misschien niet altijd de beste data maar geeft wel inzicht in vertoningen, average keyword rankings, CTR en kliks. Zet het filter op 90 dagen, zodat je de data van de afgelopen 90 dagen kunt gebruiken als benchmark. Vervolgens kun je voor alle zoekwoorden en bijbehorende pagina’s de data in kaart brengen en realistische doelen stellen.

Creëer een roadmap

Nu je weet wat je targets en je doelen zijn kun je concreet invullen hoe je de doelen gaat bereiken. Welke marketingmiddelen zet je in – en misschien wel belangrijker: hoe zorg je dat alle middelen op elkaar zijn afgestemd? Dat doe je met behulp van een contentkalender, of roadmap. In dit document plan je de activiteiten van nu tot aan eind december. Zorg ervoor dat afdelingen de kalender gezamenlijk invullen zodat het gezamenlijk doel helder is. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Development | Komt er een actiebanner in de header van de website voor de Kerst?
  • Mailing | Welke acties communiceren we deze feestdagen?
  • SEO | Komen er individuele landingspagina’s? Hoe staat de huidige content?
  • Content | Welke blogs worden intern uitgezet, welke extern en wanneer?
  • Advertising | Welke ads kunnen we gaan opmaken voor de feestdagen?

Evaluatie

Pas aan het eind van 2017 kun je het succes van de campagne bepalen. Door vooraf de KPI’s te hebben vastgesteld, zou dit een peulenschil moeten zijn. Ga na wat er goed ging en wat er beter kon. Richt je pijlen vervolgens op de toekomst en neem de kennis die je tijdens deze campagne hebt opgedaan mee. Er staan namelijk alweer nieuwe inhakers op je te wachten. Wat dacht je bijvoorbeeld van ‘de goede voornemens’, Carnaval, Pasen, Koningsdag, etc.

De conclusie van het verhaal is deze: begin tijdig met je marketingactiviteiten! Wanneer je kijkt naar bijvoorbeeld SEO duurt het enkele maanden voordat wijzigingen op pagina’s en externe links zichtbaar resultaat tonen. De juiste trenddata en een overzichtelijke contentkalender spelen hierop in en zorgen ervoor dat je belangrijke momenten tijdig signaleert. Hierdoor loop je geen verloren omzetten mis.

Vraag het onze content specialist

Heb je hulp nodig bij het opstellen van een strategie? Wil je brainstormen over mogelijke inhakers of heb je behoefte aan een contentkalender specifiek voor Kerst? Neem dan contact op met de specialisten van RIFF. Onze content specialisten helpen je graag je doelen en doelgroep te bereiken.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF