Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Je landingspagina’s optimaliseren met de Google Website Optimizer? 5 need-to-knows

Door: Anemone Romme

Geschatte leestijd: 2 minuten

Ben je van plan om de Google Website Optimizer te gebruiken? Neem dan de volgende inzichten mee:

1. Overtuig je collega’s van het nut van de test.

Vaak is er veel interne opstand tegen de GWO of enig andere tool die gedeelten van de website test. Zo wil de IT-afdeling niet dat je codes plaatst waarvan ze niet weten wat het nut is. De designer voelt zich bedreigd (hoezo is mijn ontwerp niet gebruiksvriendelijk?) en de marketeers hebben geen zin in argumenten waarom hun methode niet werkt. Wat moet je doen om hen toch te overtuigen?

  • Wees duidelijk: leg precies uit wat er gaat gebeuren en hoe codes werken;
  • Begin met een knal: zorg ervoor dat de eerste resultaten een enorme verbetering geven;
  • Wanneer de resultaten goed zijn, geeft de credits aan zowel de IT-er, de designer en de marketeer;
  • Zorg ervoor dat het management wordt overtuigd, dan zullen je collega’s dat ook (moeten) zijn.

2. Waar begin je / met welke varianten ga je testen?

Met de hulp van andere tools kan je van tevoren goed inzicht krijgen met welke landingspagina varianten je aan de slag moet. Enkele voorbeelden van kostenefficiënte tools:

  • Crazy Egg: wat gebeurt er op mijn pagina’s -> Wordt er geklikt op niet-klikbare onderdelen? CrazyEggVerschillen klikpatronen tussen verschillende schermresoluties of verkeersbronnen?
  • Clicktale: wat gebeurt er op mijn pagina’s & volgen van bezoekers -> In hoeverre scrolt men naar beneden? Welke velden in het formulier blijven leeg of zorgen voor de meeste vertraging/twijfel? Op welke links wil men klikken, maar wordt uiteindelijk toch niet geklikt?
  • UserTesting.com: online usability waarin bezoekers hun letterlijk uitgesproken mening online doorgeven -> Welke problemen hebben ongeïnteresseerde bezoekers met de landingspagina? Wat vinden bezoekers van de website van mijn concurrent?
  • CrossBrowserTesting -> Hoe wordt de landingspagina weergegeven door verschillende browsers? Zijn er gebroken links of andere niet werkende onderdelen voor een bepaalde browser?
  • AttentionWizard.com: heatmap simulator die weergeeft hoe mensen op het eerste gezicht naar pagina’s kijken (voordeel: geen echte bezoekers nodig!) -> Welke visuele elementen leiden af van het doel? Hoeveel aandacht wordt er gegeven aan belangrijke onderdelen? Deze dienst komt beschikbaar in Q1 2010.

3. Voldoe aan de randvoorwaarden

Enkele voorwaarden:

  • zorg ervoor dat het hele team betrokken is (zie punt 1);
  • check of Google Analytics of een ander web analyse pakket goed geïmplementeerd is (hiermee kan je de effecten van je landingspagina aanpassingen meten);
  • in de meeste gevallen is het goed om simpel te beginnen;
  • controleer goed dat je geen enkele stap tijdens de test mist.

4. Kan de Google Website Optimizer wel al het verkeer aan?

Sommige websites met veel verkeer twijfelen of de GWO geschikt is voor hun tests. Onlangs heeft YouTube een succesvolle test afgerond. Dus zelfs websites met miljoenen page views per dag zijn welkom…

5. Verdeel en heersGA en WO cookie

Een GWO test tijdens de verkiezingscampagne van Barack Obama heeft uitgewezen dat verschillende buttons op een landingspagina bleken te werken voor verschillende doelgroepen. Bekijk dus goed van tevoren of ook jij verschillende bezoekersgroepen hebt.

Als partner van Google is Tribal deze week aanwezig bij de GAAC/WOAC partner summit op het hoofdkantoor van Google in Mountain View, USA. Vandaag werd de Google Website Optimizer besproken: Google zit zeker niet stil en zal de komende tijd vele extra’s toevoegen aan deze dienst.

De komende twee dagen zul je op deze blog extra inzichten vinden over Google Analytics, so stay tuned.

Discussie- 3 reacties

Gijs

14 oktober 2009, 09:54

Goede post. UserTesting.com werkt alleen voor Engelstalige sites.

Reageer hier op

Bas Groot

16 oktober 2009, 09:39

Interessante post. Vooruitziende blik. Wij zijn een van die partijen met gerichte analyses.
Zie meegestuurde website. Iets voor jullie?

Reageer hier op

Anemone Romme

17 oktober 2009, 08:13

Hallo Bas, ziet er interessant uit. Zodra we hiermee willen gaan testen, zullen we jouw ‘hint’ zeker meenemen! 🙂

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF