Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Is jouw website voor iedereen toegankelijk?

Door: Marc Villevoye

Geschatte leestijd: 2 minuten

Als iemand op je website komt, wil je deze daar ook houden. Je wilt dus dat je site voor iedereen een optimale gebruikerservaring biedt. Maar wat als iemand een fysieke beperking zoals slechtziendheid of verlamming heeft? Dan helpen de WCAG 2.0 webrichtlijnen om te zorgen dat jouw website echt voor iedereen optimaal toegankelijk is. Lees in dit artikel meer over het drempelvrij maken van je site en de voordelen die dit biedt.

Stichting Drempelvrij

Stichting Drempelvrij is het Nederlandse keurmerk dat streeft naar toegankelijke websites voor iedereen. Dus ook voor mensen die lijden aan een beperking. Samen met haar partners toetst Stichting Drempelvrij websites aan de hand van de WCAG 2.0 webrichtlijnen. Dit zijn de internationale webrichtlijnen voor toegankelijkheid. Wanneer een website aan de richtlijnen voldoet, ontvangt deze het Waarmerk Drempelvrij en mag je onderstaand logo op je site plaatsen.
Het keurmerk van een Drempelvrije website

5 voordelen van een drempelvrije website

Een drempelvrije website is echter niet enkel in het voordeel van de gebruikers, maar biedt ook jou diverse voordelen. Onderstaand de belangrijkste redenen op een rij om voor een drempelvrije website te kiezen.

1. Een optimale gebruikerservaring voor iedereen

Doordat de website rekening houdt met eventuele beperkingen, is de website optimaal toegankelijk voor iedereen. Dit draagt bij aan een positievere associatie met jouw bedrijf en/ of merk.

2. Een responsive website op alle apparaten

Een drempelvrije website is zodanig gebouwd dat hij op alle apparaten optimaal te gebruiken is. Dus niet alleen op je laptop of tablet, maar ook op je smartphone en zelfs die oude computer in de bibliotheek.

3. Positieve invloed op je bedrijf of merk

Een website die ook optimaal functioneert als je een fysieke beperking hebt is voor de meeste mensen een aangename verrassing. Veel websites houden hier tenslotte geen rekening mee, dus jij maakt hier het verschil met je website. Daardoor draagt dit positief bij aan jouw imago en laat je ook in de praktijk zien dat je sociaal betrokken bent.

4. Beter vindbaar in de zoekmachines

Je website optimaliseren voor mensen met een visuele beperking heeft ook een positieve werking op je vindbaarheid in de zoekmachine. De zoekmachine is tenslotte zelf ook ‘blind’ en ziet al die mooie afbeeldingen en hippe flash elementen niet. Een drempelvrije website ondervangt dit door tekst toe te voegen aan alle niet-tekstuele elementen, waardoor de zoekmachine het opeens wel ziet. Zo optimaliseer je jouw website dus ook voor de zoekmachines, wat resulteert in een betere ranking.

5. Tevreden bezoekers

Een website die voor iedereen toegankelijk is zorgt voor meer tevreden bezoekers. Je stelt tenslotte minder bezoekers teleur omdat de site niet goed werkt. Zij blij, jij blij, iedereen blij.

Test of jouw website drempelvrij is

Ben je benieuwd of jouw website iedereen een optimale gebruikerservaring biedt? Dan zijn er verschillende manieren om dit te testen. Zo kun je proberen om door je site te navigeren door enkel je toetsenbord te gebruiken. Een andere optie is de tool Wave. Hiermee zie je hoe jouw websitestructuur is opgebouwd en waar eventuele fouten optreden. Ook kun je via deze tool je styling uitzetten om te zien of je structuur behouden blijft en of je boodschap ook zonder de styling duidelijk overkomt. Onderstaand een screenshot van een websiteanalyse uit Wave.
Wave tool

Ga voor een optimale gebruikerservaring

Meer weten over een drempelvrije website of zelf aan de slag? Neem dan vrijblijvend contact op met de webbouwers van Geev vorm, zij kijken graag met je mee op weg naar een website die voor iedereen toegankelijk is.

Dit blogbericht is een gastartikel van Marc Villevoye van Geev vorm

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF